Bygge en felles startside

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Vi alle vil promotere nettsidene våre, ikke sant? Jeg har sittet og tenkt på en liten ting som kan bidra for alles beste. Google tilbyr custom søkemotorer hvor man kan definere en liste over nettsider som skal prioriteres ekstra høyt i søkeresultatene.

Hva om man går sammen og danner et nettverk, hvor hvert medlem av nettverket bidrar ved å tilby søk gjennom sin nettside, gjennom en felles Google COOP søkemotor? Alle som er medlem får bidra med en url på listen, som vil bli prioritert fremfor de andre.

For å blande det enda mer kunne vi laget et nettverk lignende technett sitt. Ville dere vært interessert i noe slikt?

clinton4

Medlem
Jeg har lenge gått med samme tanken og kjøpte derfor dinstart.no og .com, men på grunn av tidsmangel, har jeg aldri fått begynt på det. Jeg er iverftall intr et slik sammarbeid, man har ikke tid før i februar/mars.

peterandrej

pensjonert moderator
God ide Kenneth!!

Hvis du vil lage oppsettet for en google COOP for bruk på bloggnettverket (se annen tråd) så hadde det vært jævla bra. Still gjerne med noen sider også!

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ideen går igrunn ut på å lage en kopi av technett sin ide, bare med noen tillegg som f.eks at alle nettsidene som er med i nettverket også må inneholde en søkemotor som er godt synlig. Denne søkemotoren søker gjennom google generelt, men legger ekstra stor vekt på alt innhold fra sidene i nettverket.

Det måtte selvfølgelig ha vært noen krav for å delta i dette nettverket, men dem behøver ikke diskuteres nå. Nå sjekker jeg igrunn bare interessen blant dere..

bjornfix

Bjørn Are Solstad, CEO, Devenia Ltd.
Er med jeg i hvertfall. Hadde en sånn sak gående på et domene, men ble for ivrig med bilder tett opp mot annonsene og fikk den slakta for AdSense. En coop søkemotor er jo utrolig enkel å drive.

Ole

Medlem
Jeg er i gang med et ganske likt nettverk som det du skisserer Kenneth, foreløpig for mine egne nettsteder. Har 10 nettsteder som blir lagt inn i første omgang, og 7 nye som er under utarbeidelse.
[Det er visst mange her på WF som "går svangre" mtp å starte nettverk nå...]

semb

Medlem
Har ingen sider å bidra med per i dag, men det er kanskje mulig å henge seg på etter hvert som prosjekter kommer opp og stå?

sKrud

Meget sliten student
Jeg er i gang med et ganske likt nettverk som det du skisserer Kenneth, foreløpig for mine egne nettsteder. Har 10 nettsteder som blir lagt inn i første omgang, og 7 nye som er under utarbeidelse.
[Det er visst mange her på WF som "går svangre" mtp å starte nettverk nå...]

Er det ikke en god ide at vi derfor prøver å samkjøre oss litt her.. I stedet for å få 10 sider som alle sammen dør ut i løpet av kun kort tid, så samler vi her litt krefter og stabler på plass noe som er konkurranse dyktig?

Har lenge gått å tenkt på det samme som dere her snakker om, men har blitt med tanken..

Det viktigste her er jo uansett å skape et nettverk som bidrar til større traffikk på sidene våre..

Men en ting jeg er litt usikker på her.. Skal dere satse på en nettverk likt det som TN har i dag eller tenkter dere mer på et nettverk likt 9 rules?

Stiller meg i værtfall til disp.

( Picxxx: har ikke glemt av nettverket ditt ennå..Sitter å mekker noen bannere nå..Så kommer med en side eller to der i løpet av kun kort tid..)

-morten

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det store spørsmålet mitt er hvilke nettsider dere har å bidra med? Jeg har selv bortimot 10 mindre norske nettsteder som har mellom 100 til 1000 brukere innom daglig, men dette er alle feeder/mini/mfa/seo sider som jeg ikke fokuserer på. Den eneste verdige nettsiden jeg selv hadde hatt å bidra med måtte blitt Webforumet og reisesiden jeg håper å lansere rundt sommertider.

Eventuelt kunne man laget mindre nettverk også (A-net, B-net) osv for å lenke inn til hovednettverkene våre.

Muligene er mange, men først må vi se hva slags sider vi har til disposisjon..

picxx

WF 09
Eventuelt kunne man laget mindre nettverk også (A-net, B-net) osv for å lenke inn til hovednettverkene våre.

Det er vel slik et nettverk bør settes opp om man har nok deltagere.
En bør ha minst 10 mainsites (portaler) som a-b c-d linker med hverandre og i tillegg minst 5 satellite sider for hver mainsite som driver trafikk til mainsiten + har a-b c-d linking mellom satellite sidene. En skal da drive trafikk(fra kudos, kataloger etc.) til satellite sidene, og filtrere denne ned til hovedsidene. Det viktigste på hovedsidene er at de ikke er overfylt med utlinker, men kun linker mellom hovedsidene i nettverket.

Med et slikt nettverk vil man etterhvert få en kjempediger trafikkmaskin.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ikke sant, man kan rett og slett samarbeide om å bygge hverandre til topps.. Om man går sammen kan man dominere rankeringene på de markedene man slår seg løs på.

Det er da viktig at alle er enige i reglene. Hva skal til for å få en site med i hovednettverket? Hva om to sider i samme bransje søker? Hva om en side bedre enn dem vi allerede har med søker?

Adrian

New Member
Kan slenge meg på med HumorLab.no, som for tiden er den eneste siden min som ikke er bygget for adsense eller tradedoubler. Er det muligheter for nettbutikker i nettverket også?

picxx

WF 09
Det er da viktig at alle er enige i reglene. Hva skal til for å få en site med i hovednettverket? Hva om to sider i samme bransje søker? Hva om en side bedre enn dem vi allerede har med søker?

Bare noen løse tanker som vi brukte i et prosjekt jeg deltok i for ikke så lenge siden.
- Hovedsiden
Bør være en generell side, i det minste en generell side innenfor ditt mininettverk. Om du f.eks. har 5 satelitt sider som linker inn til den som omhandler datamaskiner, videoer, mobiltelefoner, Ipods og gps bør ikke hovedsiden sin dreie seg om data, men om elektronikk/data/it/generelt.
En hovedside bør også ha 5 satelittsider som skaffer trafikk til siden (det betyr ikke en link i øverste høyre hjørne, men ganske tung annonsering for hovedsiden din fra satelittsidene).
- Hovedsidene
Kan alle linkes sammen ved hjelp av a-b c-d linking ettersom de er såpass generelle som de er. Kall gjerne hovedsidene for mini startsider.
- Satelittisidene
Bør linkes sammen i samme nisje, så om noen har 5 satelittisder som omhandler kommunikasjon, p2p, internettmarkedsføring, mlm og import kan disse lett a-b c-d linkes med sidene nevnt i første del, da nisjene ganske lett glir inn i hverandre.

- Toppside
Det bør også være en toppside(ikke toppliste) som linker ut til alle sidene, både hovedsidene og satelittisdene, og som alle linker tilbake til fra sin linkside (ikke fra forsiden på siden).

En kan også lage f.eks. en toppliste for hovedsidene og en toppliste for satelittisidene (men ikke blande disse), og f.eks. en kudos klone for satelittsidene (som blir publiseringssidene...og de reelle trafikksidene) eller bruke noe som allerede er i drift (kremt...hehe).

Om man f.eks. hadde fått 10 personer med i et slikt nettverk ville man hatt 55 internettsider i forskjellige nisjer (+ evt. topplister og trafikkmixere) som hadde kjørt trafikk rundt i nettverket inntil brukeren enten hadde stengt browseren eller trykket en affiliatelink (hensikt oppnådd).

Det er forøvrig ikke noen begrensing på hvor mange satelittisider man kan ha på hver hovedside, eller hvoir mange mininettverk man ønsker å lage.

Det en bør være klar over er at det må være hardlinking, og ikke noe IT-pro nettverk man setter opp, for om man bruker en toppmeny for internlinkingen vil alle linkene bli oppfattet som reciplinking og hensikten med hele nettverket faller bort.

Topp