Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bring pakke i postkassen

zenhagen

Medlem
Nå har vi hatt PIP (pakke i postkassen) med RFID sporing noen måneder, og de har mistet 4 pakker for oss :-(
Vi mister flere sendinger nå med sporing, enn når vi sendte som a-post.
 

Pål

Medlem
noen "oppdaterte" formeninger om dette produktet nå? vi bruker kun klimanøytrale servicepakker pr i dag, men vurderer å starte å bruke post i postkassen for å spare porto
 

ptomter

Medlem
Vi har sendt ut ca. 4000 pakker med Småpakker siden 1 April, da vi var en av de første som tok dette i bruk. Vi velger nå mest sannsynlig gå bort i fra dette da Pakke i Postkasse har enkelte "bottlenecks" om vi kan kalle det dette!

1) I forhold til hva man betaler og avbestillingsmuligheter, så betaler man for antall man legger inn på bestillingen. La si du har 10 kunder, som bestiller Pakke i Postkassen, og 1 av disse avbestiller, og 1 av disse velger å hente i butikk i stedet for å få pakken sendt. Så vil man ikke kunne kansellere disse pakkene i bestillingen. Dette medfører at man da først har porto man må returnere til kunde for at de henter pakken, ev. avbestiller før pakken er sendt, men etter man har kjørt ut etiketter eller man må returnere siden de velger å hente i butikk. Dermed taper man porto to ganger.

2) Her har man et hentetillegg på kr. 23 for store pakker. 47% av våre pakker er i segmentet 0-300 gram, og får fint plass i postkassen, slik dette produktet er ment. Dermed så blir frakt beregnet ut i fra pakkestørrelse og vekt i nettbutikken og vi tar betalt deretter. Når pakken så kommer til postbud, så er det OPP TIL POSTBUDEt selv, på eget godt befinnende for å se om det er plass i kassen, eller velge å ta dette med til postkontoret. Nå på høsten er det ekstra mye reklameaviser etc. og vi har gjentatte ganger nå lagt merke til at blant annet en strikkepinne som tar 5 gram blir levert til postkontoret selv om det skulle fått plass i postkassen. Vi har også gjentatte ganger ila vår og sommer lagt merke til at enkelte postbud ikke en gang forsøker , men leverer det rett til postkontoret, da mange har sånne små elbiler i tettsteder og velger å ikke ta med seg pakker.

Tanken om PIB produktet til posten er god i utgangspunktet, men lite gjennomtenkt og foreløpig synes å være i en dyr betafase... hvor det hele og det store faller på at vi som nettbutikk ikke har kunder som avbestiller før pakken er sendt ut... siden vi må jo betale uansett om vi leverer inn 10 pakker og har bestilt innlevering 20 eller ikke... samt at vi må krysse fingrene for at postbudet har plass på bil, og også i det hele tatt gjør et reelt forsøk å levere i kassen!
 

HPF

Medlem
Vi har sendt ut ca. 4000 pakker med Småpakker siden 1 April, da vi var en av de første som tok dette i bruk. Vi velger nå mest sannsynlig gå bort i fra dette da Pakke i Postkasse har enkelte "bottlenecks" om vi kan kalle det dette!

1) Er du sikker på at du betaler for det du registrerer og ikke det du leverer inn? Det er ihvertfall slik med Servicepakker og Småpakker at man betaler kun for det som faktisk leveres. For Småpakkene lager jeg bare et nytt følgebrev dersom antallet endrer seg.

2) "Pakke i postkassen" blir rett og slett for dyrt og uoversiktelig. Fra 01.01.2018 skal de ha 30,45 for pakker mellom sone 1 til 3 + 28 pr. kg + 23 hvis pakken på hentes på postkontoret + 3,40 hvis det er levering til spredtbebygd. Jeg husker fra den tiden jeg bruket Servicepakker at ca 40% av sendingene fikk tillegg (koster nå kr. 16/pakke) for spredtbebygd strøk.

PostNord MyPack Home Small er ubrukelig og Posten/Bring er for dyrt og blir enda dyrere. En ting er sikkert, ingen kan beskylde statseide Posten/Bring for å legge forholdene til rette for netthandel i Norge.

Over grensen er prisnivået et helt annet
https://services3.postnord.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4927.19939
Ingen pristillegg før pakken er tykkere en 3 cm og det utgjør faktisk en stor forskjell (ihvertfall for meg).
 

ptomter

Medlem
Hei, ja er ganske sikkert på at jeg betaler for det jeg registrerer og ikke leverer inn. det har jeg fått dokumentert både på fakturaer, samt også skriftlig fra 2 forskjellige personer desverre.
 

ptomter

Medlem
Ja Tonny, ikke helt sikker enda.. det er jo ikke akkuratt so det er så mange å velge mellom, men blir vell enten Postnord eller Helthjem regner jeg med. Postnord begynte jo først med henteavgifter, og begrensninger på innlevering osv. helt til vi fortalte dem at de henter pakker rett over veien daglig på Meny butikken.. og da ble plutselig både prisene lavere, ikke hentegebyr , ikke minstekrav om innlevering osv..

Nei dette pakke i kasse opplegget til Posten .. er lite gjennom tenkt desverre..
 

ptomter

Medlem
Tanken har slått meg selv, etter å ha lest dette i andre saker, men har kommet til at dette skjer både med Postnord, Helthjem, og også pakker som posten selv leverer i Kasser. Man har aldri noen "garanti" så lenge det finnes uærlige personer der ute både forbipasserende, kunder og også ansatte i speditørfirmane så sånn sett ser jeg ikke posten som noe sikrere i forhold til andre. Er pakken for stor for kassen så skal jo PostNord også levere den på nærmeste hentested. Problemet med Postnord er ofte er at de har brukt underleverandører som har lagt igjen pakker stikk i strid med PostNord sitt eget regelverk. De siste 2 årene før jeg flyttet til Drøbak, holdt jeg itl i Bergen sentrum. Her var Postnord budene i Sentrum en og samme familie, med brødre, fettere, onkler, og bestefar som var "sjef i firma" men alle var leid seg ut som eget firma til Postnord, de la igjen pakker og skrev bare under med sitt eget navn, eller leverte og sa jeg hadde tatt i mot. Dette gjorde til at pakker for totalt 15000 kroner ble borte ila. få måneder! Som sagt ... alt kan skje§
 

Bjørn larsen

New Member
Så "hyggelig" å høre at det også er flere som har litt blandete erfaringer med PIP m/RFID. Vi har nettopp byttet nettbutikkløsning til Shopify og kjøpte oss en bokstø... zebra 500 så vi skulle kunne benytte oss av PIP/RFID, og har så langt hatt litt - "interessant" - forløp.

Vi valgte å gå for en enkel app som kommuniserer med Bring API'et (Bring Shipping), noe som fungerte utmerket de første to bestillingene. Etter det var det bråstopp, det kommer kun feilkode fra posten og ingen kan egentlig fortelle oss hva vi skal gjøre. Vi prøvde derfor et par andre EDI app'er, og INGEN klarer faktisk å hente ut produktet "Pakke i postkasse A-post" eller "Pakke i postkasse A-post med sporing"; og det viser seg at egentlig så har jo ikke Bring heller fullført hverken API eller produkt. Så her sitter vi og klør oss litt i øret og lurer på hva vi egentlig skal gjøre nå. Webshipr skal lage produktet i løpet av de nærmeste dagene men uten sporing, så da sitter vi med en idiotisk dyr dum etikettskriver og latterlig dyre etiketter enn sålenge...

Dere som bruker det allerede, kjører dere en EDI-løsning fra en av "de store"?
 

Liandrian

Medlem
Det er en gjenganger i vinylmiljøet i Norge nå at Postnord er den største fienden. Nettopp fordi de gir f.... i hvordan leveransen skjer.
Vi kommer ikke til å benytte oss av Postnord nettopp fordi vi kun håndterer sluttkunder.
 

zenhagen

Medlem
Vi bruker Consignor som EDI løsning. Dette fungerer greit, men webløsningen deres er litt klønete når man skal sende forskjellige typer pakker som bruker forskjellige printere.

Her sender vi en EDI melding til posten rett før dagen er omme, og da slipper vi problemet som ptomter beskriver hvor han blir belastet for sendinger som kunden avbestiller før pakken er sendt.

Når det gjelder prisene etter nyttår så klarer ikke jeg å se at de øker mye på nyåret i prislistene til posten?

Mvh Tommy
 

Vincent

New Member
Hei.

Er det Bring eller PostNord dere benytter ?
Sender en del pakker på under 7 cm , og 350 gram. Noen anbefalinger på leveringsalternativer?
 
Topp