Jeg synes i utgangspunktet bloggplakaten er et interessant tiltak, fordi det kan trenges etiske normer i dette ganske uoversiktlige landskapet som personlig internettpublisering er.
Men bloggplakaten har mye å leve opp til. Her er storebrødrene: Vær varsom-plakaten.
Vær Varsom-plakaten - Norsk Presseforbund
...og tekstreklameplakaten + redaktørplakaten:
Tekstreklameplakaten - Norsk Presseforbund
Redaktørplakaten - Norsk Presseforbund
Disse har stått som en støtte i alle år og har tung oppslutning i profesjonelle medier her i landet.
Jeg er uenig i olafmoriartys kraftsalve mot bloggplakaten, fordi etikk og moral ikke er regulert av norske lover. Det er etter mitt syn ikke alltid nok å vise til at alt som ikke er forbudt ved norsk lov er greit.
Vær varsom-plakaten inneholder viktige normer (retningslinjer som er blitt godt innarbeidet) som gjør at Norge sammenlignet med mange andre land vi liker å sammenligne oss med har en relativt transparent presse som respekterer privatlivets fred, unngår tekstreklame osv.
Er også uenig i olafmoriartys definisjon av "retningslinjer" som noe som skal følges slavisk. Retningslinjer er pekepinner på hvordan man BØR opptre i forhold til et gitt syn på virkeligheten.
Målet må være å få til en bloggplakat som har tung oppslutning blant majoriteten av de som driver personlig webpublisering. Siden vi her snakker om etiske retningslinjer som er frivillige å slutte seg til, er det opp til den enkelte som publiserer innhold å holde seg til normen eller ikke. Bloggplakaten bør oppfordre til at man tar et bevisst valg på hvor i landskapet man vil plassere seg, og at man holder seg til det. Det betyr at hvis jeg leser en blogg med påskriften "Vi følger Bloggplakaten" så vil jeg anta at dette gjelder alle innleggene. Ser jeg ikke påskriften går jeg ut fra at redaktøren gjør som han eller hun selv vil.
I sum synes jeg Bloggplakaten har skapt mye bølger fordi det har vært uklart hva formålet med tiltaket er. Hvis man blir enige om at målet er å gjøre det samme som den profesjonelle pressen og lære av hvordan de taklet utfordringene de stod overfor i 1956 og utover, tror jeg bloggplakaten kan sees i et bedre lys. Dette forutsetter selvfølgelig at melking av egne kyr (les: manager-greia til Thomas Moen) og partiskhet utslettes fra plakatteksten.