Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Har dere sett denne før? Jeg så den nå nettopp og den fikk meg til å tenke. Jeg har sett mange av disse tilfellene og kjenner meg igjen på begge sidene av saken. Kort oppsummert:
Kunden ønsker seg en nettauksjonsside lignende gooba.no og netthandelen.no. Dette er en spesiell auksjonstype og ikke lignende de gamle klassikerne som Ebay og QXL.
Bysant AS blir gitt oppdraget til en sum av 100 000, pluss hostingutgifter for 22 000. Bysant AS ser ut til å ha misforstått oppdraget og leverer en tjeneste lignende Ebay og QXL. Kunden blir sint.
- Kunden påstår dette var klart fra starten av.
- Bysant AS påstår dette var uklart.
Her er det jo tydelig at det har oppstått en kommunikasjonsfeil, så fremt ikke Bysant rett og slett prøver å lure kunden, noe jeg ikke tror da å lage en auksjonstjeneste lignende gooba/netthandelen vil være mer eller mindre like mye jobb som å lage en tjeneste lignende ebay/qxl. Jeg velger derfor å tro det er en kommunikasjonssvikt. Hvem har så skylden i dette?
Jeg vil påstå det er Bysant sin skyld. Jeg har nå gjennom mine år på internett jobbet mot mange kunder og en ting som nesten alltid går igjen er at de ikke helt vet hva de vil ha. De vet de vil ha en nettside og de kan fortelle meg grovt hva de ønsker av den. F.eks en bilselger jeg jobbet med nylig visste han ville selge biler på siden sin, men det var vel omtrent så teknisk som han kunne forklare det. Pga av dette ser jeg på det som en del av jobben min å finne ut nøyaktig hva kunden ønsker. Derfor var det ikke annet å gjøre for min del enn å gjøre litt forarbeid, finne ut hva konkurrentene gjorde og hva slags muligheter jeg tror vil ha en positiv effekt for nettside, for også presentere dette for kunden i et kundemøte og sette opp en detaljert plan over hva som ønskes av nettsiden.
Jeg har gått grundig til verks hver gang for å finne ut hva kunden ønsker seg. Mange ganger har det faktisk skjedd at resultatet har blitt noe helt annerledes enn hva de beskrev i starten, men allikevel har de vært kjempefornøyd.
Bysant AS er jo et stort firma som påstår de har jobbet med 900 kunder (jeg leste det i en kommentar et eller annet sted!). Om de enda ikke har skjønt at kunden ikke er på samme tekniske nivå som de selv er og at kunden sjeldent klarer å forklare hva de vil ha, så må de ha gjort en grundig feil så langt.
Hva tror dere?
Kunden ønsker seg en nettauksjonsside lignende gooba.no og netthandelen.no. Dette er en spesiell auksjonstype og ikke lignende de gamle klassikerne som Ebay og QXL.
Bysant AS blir gitt oppdraget til en sum av 100 000, pluss hostingutgifter for 22 000. Bysant AS ser ut til å ha misforstått oppdraget og leverer en tjeneste lignende Ebay og QXL. Kunden blir sint.
- Kunden påstår dette var klart fra starten av.
- Bysant AS påstår dette var uklart.
Her er det jo tydelig at det har oppstått en kommunikasjonsfeil, så fremt ikke Bysant rett og slett prøver å lure kunden, noe jeg ikke tror da å lage en auksjonstjeneste lignende gooba/netthandelen vil være mer eller mindre like mye jobb som å lage en tjeneste lignende ebay/qxl. Jeg velger derfor å tro det er en kommunikasjonssvikt. Hvem har så skylden i dette?
Jeg vil påstå det er Bysant sin skyld. Jeg har nå gjennom mine år på internett jobbet mot mange kunder og en ting som nesten alltid går igjen er at de ikke helt vet hva de vil ha. De vet de vil ha en nettside og de kan fortelle meg grovt hva de ønsker av den. F.eks en bilselger jeg jobbet med nylig visste han ville selge biler på siden sin, men det var vel omtrent så teknisk som han kunne forklare det. Pga av dette ser jeg på det som en del av jobben min å finne ut nøyaktig hva kunden ønsker. Derfor var det ikke annet å gjøre for min del enn å gjøre litt forarbeid, finne ut hva konkurrentene gjorde og hva slags muligheter jeg tror vil ha en positiv effekt for nettside, for også presentere dette for kunden i et kundemøte og sette opp en detaljert plan over hva som ønskes av nettsiden.
Jeg har gått grundig til verks hver gang for å finne ut hva kunden ønsker seg. Mange ganger har det faktisk skjedd at resultatet har blitt noe helt annerledes enn hva de beskrev i starten, men allikevel har de vært kjempefornøyd.
Bysant AS er jo et stort firma som påstår de har jobbet med 900 kunder (jeg leste det i en kommentar et eller annet sted!). Om de enda ikke har skjønt at kunden ikke er på samme tekniske nivå som de selv er og at kunden sjeldent klarer å forklare hva de vil ha, så må de ha gjort en grundig feil så langt.
Hva tror dere?