Selv om jeg ikke burde få det, så fikk jeg litt dårlig samvitighet for mine første kommentarer. Siden du høres ut til å ønske å fortsette med nettbutikk, vil jeg derfor også gi deg noen tilbakemeldinger som du kanskje kan ha nytte av.
Du skal ha for å ha fått plass et bra rammeverk (Magento). Vet du først prøvde å gjøre det selv via Wordpress/Woocommerce, så en kort tur innen 24nettbutikk i sommer.
Magento regnes for å være verdens beste rammeverk for nettbutikker. Problemet er at det er litt vanskelig å tilpasse, det krever mye server-ressurser (ser at det f.eks. tar lang tid å legge produkter i handlekurven) og Magento er dessuten overkill for en liten nettbutikk med enkle behov som din. Dyktige utviklere/designere på Magento er dessuten dyre og tar lett kr 1.200-1.500 pr. time. Selv en liten endring blir dyr når de ofte tar betalt pr. påbegynte time. Sånn sett ville jeg holdt meg til en ferdigløsning, som 24nettbutikk, Mystore eller lignende.
Synes du har fått et ok design. Med det mener jeg designet i top/header og footer/bunn, ikke det i mellom.
Fraktberegningen virket ikke.
Ser ikke noe til DIBS som betaling, bare Paypal. (skrev du ikke at du nå hadde fått DIBS?)
Logoen hadde nok gjort seg bedre på en lys bakgrunn, men logoen ser hjemmesnekret ut.
Fortsatt skrivefeil og det må jobbes med produkttekster (gjerne 300+ ord år produkt) og gjerne bedre bildekvalitet og konsistent størrelse. Vurder også om du skal ha kategoritekster.
Sjekk også den norske oversettelsen av Magento.
Problemet er uansett produktene dine. Mye ser ut som ting man egentlig ikke trenger, men kanskje kjøper for gøy eller for å gi bort som en tullegave. Jeg ser på slikt som kina-ræl og ville heller satset på skikkelige produkter, produkter med kvalitet, produkter folk trenger. Det gir gjerne færre reklamasjoner og mer fornøyde kunder. Fornøyde kunder har det med å komme tilbake og handle mer. Selv om det ofte er stor konkurranse på merkevarer, så tiltrekker det seg flere kjøpere enn ikke-merkevarer. Når du driver hjemmefra har du gjerne lave kostnader, kan prise merkevarene deretter og dermed være konkurransedyktig. Du kan også bruke merkevarer som lokkevarer, da kan flere oppdage butikken din.
Ser du har fått både flere varer og en del dyrere varer enn hva du hadde sist jeg var innom. Det er bra. Å selge varer til 20-30 kroner, som du gjorde før, er meningsløst. Det blir rett og slett ikke noe penger ut av det, selv om marginene kan være gode. Joda, selger du tusenvis, så greit nok, og også som mersalg, men generelt bør du satse på dyrere varer for at det skal ha noe mening å drive nettbutikk. Varer i prisklassen 200-500 mener jeg er perfekt, da beløpet er lavt nok til at kunden kan handle på impuls, slenge en ekstra vare i handlekurven og dessuten blir det litt penger til deg også (om du har beregnet deg en ok bruttofortjeneste).
Noen damer er opptatt av størrelse og det bør du også være. Klarer du å holde deg til varer som kan sendes som vanlig brevpost (inntil A4, inntil 7 cm tykkelse, maks 2 kg), så gjør du deg selv en tjeneste ved at du kan holde fraktkostnadene nede og pakking/levering lettere. Noen kunder er opptatt av fraktkostnaden og straks du kommer opp i størrelse/vekt eller selger produkter som er så verdifulle at de må sendes med sporing, så blir frakten en vesentlig del av kjøpskostnaden for dine kunder.
Vær tro mot et konsept og bli god på det. Nå har du alt mulig rart, men få varer i hver kategori. Konsentrer deg heller om færre kategorier og få inn flere varer i de kategoriene du satser på. Skal du drive kjøpesenter på nett krever det store investeringer i varelager og slik jeg forstår det er du ikke helt der.
Dette med produkter og kategorier handler i grunn om at du har en forretningsmodell med en tydelig strategi. Nå virker det som du kjøper inn produkter på innfall. Jeg kan love deg at det ikke er veien å gå i en oppstartsfase.
Det er selvsagt ikke nødvendig med all mulig kompetanse for å starte og drive en nettbutikk og mye lærer du på veien. Du har tiden, du har pågangsmotet, du har lokaler, du har firma og derfor mye på plass allerede. Har du også litt penger kan du få laget den nettbutikken du trenger.
I mine øyne mangler du de riktige produktene og en klar forretningsmodell/strategi. Synes derfor du seriøst bør vurdere et annet konsept.
(det hender jeg selger konsepter og domener, da jeg har nok prosjekter å drive med som det er. Har du litt penger (først og fremst til varelager), må du gjerne ta kontakt på PM, så har jeg et par ting i skuffen som kan bli ting å leve av.)
Uansett hva det blir til, så håper jeg du lykkes
Nå er det hvert fall kvelden her....