En i samme kontorfelleskap som meg har bygd seg hytte (dikterstue) tatt alle kostnadene med dette over firmaet. Han er bl.a forfatter, foredragsholder og kursleder. Han bruker hytta til noen kurs og foredrag en gang i blant. Han fikk dette gjennom hos skattemyndighetene, men dette går ikke for alle yrker. Så jeg ville sjekket dette med skattemyndighetene.
Når det gjelder leie til seg selv er ikke saken så enkel som "sKrud" skal ha det til.
Sist jeg sjekket hadde ENK ikke anledning til å trekke fra leie for bruk av deler av egen bolig i næringsvirksomhet. Dette fordi et ENK ikke kan inngå leieavtale med seg selv. I enkeltmannsforetaket er privatpersonen som eier og driver virksomheten ett og samme rettssubjekt, i motsetning til hva som er tilfelle der næringen drives i et aksjeselskap.
Et ENK må basere fradraget på de faktiske kostnader knyttet til hjemmekontoret. Fradragsrett følger av kostnader som er blitt utbetalt for å tjene penger. Alternativt kan du kreve fradrag etter standardsatsen for hjemmekontor fastsatt i Takseringsreglene. Fradrag etter standardsatsen er kun på kr 1600 pr år. I og med at standardfradraget er så pass lavt, vil de fleste være best tjent med å kreve fradrag på grunnlag av faktiske kostnader, men disse må du kunne dokumentere og bevise at de knytter seg til den delen av boligen som er forbeholdt virksomheten. Kostnader som ikke bare gjelder hjemmekontoret, skal fordeles basert på et rimelig skjønn. Typiske slike kostnader, vil for eksempel være kostnader til strøm, ytre vedlikehold, forsikring og kommunale avgifter. Det gis ikke fradrag for eget eller ektefellens arbeid med å renholde hjemmekontoret. Leier virksomheten inn rengjøringspersonale til jobben, vil dette imidlertid være fradragsberettiget.
Dette er en ting skattefolka ser etter så jeg ville vært litt forsiktig med dette.