Kjapp og trygg hosting for Wordpress

datautdanning

gjedda63

Medlem
Er datautdanning idag det samme som å utdanne seg til arbeidsledighet eller er det felt som fortsatt er lovende og lønnsomt og gi seg ut på ?
Hva med programmering eller webdesign ?
Noen gode forslag til valg av retning?
 

Erlend

Medlem
Det er langt i fra et felt som man blir arbeidsledig i. Det er mye større sjanse for å bli arbeidsledig i industrien. Ved å ta en 3-årig eller 5-årig utdanning innenfor informatikk er du svært ettertraktet på arbeidsmarkedet. De på den 5-årige utdannelsen (sivil ingeniør) har ofte sikret seg jobb lenge før utdannelsen er ferdig. Så, nei man utdanner seg ikke til arbeidsledighet.
 

gjedda63

Medlem
Ok,hva med felt som webdesigner ? har inntrykk av at mange av dem har lite å gjøre.
Saken er at jeg skal over til yrkesrettet attføring og kan tenke meg noe innen data,IT.
Ønsker helst å ta nettutdanning men har ikke oversikt over mulighetene enda. Kunne godt tenke meg å utvikle nettsteder og webdesign men lurer på om markedet er mettet med webutviklere/webdesignere. Hva med spillutvikling eller teknisk utdanning innen data som ikke krever flere år med studier?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ok,hva med felt som webdesigner ? har inntrykk av at mange av dem har lite å gjøre.
Saken er at jeg skal over til yrkesrettet attføring og kan tenke meg noe innen data,IT.
Ønsker helst å ta nettutdanning men har ikke oversikt over mulighetene enda. Kunne godt tenke meg å utvikle nettsteder og webdesign men lurer på om markedet er mettet med webutviklere/webdesignere. Hva med spillutvikling eller teknisk utdanning innen data som ikke krever flere år med studier?

Hvis du skal ta dette som yrkesrettet attføring så er jo kravene at:
a) utdanningen ikke varer utover 3 år, og
b) at du er eldre enn 26 år når utdanningen starter.

Merk at begge disse kravene kan gås utenom dersom du har særskilte utfordringer sammenlignet med andre i samme situasjon. Men kommer du ikke utenom de to kravene får du antagelig ikke ta IT-utdanning på høyskole, så da er i praksis all IT-utdanning utelukket.

Det du kan håpe på er ulike korte kurs innen ulike datagreier. Det finnes jo korte kurs innen det meste, så det går an å sy sammen et opplegg som gir deg en slags kompetanse, men jeg ville ikke hatt så høye håp.
 

Jan W.

Medlem
Jeg tror jeg holder en knapp på en utdanning innen åpne løsninger, med det så mener jeg frie programmer med åpen kildekode. Her åpner det seg mange muligheter, alt fra utvikling av programmer til system/serverdrift. Jeg selv befinner meg innenfor denne nisja, og ser etterspørselen har økt mye de siste året.

Jeg tror NKI har noen kurs gående på dette fagfeltet.

Open source webutvikling / Studier | NKI Nettstudier

Linux operativsystem / Kurs | NKI Nettstudier

redhat.com | Training

Training

https://training.redpill-linpro.com/category/

Vet ikke hvilken bakgrunn du har, men grunnleggende kjennskap vil helt klart være en fordel.
 

gjedda63

Medlem
Takk for tips og linker . Var innom NKI og kikket på de forskjellige kursene der. Open source løsninger med de mulighetene som finnes der er interessant. Ser for meg en hjemmebasert jobb i framtida så det må bli en utdannelse der jeg kan ta på meg korte eller lengre oppdrag med utvikling av programmer eller andre aktuelle ting.
 

hohohoo

Medlem
Gode IT-mennesker er en en knapphetsfaktor nå. I alle fall når det gjelder programmerere, (web)design markedet kjenner jeg ikke så godt. Mulig de har lite å gjøre fordi god design ikke er verdsatt? At det holder med den designen som programmereren gjør f.eks. Hvilket jo er feil.

Forøvrig har NITH også slike kurs. Heltid og deltid.
 

pleb

Medlem
De på den 5-årige utdannelsen (sivil ingeniør) har ofte sikret seg jobb lenge før utdannelsen er ferdig. Så, nei man utdanner seg ikke til arbeidsledighet.

Sivilingeniører har vel ikke så mye med webdesign og programmering å gjøre?

Mulig jeg tar feil, men har til gode å se moren min scripte PHP. Trodde som regel at sivilingeniører jobbet innenfor felt der det er fordelaktig med store realfagskunnskaper - som i oljebransjen og liknende.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er helt klart sivinger som jobber med programmering (jeg kjenner flere), det kommer bare an på hva du er siving innen, og hva du har spesialisert seg på. En av kompisene mine er vel f.ex. blant de bedre i norge på .NET og den slags, men da han var ferdig med siving-graden like etter at .com-bobla sprakk, så ble han sittende noen år og programmere for et web-byrå, først fordi han ikke fant noe annet, og så etterhvert fordi han trivdes veldig godt i firmaet. Men etterhvert virka det som han syns det ble litt kjedelig, og for en stund siden fant han en ny jobb som var mer relevant i forhold til fagområdet hans, han programmerer der også, men mye mer avansert såvidt jeg skjønner.

Generelt er jeg helt enig med de som sier at du skal utdanne deg til noe du liker - men hvis du liker det, så er vel markedet veldig bra for IT-folk for tida.

Spillutvikling tror jeg derimot det er VELDIG lite marked for i norge, webutvikling/design... tja, det er vel helt greit, hverken/eller for å si det sånn
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Takk for tips og linker . Var innom NKI og kikket på de forskjellige kursene der. Open source løsninger med de mulighetene som finnes der er interessant. Ser for meg en hjemmebasert jobb i framtida så det må bli en utdannelse der jeg kan ta på meg korte eller lengre oppdrag med utvikling av programmer eller andre aktuelle ting.

De kursene vil jeg tro du kan få dekket av NAV gjennom et attføringsløp. De bør også holde seg kostnadsmessig innenfor rammene av hva du kan få dekket.

Både PHP og MySQL-kompetanse er etterspurt i markedet slik jeg vurderer det, og hvis du kan supplere med noe erfaring (kanskje livserfaring?) i tillegg vil du kunne stille godt i konkurransen.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Utdanne sykepleiwe jobbe som sykkelrepatør og driv med prog på sia etter nyheten. Sååååååååååååååååå je er for utdanning! Tjo å hej fra hakkebakkeskogen å fkløklypa!

Klemz!
 

Sjefskoder

Sjefskoder
off ja...
Gjorde nok det..

Sorry innlegget folkens...

Paracet noen??

/S
 

gjedda63

Medlem
De kursene vil jeg tro du kan få dekket av NAV gjennom et attføringsløp. De bør også holde seg kostnadsmessig innenfor rammene av hva du kan få dekket.

Både PHP og MySQL-kompetanse er etterspurt i markedet slik jeg vurderer det, og hvis du kan supplere med noe erfaring (kanskje livserfaring?) i tillegg vil du kunne stille godt i konkurransen.

Ok, også veldig interessante felt..
Livserfaring har jeg bra med og annen erfaring har stort sett bestått i å klippe i stykker biler og slukke branner.
 
Topp