Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av "no follow"

river

Medlem
Hei

Jeg jobber en del med SEO fortiden på min nettbutikk og prøver å lære meg mest mulig.
I den sammenheng har jeg to spørsmål:

Spm1)
Jeg har en nettbutikk og når jeg er inne på varekategori siden min å skal forbedre meta data der så kan jeg velge om jeg skal ha "no follow" eller "follow" komandoet på. Hva er forskjellen på disse to og hva er best og bruke i en nettbutikk/i varekategorien?

Spm2)
Når jeg legger inn meta keywords så er det noen av disse keywords'ene som har to ord i seg; altså f. eks "stort utvalg", og noen er enkele ord som bare "utvalg", bør jeg bruke anførselstegn mellom dem som har to ord i seg?

På forhånd takk for alle svar! :)
MVh
Rivers
 

Wilma

Medlem
1.1 Follow innebærer at du signaliserer at linker på siden skal følges, linker med attributten "nofollow" vil likevel ikke bli fulgt.

1.2 Hvis du ikke spesifiserer denne meta-taggen, vil follow være default.

2. Bruk komma for å separere søkeord. Virkningen av meta keywords er vissnok ikke viktig for Google (jfr Google selv), men andre søkemotorer bruker dem kanskje, så bruk dem.
 
U

Uregistrert

Guest
Har desverre ikke satt meg inn i dette med nofollow....men en kar nevnte for meg i dag att siden min kun har nofollow linker? Er det korrekt?

Regner med at siden han fyren ovenfor deg sa at dersom ikke "nofollow" gjøres manuel, er alle linker satt til "follow".. Så da er det sikkert korrekt. Uten at jeg har peiling på det :)
 

testdriver

Ha det bra..
Forsiden din har bare to nofollow, resten dofollow.

Mulig han siktet til kommentarfeltet?

Du kan selv sjekke etter rel="nofollow" i kildekoden.
 

Travellingman

Nettgrunder
Fikk dette svaret på et annet forum:
You have no nofollow links on your site (beside the feed links being nofollow which are normal) but it seems that you have

<meta name='robots' content='noindex,nofollow' />

at the top of your site which tells search engines not to index your site.

Can you disable Meta Robots plugin? This is a third party plugin included by you into your site

Men det er bare at jeg har ikke denne plugin i det hele tatt! Og dette er da ikke bra?.... Hva er det som kan ha skjedd her?
 

Travellingman

Nettgrunder
Fant ut av det, var av en eller annen merkverdig grunn huket av for "I would like to block search engines, but allow normal visitors" i privacy settings i WP. Er nesten brennsikker på att jeg ikke er den som har gjort det, det ligger vel neppe inn som default fra WP sin side?

Og for meg som ikke bruker FireFox, finnes det noen gode online tool evt software for å sjekke sider ang nofollow linker?
 

gjedda63

Medlem
Etter det jeg har fått med meg med om no-follow linker blir disse fulgt av søkemotorene men enden av linken blir ikke kreditert "juicen" fra nettstedet. Gjort for å hindre spammere i å utnytte bloggekommentarer, forumsignaturer , profillinker etc. Tror ikke det har noe å si for indekseringen.
 

Wilma

Medlem
Mye av dette veit du. Siterer på generelt grunnlag her.

Jo, dette har jeg hørt om. Men kan man være så sikker på at dette stemmer helt med de offentlige uttalelsene? Er det noe empiri som beviser at dette er tilfellet? Jeg er for kynisk til å tro alt som er offisielt.

Skal heller ikke ta diskusjonen om hvor viktig PR er for søkeresultater, men det gir høy verdi ved videresalg av tekstlinker. Slike kjøpte lenker vil google at du setter nofollow på.

Jeg vet at det er lite likt å drive PR-sculpting, og det er trist at webmastere tviholder på PR og ikke deler broderlig til andre gode ressurser.

Men gitt at den offisielle informasjonen er riktig. Da innebærer det at et kjempeinnlegg i en blogg med kommentarfunksjon straffes for hver kommentar som kommer inn (fra folk som slenger inn siten sin i URL-feltet). På tross av at inlegget er godt nok til at det kommenteres mye. Da skulle det jo i de fleste tilfeller være relevant.

Digresjon: Jeg tror faktisk google ser an nofollow. Jeg tror de gir juice videre på bakgrunn av det de ser på siden din, og på siden til motparten. Har du en side full av nofollow og siden du linker til er en autoritet, så tror jeg de driter i nofollow. Har ingen bevis, her er jeg prest og tror.
 

Tonny Kluften

Administrator
Men gitt at den offisielle informasjonen er riktig. Da innebærer det at et kjempeinnlegg i en blogg med kommentarfunksjon straffes for hver kommentar som kommer inn (fra folk som slenger inn siten sin i URL-feltet). På tross av at inlegget er godt nok til at det kommenteres mye. Da skulle det jo i de fleste tilfeller være relevant.

Nei, ifølge den offisielle versjonen så blir det ingen straff. Den linkjuicen kommentaren skulle hatt hvis den var follow blir bare borte. Det går ikke mer eller mindre ut over andre linker på siden. De andre linkene får den juicen de skal ha uansett.
 

Wilma

Medlem
God fredagskveld.
Jasså, sier du det? Ja, men da har du nettopp fyllt et hull jeg hadde i kunnskapen. Takk for det. :)

Men hvis det uoffisielle svaret er at man straffes jo flere nofollow-linker man har, da vil jo kommentarer gå utover rankingen? Synes du ikke det er en merkelig måte å straffe omdiskutert og engasjerende innhold på?
 
Topp