cracking - hva gjør jeg?

kvinnedama

New Member
Jeg vet ikke om jeg har lagt ut dette i riktig tråd, men jeg får uansett fortelle hva slags problemer jeg opplever.

Jeg opplever noe jeg tror er cracking?

Her er problemene jeg opplever:
- På siden min så kan ting jeg har skrevet på siden min legge seg i en slags fil på desktopen.
- Antivirus/brannmur er plutselig borte.
- spam har blitt sendt ut med min epostadresse.
- bilder lagt ut på siden min flytter seg plutselig andre steder.

Jeg har brukt en bedrift som har scannet og sett over ting. Jeg har så mye antimaleware og lignende på dataen nå at denne bærbare maskina tåler snart ikke mer.

Jeg vet ikke om dette er pga brannmurer og antivirus, men pcn jobber hardt og "brummer".

Inne i wordpress så vet jeg at noen kan komme seg inn. Til tross for alt av antimaleware, antispam, brannmurer og nye passord hele tiden.

Vet noen hva jeg kan gjøre?
Det er veldig slitsomt å sitte å selve julaften å prøve å løse ting igjen og igjen, og jeg har ikke kompetansen til å gjøre det lenger heller.

jeg vil legge til at jeg har ikke virus, og spam blir aldri sendt i fra meg.

Dag Frogner

Supermedlem
Det høres jo veldig ut som om du har fått noe virus av et eller annet slag? Jeg ville prøvd å renske skikkelig med Hijack This og AntiMalmware som er to gode programmer som tar bort mye som en del andre programmer overser.

Det ligger mange gode guider på nett om hvordan man bruker disse programmene. :)

hansson

Langveisfarende
Reinstallér Windows, og bli mer bevisst på hva du gjør på når du ferdes på nettet. Ikke klikk ukritisk på hva som helst. Hvis noen kommer seg inn på Wordpress også så har du kanskje en keylogger som leser hva du taster inn av passord her og der. Men det høres såpass voldsomt ut dette her at jeg ville ha gjort kort prosess og reformatert harddisken + installert på nytt.

picxx

WF 09
1,3 og 4 trenger ikke ha noe som helst med maskinen din aa gjoere.
Det kan f.eks. vaere en feil ved oppdatering av siden din og evt. sikkerhetskopiering av filer du laster opp som legger seg paa desktopen din (alt avhengig av hvilke programmer du bruker og innstillinger du har).
Ang. 2 kan det rett og slett vaere at du har alt for mye innstallert.
Virus og malwareprogrammer fra forskjellige leverandorer virker ikke med, men mot, hverandre. Har du f.eks. flere virusprogrammer innstallert kan dette foere til en crash i beskyttelsen din.

Hoertes litt drastisk ut aa formatere windows, saerlig hvis du har mye liggende paa disken, men har du kopier og eller ikke har saa mye tar det jo hverken lang tid eller gjoer noen skade om du gjoer dette.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Å kjøpe en ny datamaskin kan være billigere enn å bruke x-antall timer på en re-install.
Din WordPress installasjon har ikke så mye å gjøre med din egen datamaskin, så det kan være et annet problem. Jeg kan kikke litt men da trenger jeg tilgang - og akkurat det er jo litt både og, akkurat nå :p.

J

Jiberish

Guest
Rens all søppel på maskinen din. Du kan f.eks. bruke AVG antivirus som er gratis til å kjøre en scan. Slett det du ikke trenger av programmer på maskinen.

Med tanke på Wordpress så har du mest sannsynlig utdaterte komponenter som utnyttes, uavhengig av passord osv.

Du må fjerne den skadelige koden som er lagt til og deretter oppdatere Wordpress/plugins og andre komponenter til siste versjon. Hvis ikke vil dette fortsette i det uendelige.

Når alt på maskinen og Wordpress er fikset, bytt alt av passord.

picxx

WF 09
Du har vel ikke en brukbar backup til enhver tid? Så var det med gyldig OS fra den gangen du kjøpte laptoppen..
Men ellers: ja, jeg slipper det. Trenger bare å kopiere en meget stor .vbox fil (eller jo vent, må installere Virtualbox også.. :rolleyes:).

*kremt*
Det kan du vel ogsaa gjoere paa en formattert maskin ;)

Topp