Hei gutta,
sjekk:
http://www.biip.no/default.aspx?section=grupper
Jeg driver altså Biip.no. Vi lanserte nylig Grupper, som tillater medlemmene å opprette grupper for ulike interesseområder - som f.eks TV-serien Prison Break.
Nå, når man har over 300.000 medlemmer som oppretter tusenvis av grupper om alt fra Paris Hilton til Prison Break, så burde dette kunne generere seriøs SE-trafikk - samtidig som innholdet jo er relevant for en som søker etter "Paris Hilton" i Google.
Spørsmålet blir da bare:
Hvordan tilgjengeliggjør og linker man opp dette innholdet, slik man oppnår best mulig søkemotor-plasseringer?
Nå har jeg linket opp hovedkategoriene innen Grupper på forsiden av Grupper (linken ovenfor), og derfra linker jeg ned i underkategoriene - og de mest populære gruppene i den aktuelle Hovedkategorien. Se f.eks. Hovedkategorien "Helse":
http://www.biip.no/default.aspx?section=grupper&page=kategori&c=1003&cn=Helse
Hovedsiden for Grupper har Pagerank 1, noe som jo - i kombinasjon med link-tekstene - teller ganske mye i forhold til hvor høy autoritet Google gir f.eks "Paris Hilton"-gruppa som er linket fra Hovedsiden... Men; er det en bedre måte å legge opp intern-linkingen på? Vi har jo over 5000 grupper nå, og hvis vi linker 5000 grupper fra Hovedsiden av Gruppene, så vil hver link få veldig lite Pagerank-juice...
Videre; burde vi primært jobbe med Pagerank på hovedsiden på Gruppene?
Det som er litt irriterende, er at Hovedsiden for Grupper er linket fra ALLE sidene på Biip.no; dvs. over 350.000 Unike sider (de fleste med PR0)... Allikevel har Hovedsiden for Grupper bare PR1 - mens f.eks Hovedsiden for Blogg (også tilgjengelig fra toppmenyen) har PR4...
Hvis noen har gode tips og tanker å dele i denne sammenhengen, så er jeg veldig takknemlig - og jeg deler gjerne all erfaring jeg måtte få med dette caset
sjekk:
http://www.biip.no/default.aspx?section=grupper
Jeg driver altså Biip.no. Vi lanserte nylig Grupper, som tillater medlemmene å opprette grupper for ulike interesseområder - som f.eks TV-serien Prison Break.
Nå, når man har over 300.000 medlemmer som oppretter tusenvis av grupper om alt fra Paris Hilton til Prison Break, så burde dette kunne generere seriøs SE-trafikk - samtidig som innholdet jo er relevant for en som søker etter "Paris Hilton" i Google.
Spørsmålet blir da bare:
Hvordan tilgjengeliggjør og linker man opp dette innholdet, slik man oppnår best mulig søkemotor-plasseringer?
Nå har jeg linket opp hovedkategoriene innen Grupper på forsiden av Grupper (linken ovenfor), og derfra linker jeg ned i underkategoriene - og de mest populære gruppene i den aktuelle Hovedkategorien. Se f.eks. Hovedkategorien "Helse":
http://www.biip.no/default.aspx?section=grupper&page=kategori&c=1003&cn=Helse
Hovedsiden for Grupper har Pagerank 1, noe som jo - i kombinasjon med link-tekstene - teller ganske mye i forhold til hvor høy autoritet Google gir f.eks "Paris Hilton"-gruppa som er linket fra Hovedsiden... Men; er det en bedre måte å legge opp intern-linkingen på? Vi har jo over 5000 grupper nå, og hvis vi linker 5000 grupper fra Hovedsiden av Gruppene, så vil hver link få veldig lite Pagerank-juice...
Videre; burde vi primært jobbe med Pagerank på hovedsiden på Gruppene?
Det som er litt irriterende, er at Hovedsiden for Grupper er linket fra ALLE sidene på Biip.no; dvs. over 350.000 Unike sider (de fleste med PR0)... Allikevel har Hovedsiden for Grupper bare PR1 - mens f.eks Hovedsiden for Blogg (også tilgjengelig fra toppmenyen) har PR4...
Hvis noen har gode tips og tanker å dele i denne sammenhengen, så er jeg veldig takknemlig - og jeg deler gjerne all erfaring jeg måtte få med dette caset