Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av "no follow"

gjedda63

Medlem
Men hvis det uoffisielle svaret er at man straffes jo flere nofollow-linker man har, da vil jo kommentarer gå utover rankingen? Synes du ikke det er en merkelig måte å straffe omdiskutert og engasjerende innhold på?

Da er det jo bare å ha do-follow linker og godkjenne/avslå bloggkommentarer.
 

Wilma

Medlem
Finnes det et uoffisielt svar fra Google ang. dette?

Jeg kan ikke se hvordan man blir straffet. Kan du forklare det?

Jeg må ha misforstått. La oss si at man har en side med PR5 og 5 linker. Alle linker til andre sider på det samme nettstedet.

Nå blir juice overført til de 5 andre sidene.

En kommentar kommer inn, og linker til websiden til kommentatoren. Denne har nofollow.

Her deles juicen på siden plutselig på 6, og siden den 6 linken er nofollow og juice dermed opphører å eksistere, vil de 5 interne sidene få mindre juice enn om nofollow-linken ikke var der.

Det er dette jeg mener med at man straffes.

Er det noe feil i dette?

Før kunne man bruke nofollow på uviktige interne sider, feks kontaktskjemaer, liste over medlemmer osv, og dermed sørge for at andre sider fikk mer juice. Dette kalte de PR-sculpting, men jeg har hørt det ikke lenger er mulig, da PR fra linkene med nofollow forsvinner.
 

Wilma

Medlem
Skjønner hva du mener. Men den som virkelig straffes her er jo den kommentarlinken som blir nofollow :D
Hadde den vært follow så ville de 5 andre fortsatt fått mindre linkjuice.
Så tingen her er at du vil straffe noen, men ikke tape på det? :D

Jeg syns det generelt er helt greit å hindre PR-sculpting.

Haha, neida, jeg er ikke ute etter å straffe noen. Å fjerne nofollow på kommentarer, samtidig som man modererer kommentarene, kan være en effektiv metode for å få mange gode kommentarer.

Problemet blir at en kjempegod artikkel med x linker til andre relevante sider på samme nettsted straffes hardere jo flere kommentarer som kommer inn. (Gitt at kommentarer ikke blir paginated, men vises i samme dokument).

Hvis slik praksis er tilfellet, så synes jeg det er merkelig. Problemet er kanskje at crawleren ikke ser forskjell på kommentarinnhold og annet innhold. (Dog har jeg hørt at google er flinke til å luke vekk commentspam, så de kan nok det).

Jeg har hørt snakk om å bruke iframes(!!) og javascript på kommentarlinkene og andre "uviktige" linker for å unngå "problemet". Det viser seg at google stadig blir flinkere til å parse javascript, så sistnevnte er neppe en langsiktig løsning.
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Nofollowlinker teller men spideren går ikke videre.
Dofollowlinker får ikke mere linkjuice ved å sette andre linker på samme side til nofollow.
En link er en link uansett om den er nofollow eller dofollow.
 
Topp