Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Delta i NORIDs høring om liberalisering av .no-regelverket

appelsin

Medlem
Norge har et bakstreversk regelverk ifht toppdomenet .no. Send derfor epost til NORID innen 17. mai og si din mening. Jeg har sendt en utfyllende mail om at jeg mener at egenerklæringsskjemaet bør fjernes, samt at norske org. bør få registrere så mange domener man ønsker. Oppfordrer flere til å sende inn mening om dette.

Les mer her:

Ditt domene
 

picxx

Well-Known Member
Avgjoerelsene er allerede tatt, saa dette er nok ett skuespill for galleriet.
(i tilleg til kanskje noen aarsverk innen byraakratiet)
 

appelsin

Medlem
Ingen avgjørelse er tatt. Siste frist for kommentarer er i morgen 17. mai. Endelig avgjørelse kommer 2 mnd. etter denne dato.
 

Jan W.

Medlem
Jeg håper inderlig ikke NORID åpner opp for ubegrensede antall domener til norske org. Dette vil kun resultere i større domenespekulasjoner enn det vi ser i dag. Når det gjelder .no til norske privatpersoner, mener jeg et domene pr person må være nok. Hva skal privatpersoner med flere .no domener? Jo.. tjene penger..

Håper det forblir slik det er i dag. Regner med å få litt pes nå, men tåler det vel ;)
 

picxx

Well-Known Member
Så hva er avgjørelsen?

Samme tralten som i dag.
Det neste man har oppnaadd er maximillian timer i byraakratiet, saa man har sikkert reddet ett par ubrukelige arbeidsplasser ved hjelp av denne avstemningen. Seff...betalt av de norske skattebetalerne...for de klager aldri ;)
 

picxx

Well-Known Member
Når det gjelder .no til norske privatpersoner, mener jeg et domene pr person må være nok. Hva skal privatpersoner med flere .no domener? Jo.. tjene penger..

Er ikke de/den som omtales som domenehaier i flere traader en privatperson?
Forskjellen er at de har registrert en masse organisasjoner eller firma, mens en annen privatperson ikke har gjort dette.
Tull, byraakrati og papirflytting!
 

picxx

Well-Known Member
Burde blitt strammet inn.

Jupp, i motsatt fall... la kun de som kan vise at de reelt har bruk for et navn faa muligheten til aa kjoepe det. da gjerne gjennom en prosess som tar noen aar, slik at man kan bevise at soeker er serioes. Og kun ett domene per soeknad...
Kommer sikkert til aa droppe markedet for .no domener, men det er jo det man vil!
 

appelsin

Medlem
Jeg forstår ikke problemet med å ha det som i dag. Ja, egenerklæringsskjemaet er iriiterende, men ellers har ikke jeg problemer overhodet med å skaffe meg de domenene jeg trenger.

Da må du ha flere org nr. Synes du dette er praktisk?
 

appelsin

Medlem
Jeg håper inderlig ikke NORID åpner opp for ubegrensede antall domener til norske org. Dette vil kun resultere i større domenespekulasjoner enn det vi ser i dag. Når det gjelder .no til norske privatpersoner, mener jeg et domene pr person må være nok. Hva skal privatpersoner med flere .no domener? Jo.. tjene penger..

Håper det forblir slik det er i dag. Regner med å få litt pes nå, men tåler det vel ;)

Kan du utdype nærmere problemet av at flere vil drive domenespekulasjon dersom man åpner for at man kan registrere så mange domener man vil? Merkenavn er godt beskyttet gjennom domeneklagenemnda og rettsvesenet i Norge. Det var 100 domeneklagesaker i fjor, og ingen brakte domenetvisten videre i rettssystemet. Dette viser at merkenavn på nett er godt beskyttet i Norge.

Når det gjelder spekulasjon, så ser vi dette fenomenet i alle områder i økonomien: Aksjer, bolig, hytter etc. Hvorfor er dette verre i domenemarkedet? Jeg tror mange her på forumet er redd for å fjerne kvotesystemet fordi dere har finurlige måter å skaffe flere .no-domener på. Dere er redd for mer konkurranse med andre ord. Norid er imidlertid ute etter den løsningen som gagner samfunnet mest, og det mener jeg er uten kvotesystemet, men fortsatt må kun norske org. få registrere. Dagens løsning hindrer dessuten ikke domenespekulasjon (dersom det er et problem), men skaper mer papirarbeid for alle parter: Norid, webuviklere og offentlige myndigheter.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Enig med Jan, og dermed er spørsmålet vel også relevant for meg, men jeg gidder ikke utdype "problemet" (synpunkt mener du vel?) egentlig - er for lat til det, og fører bare til mer sløsing av tid.

Men ellers sånn kjapt:
At ingen brakte domenetvisten videre i rettssystemet kan også ha andre årsaker enn at "merkenavn på nett er godt beskyttet i Norge". At spekulasjon forekommer i alle områder er ikke noe som helst grunn til at man skal tillate det eller forsøke begrense det noen plass.
 

appelsin

Medlem
Enig med Jan, og dermed er spørsmålet vel også relevant for meg, men jeg gidder ikke utdype "problemet" (synpunkt mener du vel?) egentlig - er for lat til det, og fører bare til mer sløsing av tid.

Men ellers sånn kjapt:
At ingen brakte domenetvisten videre i rettssystemet kan også ha andre årsaker enn at "merkenavn på nett er godt beskyttet i Norge". At spekulasjon forekommer i alle områder er ikke noe som helst grunn til at man skal tillate det eller forsøke begrense det noen plass.

Det er klart at du ønsker å beskytte dine private interesser. Det vil vi vel alle. Spør medisinstudenter i Norge i dag om hva de synes om at så mange norske studenter drar til Polen for å bli lege, og de svarer deg at det synes de ikke noe om. Jeg tror de fleste er enige i at det er bra å ha et samfunn med mange leger. For legene betyr dette naturligvis større konkurranse, og lavere lønn.

Jeg ser på konkurranse som noe positivt for samfunnet.
 
Topp