Hvis du ikke finner noen som støtter teorien om at domener med dato i navnet ranker dårligere enn andre ville jeg blåst en lang marsj i hele teorien.
Mener du virkelig at domenenavnet er totalt irrelevant for hvor godt en rangerer i søkeresultatene for et bestemt søkeord? For det er hva du gir uttrykk for, slik en nesten må tolke deg.
Så om jeg ønsker en nettside som skal optimaliseres for ordet "sport", så kan jeg i så henseende like gjerne benytte domener som minwebside.no, pengerølsex.no eller jegharikkerådtilåkjøpedomenetsport.no, som domenet sport.no?
Alle andre forhold like, så tipper jeg at domenet jegharikkerådtilåkjøpedomenetsport.no vil rangere høyt på søkefrasen "jeg har ikke råd til å kjøpe domenet sport", men neppe så godt på søkefrasen "sport" som det domenet sport.no gjør.
For øvrig tror jeg at fokuset på "dato" i domenenavnet er et blindspor. Hvorvidt det er en dato eller et annet tall, det tror jeg er irrelevant. Saken er at det er mer enn ett ord i domenavnet, et tallord som ikke er det ordet en ønsker å optimalisere for.
NilsF: Her er jeg ganske sikker på at du tar feil. Det spiller da ingen rolle om jeg bygger opp nettsiden min med domenet: Fotball.no enn Fotball1.no i forhold til SEO. Det er enklere å huske Fotball.no, enn fotball1.no, men det handler ikke om SEO!
Ok, det får du gjerne tro, men jeg tror du tar feil. Fotball1.no vil nok rangere godt ved søk på "fotball1", men ikke fullt så godt ved søk på "fotball". Jeg tror det er et poeng å ha korte og gode (relevante) domenenavn i forhold til det man vil optimalisere for, og at nettopp det er mye av årsaken til at for eksempel domenet sex.com er mye mer verdt enn domenet sex1.com. Men opplys meg gjerne om jeg tar feil, og da mener jeg med god informasjon fra fagekspertise, ikke synsing.