Hatpropaganda mot en seriøs leverandør
Dette er Bysants kommentar:
Har lest med interesse kommenetarene som har kommet vedrørende dette. Vi syns selvsagt dette er en forferdelig kjedelig sak og i denne sammenheng er vi sjanseløse, uansett har Kunden ettertrykkelig plantet sitt hat mot oss på internett. Vi har derfor tilbudt kunden å betale tilbake alle hans utlegg til oss - dette tilbudet har han avvist. Så slik står saken. Om noen er interessert i vår versjon så er den som følger:
Kunden, som er en bedriftskunde, signerte en skriftlig kontrakt med Bysant AS om levering av en auksjonsløsning. Vi demonstrerte grunding den løsningen som vi kunne tilby i et felles møte med Kunden. I kontrakten var kravspesifikasjonen en lenke til den løsningen som ble benyttet under demonstrasjonen. Vi leverte så en identisk løsning. Kunden finner så i etterkant ut at dette er ikke det han egentlig skulle ha, men noe helt annet. I bilbransjen kan du si at kunden har kjøpt en sedan, men ombestemmer seg og vil heller ha en stasjonsvogn, eller sagt på en annen måte, han kommer til Volvoforhandleren kjøper en Volvo, ombestemmmer seg og vil ha en Merceds i stedet - fra Volvoforhandleren! Dette ville medført betydelige utviklingskostnader for vår del og vi informerer Kunden om at det kan vi ikke levere uten et pristillegg. Kunden bryter da dialogen for å sette en advokat på saken. Vi går i møte med kunden og hans advokat. Men det viser seg fortsatt uklart hva Kunden egentlig ønsker, så vi blir enige med advokaten om at Kunden må spesifisere mer nøyaktig hva han er ute etter så skal vi gi en pris for tilleggsarbeidet. Det er nå over ett år siden møtet med advokaten og vi har etterhvert forstått at Kunden er svært usikker på hva som er formålet med løsningen og antakeligvis ikke ønsker å føre videre forretningsideen sin. For å imøtekomme Kunden krediterte vi ham først derfor 50% av kontraktsbeløpet og løste ham fra ytterlige avtaleforpliktelser.
Den normale måten å håndtere konflikter som dette på er å bringe saken inn for forliksrådet. Men Kunden ønsker ikke å gå den rettslige veien – og det er opplagt hvorfor. Alle forhold tatt i betrakning vil han umulig kunne få medhold! Vi vil karakterisere dette som et feigt angrep med formål å sverte en seriøs leverandør. Vi har 900 kunder og ingen av dem kjenner seg igjen i kritikken som er fremsatt.
Siste:
Selv om vi har retten på vår side er vi ikke tjent med at det spres hatpropaganda om oss og har tilbudt oss å betale tilbake det Kunden har betalt oss, kr 73000 inkl mva. Kunden har ikke reagert på dette og bare fortsetter. Vi håper han tar til fornuft....
Mvh
Helleik Rabbe
Bysant as