Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Dato i domenene

Ludus

Medlem
Er det mulig at Google betrakter domenene med dato, for eksempel "norge2004.no", ov, gamle innholder?

Jeg har en nettside med dato i url (2009), det har mange sider, god optimalisering, men en dårlig rankering. Så, tror jeg at Google kan tenke på denne siden som en gammel nettside, som noe at det er ikke lenger nåværende. Hva mener dere?

Håper dere forstår meg :)
 

NilsF

Medlem
Er det mulig at Google betrakter domenene med dato, for eksempel "norge2004.no", ov, gamle innholder?

Jeg har en nettside med dato i url (2009), det har mange sider, god optimalisering, men en dårlig rankering. Så, tror jeg at Google kan tenke på denne siden som en gammel nettside, som noe at det er ikke lenger nåværende. Hva mener dere?

Hva mener du med "dårlig rankering"?

Mener du at nettsiden kommer langt ned i søkeresultatene hos Google, og da med søk på hva? Og for å bruke eksemplet; ved testing, søker du da på "Norge 2004", på "Norge", på "2004" eller på noe annet? Med hensyn til søkemotorvennlige domener og nettadresser, så er det vel langt fra optimalt med "norge2004.no" som skal rangere på både "Norge", "2004" og "Norge 2004", hvis man egentlig forsøker å oppnå en god rangering for ordet "Norge".

Eller mener du ganske enkelt at nettsiden har lav Page Rank (på skala fra 0-10 hos Google)?
 
Sist redigert:

Erlend

Medlem
Det er jo allerede kjent at Google skal gjøre slik at nytt innhold rangerer bedre. Eller sikter dere til noe annet?
 

Ludus

Medlem
Hva mener du med "dårlig rankering"?

Mener du at nettsiden kommer langt ned i søkeresultatene hos Google, og da med søk på hva? Og for å bruke eksemplet; ved testing, søker du da på "Norge 2004", på "Norge", på "2004" eller på noe annet? Med hensyn til søkemotorvennlige domener og nettadresser, så er det vel langt fra optimalt med "norge2004.no" som skal rangere på både "Norge", "2004" og "Norge 2004", hvis man egentlig forsøker å oppnå en god rangering for ordet "Norge".

Eller mener du ganske enkelt at nettsiden har lav Page Rank (på skala fra 0-10 hos Google)?

Jeg mener at hvis jeg søker, for eksempel, "Norge" og andre relativert sider, for eksempel "Oslo", ov, finner jeg ikke nettsiden min.

Men, hvis jeg søker "Norge 2004", er nettsiden min i det første resultatet. PR er 0 og det er litt merkelig, fordi for noen måneder siden var det 2...

Nå er situasjonen litt bedre, jeg har funnet nettsiden på side 40 i søkeresultater.
 

zapotek

Medlem
Du får garantert ikke lavere pagerank av å ha med årstall i domenenavnet.

Tviler også sterkt på om du ranker dårligere pga. av det.
 

NilsF

Medlem
Jeg mener at hvis jeg søker, for eksempel, "Norge" og andre relativert sider, for eksempel "Oslo", ov, finner jeg ikke nettsiden min.

Men, hvis jeg søker "Norge 2004", er nettsiden min i det første resultatet.

Jeg er ingen ekspert på dette, men min erfaring er at domenets relevans i forhold til det ordet en ønsker å optimalisere for, kan ha mye å si. Det samsvarer vel også med det meste jeg har lest om SEO.

Alle andre forhold uendret, så fremstår det for meg som både urimelig og usannsynlig at norge2004.no skal rangere like høyt på "Norge" som domenet norge.no. For med "norge2004" forteller du at nettsiden ikke fullt og helt handler om Norge, og at tallet 2004 er like viktig. Samtidig vil du med norge2004.no rangere dårligere på "2004" enn 2004.no.

Edit: Jeg tok bort kommentaren til zapotek sitt innlegg. Jeg tenkte i farten fortsatt på rangering i søkeresultatene, ikke på Page Rank som zapotek faktisk skriver om.
 
Sist redigert:

Ludus

Medlem
Jeg tror dere har rett. Ja, PR er ikke forbindet til domenenavnet, ok.

@NilsF: ja, enig at "norge.no" rangerer bedre på "Norge" enn "norge2004.no".

Jeg tenker til å endre nettaddressen: for eksempel kan jeg bruke "lofotenøyene.no" i stedet for "lofoten2009.no", og lager en redirect 301. Er det en god ide, etter deres mening?
 

Erlend

Medlem
NilsF: Her er jeg ganske sikker på at du tar feil. Det spiller da ingen rolle om jeg bygger opp nettsiden min med domenet: Fotball.no enn Fotball1.no i forhold til SEO. Det er enklere å huske Fotball.no, enn fotball1.no, men det handler ikke om SEO!
 

Ludus

Medlem
Hvis du ikke finner noen som støtter teorien om at domener med dato i navnet ranker dårligere enn andre ville jeg blåst en lang marsj i hele teorien.

Ok, takk ;)

NilsF: Her er jeg ganske sikker på at du tar feil. Det spiller da ingen rolle om jeg bygger opp nettsiden min med domenet: Fotball.no enn Fotball1.no i forhold til SEO. Det er enklere å huske Fotball.no, enn fotball1.no, men det handler ikke om SEO!

Det ser ut bra teorien av NilsF... men du sier en riktig ting: jeg kan hete domenen min som jeg vil.

Nå har jeg et spårsmål: for Google er viktige nøkkelord i domenene. Så, kan en dato som 2004 eller 2009, ov, betrakes et nøkkelord? Ja, tror jeg. Det passer bra til hva NilsF har skrevet.
 

NilsF

Medlem
Hvis du ikke finner noen som støtter teorien om at domener med dato i navnet ranker dårligere enn andre ville jeg blåst en lang marsj i hele teorien.

Mener du virkelig at domenenavnet er totalt irrelevant for hvor godt en rangerer i søkeresultatene for et bestemt søkeord? For det er hva du gir uttrykk for, slik en nesten må tolke deg.

Så om jeg ønsker en nettside som skal optimaliseres for ordet "sport", så kan jeg i så henseende like gjerne benytte domener som minwebside.no, pengerølsex.no eller jegharikkerådtilåkjøpedomenetsport.no, som domenet sport.no?

Alle andre forhold like, så tipper jeg at domenet jegharikkerådtilåkjøpedomenetsport.no vil rangere høyt på søkefrasen "jeg har ikke råd til å kjøpe domenet sport", men neppe så godt på søkefrasen "sport" som det domenet sport.no gjør.

For øvrig tror jeg at fokuset på "dato" i domenenavnet er et blindspor. Hvorvidt det er en dato eller et annet tall, det tror jeg er irrelevant. Saken er at det er mer enn ett ord i domenavnet, et tallord som ikke er det ordet en ønsker å optimalisere for.


NilsF: Her er jeg ganske sikker på at du tar feil. Det spiller da ingen rolle om jeg bygger opp nettsiden min med domenet: Fotball.no enn Fotball1.no i forhold til SEO. Det er enklere å huske Fotball.no, enn fotball1.no, men det handler ikke om SEO!

Ok, det får du gjerne tro, men jeg tror du tar feil. Fotball1.no vil nok rangere godt ved søk på "fotball1", men ikke fullt så godt ved søk på "fotball". Jeg tror det er et poeng å ha korte og gode (relevante) domenenavn i forhold til det man vil optimalisere for, og at nettopp det er mye av årsaken til at for eksempel domenet sex.com er mye mer verdt enn domenet sex1.com. Men opplys meg gjerne om jeg tar feil, og da mener jeg med god informasjon fra fagekspertise, ikke synsing.
 
Sist redigert:
Topp