Bygge på kontor på privat hus

sKrud

Meget sliten student
Dette blir svært vanskelig skattemessig. Med mindre du setter opp et næringsbygg i hagen din.. Dette vil også bli vanskelig ved et evt salg. Hadde rett og slett bare lagt dette på is.

Bygg ut, og sørg for at kontorlokalet er satt opp som en egen boenhet, å betal kontorleie til deg selv skattefritt. Noe bedre er vanskelig å få til.

Johan

Medlem
En i samme kontorfelleskap som meg har bygd seg hytte (dikterstue) tatt alle kostnadene med dette over firmaet. Han er bl.a forfatter, foredragsholder og kursleder. Han bruker hytta til noen kurs og foredrag en gang i blant. Han fikk dette gjennom hos skattemyndighetene, men dette går ikke for alle yrker. Så jeg ville sjekket dette med skattemyndighetene.

Når det gjelder leie til seg selv er ikke saken så enkel som "sKrud" skal ha det til.
Sist jeg sjekket hadde ENK ikke anledning til å trekke fra leie for bruk av deler av egen bolig i næringsvirksomhet. Dette fordi et ENK ikke kan inngå leieavtale med seg selv. I enkeltmannsforetaket er privatpersonen som eier og driver virksomheten ett og samme rettssubjekt, i motsetning til hva som er tilfelle der næringen drives i et aksjeselskap.
Et ENK må basere fradraget på de faktiske kostnader knyttet til hjemmekontoret. Fradragsrett følger av kostnader som er blitt utbetalt for å tjene penger. Alternativt kan du kreve fradrag etter standardsatsen for hjemmekontor fastsatt i Takseringsreglene. Fradrag etter standardsatsen er kun på kr 1600 pr år. I og med at standardfradraget er så pass lavt, vil de fleste være best tjent med å kreve fradrag på grunnlag av faktiske kostnader, men disse må du kunne dokumentere og bevise at de knytter seg til den delen av boligen som er forbeholdt virksomheten. Kostnader som ikke bare gjelder hjemmekontoret, skal fordeles basert på et rimelig skjønn. Typiske slike kostnader, vil for eksempel være kostnader til strøm, ytre vedlikehold, forsikring og kommunale avgifter. Det gis ikke fradrag for eget eller ektefellens arbeid med å renholde hjemmekontoret. Leier virksomheten inn rengjøringspersonale til jobben, vil dette imidlertid være fradragsberettiget.

Dette er en ting skattefolka ser etter så jeg ville vært litt forsiktig med dette.

Nextri

Rebel
Sørg for at den påbygde delen har egen inngang og eget toalett.
Start AS.
Lei ut den delen av boligen til AS'et.

Britta

stoffdronning
Sørg for at den påbygde delen har egen inngang og eget toalett.
Start AS.
Lei ut den delen av boligen til AS'et.

Men husk å flytte ut med næringsvirksomhet tidsnok hvis du vil selge boligen en dag siden du ellers må skattelegge gevinst på den delen som ble brukt til næringsformål.
--------------------------------------
Er det du alene som eier huset eller har du ektefelle/samboer?

For eier dere sammen kan du faktisk leier en del til boligen til ENK-en din - så lenge den har egen inngang/toilett og ikke ta mer enn du ville få i leie hvis du leie til en fremmed.

hansson

Langveisfarende
Du kan jo trekke fra faktiske utgifter i ENK, men noen markedsleie i tillegg får du ikke, som nevnt. Men det aller mest interessante her måtte jo være å la AS-et eie lokalene og stå for byggingen. Jeg vet ikke om det er mulig, men det burde jo være det. Da kan lokalet senere selges uten noen skattemessig "straff", og gevinsten går inn i AS-et der det kan reinvesteres eller få utsatt skatt.

Ellers tror jeg det er jenket på kravet om egen inngang, så sjekk det eventuelt.

Tonny Kluften

Administrator
Faktiske utgifter kan man trekke fra ja og jeg tror at regelen om egen inngang ikke gjelder i alle tilfeller. Hvis jeg bruker et rom i huset til kontor kan utgiftene til det rommet trekkes fra såvidt jeg vet.
Men det er også en grense på 15000, en utgift høyere enn det må man skrive av over flere år. Så hvis det gjelder ved påbygg så monner det ikke.

NilsF

Medlem
Men det aller mest interessante her måtte jo være å la AS-et eie lokalene og stå for byggingen. Jeg vet ikke om det er mulig, men det burde jo være det.

Jeg har sett eksempel på det, men da har næringsdelen vært skilt ut som en egen seksjon under gårds- og bruksnummeret (ikke fradelt som eget bruksnummer dersom jeg ikke husker feil). Et annet spørsmål er om det kan møte utfordringer hos kommunen hvis området av kommunen er regulert til boligformål (ikke kontor- og næringsformål), eller om det i så henseende er enklere å skille ut en egen seksjon til kontorformål i et boligområdet, enn å fradele til næringsformål på et eget bruksnummer?

Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Har også vært borti et AS(kjørekskole) som har gjort dette, men usikker på fremgangsmåten.

Ønsker du imidlertid å leie ut fra deg selv privat til firmaet les artikkelen:
Lei ut deler av boligen skattefritt - Få fradrag i selskapet

Du får både fradrag for leieutgiften samt for inventar du normalt ville kunne fått fradrag for andre plasser (varmovn, varmepumpe, kontorpult, osv).

Det stemmer som Britta sier at du må skatte av den delen som leies ut om du skulle selge boligen. Men du kan unngå dette ved å ta tilbake arealet og bruke det selv ett år, evt leie det ut til boligformål ett år.

Du kan også få fradrag for utleie av rom i egen bolig:
Kan jeg få betalt fra mitt NUF eller aksjeselskap for hjemmekontor?

Topp