Jeg synes i utgangspunktet bloggplakaten er et interessant tiltak, fordi det kan trenges etiske normer i dette ganske uoversiktlige landskapet som personlig internettpublisering er.
Helt enig. Jeg føler likevel at det er en vesentlig forskjell på etiske normer og en bastant liste med «slik skal du blogge». Og skal man lage en bloggplakat, bør den oppstå gjennom diskusjon og konsensus. Jeg ser absolutt nytten av en bloggplakat, men synes det blir merkelig når et par kommersielle aktører bare registrerer bloggplakaten.no og sier «her er den, dette SKAL du gjøre». Jeg skal dog innrømme at jeg aller først leste Anders' kopiblogg hvor det på ingen måte kom fram at dette var et tidlig førsteutkast.
Men bloggplakaten har mye å leve opp til. Her er storebrødrene: Vær varsom-plakaten.
Vær Varsom-plakaten - Norsk Presseforbund
...og tekstreklameplakaten + redaktørplakaten:
Tekstreklameplakaten - Norsk Presseforbund
Redaktørplakaten - Norsk Presseforbund
Men disse er det vel ganske bred oppslutning rundt og ganske såre konsekvenser for å bryte? Problemet med å lage noe liknende for bloggere er at disse på ingen måte er organiserte, og dermed er det også helt umulig å få alle til å følge samme regelverk.
Når den foreslåtte plakaten dessuten inneholder merkeligheter som at all kontakt mellom annonsører og bloggere SKAL foregå gjennom en bloggeragent eller et PR-byrå (hvor mange bloggere er egentlig tilknyttet slike? Og dersom annonsør har ansvaret for å skaffe dette, hvordan vil et eksternt PR-byrå skille seg fra annonsørselskapets PR-avdeling?), noe forfatteren av plakaten jobber med, føler jeg at det er noe som skurrer.
Problemet mitt med denne plakaten er at den stort sett omhandler EN ting (tekstreklame), det som står om denne gjelder stort sett bare for en gruppe bloggere, og det som skrives er et tema det hersker veldig mye uenighet rundt, men likevel presenteres dette som et klart sett med retningslinjer som alle skal følge. Da er det ikke rart at mange bloggere nekter å godta dette -- og det ser vi jo også at de har gjort.
Målet må være å få til en bloggplakat som har tung oppslutning blant majoriteten av de som driver personlig webpublisering. Siden vi her snakker om etiske retningslinjer som er frivillige å slutte seg til, er det opp til den enkelte som publiserer innhold å holde seg til normen eller ikke. Bloggplakaten bør oppfordre til at man tar et bevisst valg på hvor i landskapet man vil plassere seg, og at man holder seg til det.
Dette (og resten av innlegget ditt, forsåvidt) er jeg 100 % enig i.
Enig, og også enig i resten av ditt innlegg. Olaf og en del andre her har helt opplagt ikke skjønt hensikten med denne bloggplakaten. Målgruppen er helt klart unge (jenter) mellom 13 og 20 år som enten mottar "gaver" fra ulike annonsører eller som ønsker å motta slike "gaver".
Isåfall kan jeg være helt enig med deg i at jeg har misforstått hensikten med denne plakaten, ja. Jeg leste presentasjonen av denne plakaten som nøyaktig det som stod: Dette skal være retningslinjer for alle bloggere, på tvers av plattformer. Kan godt hende at dette kan fungere fint som etiske retningslinjer for rosabloggere, og hadde dette blitt presentert f.eks. som etiske retningslinjer for tekstreklame for brukerne av iPublish og Blogg.no, hadde jeg overhodet ikke reagert. Snarere tvert imot, jeg ser ikke bort fra at jeg hadde applaudert det. Sannsynligvis var det overskriften «Bloggplakaten» som narret meg. Jeg fikk inntrykk av at dette var mer «retningslinjer vi ønsker å tvinge på alle norske bloggere» enn «gode råd for hvordan unge og uerfarne bloggere bør forholde seg til tekstreklame». Hadde førstnevnte situasjon vært tilfelle mener jeg fortsatt at noe slikt på ingen måte kunne skrives uten at man først hadde en grundig debatt.
Er ellers helt enig i alt du skriver.
Sannsynligvis har jeg misforstått hele situasjonen, for jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ikke leser en eneste rosablogg, men jeg ante ikke at dette med tekstreklame faktisk var et så stort problem som man får inntrykk av når man leser denne plakaten. Er det virkelig det? Har det virkelig blitt big business at store bedrifter profiler produktene sine i mindreåriges blogger?