Kjapp og trygg hosting for Wordpress

arbeidsavklaringspenger og enkeltmannsforetak??

adeneo

Medlem
Det er ingen som tvinger deg til å registrere deg som næringsdrivende selv om du tjener penger på nettsidene dine, men dersom du når visse grenser vil du oppfattes som næringsdrivende uansett, og det er vel visse krav til registrering over visse beløp osv.

Det er jo noen på forumet som har litt peiling på dette med regnskap (noe jeg ikke har), og jeg lurer litt på hvordan det arter seg dersom man som næringsdrivende kun har inntekt fra ett annet eksternt selskap, si for eksempel Google i forhold til Adsense, da reglene ellers i næringslivet ville tilsi at dette er et arbeidsforhold, og ikke næringsvirksomhet ???
 

picxx

Well-Known Member
jeg lurer litt på hvordan det arter seg dersom man som næringsdrivende kun har inntekt fra ett annet eksternt selskap, si for eksempel Google i forhold til Adsense, da reglene ellers i næringslivet ville tilsi at dette er et arbeidsforhold, og ikke næringsvirksomhet ???

Det er vel ingen som kan nekte deg å kun ha en oppdragsgiver fordi om du er selvstendig.
 

adeneo

Medlem
Det er vel ingen som kan nekte deg å kun ha en oppdragsgiver fordi om du er selvstendig.

Ehm, vel, jo, forsåvidt ?
Skatteetaten har i flere tilfeller skjært igjennom i saker hvor næringsdrivende for eksempel leier seg ut til kun én kunde, som regel da i ganske klare saker.

Jeg kan ikke tenke meg at det å drive med egne nettsider som kun har inntekt fra én kilde, slik som Google, går under denne regelen ettersom man jo forsåvidt driver for egen risiko og regning, og jeg snakker da om i tilfeller hvor dette er hovedinntekt eller eneste inntekt, ikke tilfeller hvor man tjener en hundrings eller to i tillegg til annen inntekt.

Var bare nysgjerrig på hva andre som har mer kunnskap om slikt mener om saken, ettersom lovverket normalt er rimelig klart på at næringsdrift blant annet defineres av at du har flere oppdragsgivere samtidig eller etter hverandre, og i motsatt tilfelle er man normalt lønnsmottaker uten ansettelsesforhold.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Har lest igjenomm forumet og lest hva som er men jeg ble ikke noe smartere.

For øyeblikket får jeg full AAP fra NAV og sendte idag søknad om enkeltmannsforetak for å drive et nettsted, som til dags dato har 0-. inntekt men utgifter.

Såklart, jeg forhørte meg ikke med NAV først...

Jeg jobber ikke i noe, men går til behandling, psykolog som er en del av aktivitetsplanen.

Det jeg lurer på er, si jeg jobber 5 timer til dagen på et nettsted/surfer o.l. Og jeg tjener ingenting, mister jeg retten på AAP ? Må jeg føre timene jeg "jobber" å ikke tjener noe?

Håper noen har erfaring med dette da jeg ble ganske paranoid etter å ha lest litt om dette. Såklart, etter jeg søkte om enkeltmannsforetak hos brreg.

Jeg vet ikke hvilken diagnose du har, med kan det tenkes at jobb i seg selv kan ha en positiv innvirkning på sykdommen? Dersom jobben kan være en del av behandlingen kan du uten tvil få dette inkludert i handlingsplanen - og med det få full oppbakking fra NAV i form av hjelp til etablering, osv. AA-pengene dine vil du kunne beholde alle årene aktivitetsplanen gjelder for, selv om du nok må regne med en viss forkortelse siden du vil tjene litt penger. Men du kan etablere firmaet og prøve å jobbe helt uten risiko.
 

seher

Medlem
Eller bare bite tenna sammen som en man og gå på jobb

I dag er det 1 Mai ! bruk denne dagen til og komme deg tilbake i jobb.



Spør deg selv hvorfor skal andre betale for at du føler deg nedfor og ikke vil jobbe.
Men kan sitte på nett hele dagen. Og tenke på og starte en bedrift.

Virkelig tror du at det er sånn verden er skapt med de som står med lue i hånda
på nav. Mens de skaper en bedrift.
Tror du at du får en vinners tanke gang av å være NAV KUNDE?/buker?

Skal man ha må man ofre noe. Si ifra deg nav penegene.

Så kan man tenke på og drive noe som tjener penger

NAV= Bli frisk komme tilbake i arbeid. Eller ufør
Ikke NAV=jobbe mens nav betaler husleie og alt annet///// la alle andre betale for meg mens jeg bygger opp en bedrift.

Les deg opp på hvorfor det er fridag idag.!!!

Ps håper at system Norge skjønner at ingen på arbeidsavklaringspenger skal kunne drive en bedrift. Utover og eie aksjer når man er sykemeldt.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Les deg opp på hvorfor det er fridag idag.!!!

Vel. Nå er vel et sikkerhetsnett ved sykdom en helt sentral del av de rettighetene arbeiderne har kjempet fram, kanskje?

Kanskje du burde lese deg opp litt selv på grunnene til at man går i tog 1. mai, istedenfor å komme med slike tåpelige "si opp trygden, så blir du glad igjen"-innlegg.
 

seher

Medlem
Det er opp til deg og syntes at de som går på Nav skal kunne starte seg en bedrift mens det er syke.

Min mening er at de som går på Nav ikke burde ha mulighet til og drive en bedrift. Selvom den ikke tjener peneger for det er jo målet med det og drive bedrift. Eller ?

Skal man kunne drive en bedrift i opptil 3 år mens man er sykemeldt/arbeidsavklaringspeneger og selge den dagen man ikke er sykemeldt mer. Som jeg ser det er det trygde svindel ovenfor samfunnet du lever i.

Eks
Lars er sykemeldt fra jobben si på grunn av psykiske problemer.

Legen hans sier ta deg en tur i skogen det tror han er bra for Lars.

Lars Tenker Jeg starter meg tømmerhogst firma men skal ikke ta ut lønn før om tre år på grunn av
arbeidsavklaringspenger.

Er det du er? I min verden er det svindel.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Lars er sykemeldt fra jobben si på grunn av psykiske problemer.

Legen hans sier ta deg en tur i skogen det tror han er bra for Lars.

Lars Tenker Jeg starter meg tømmerhogst firma men skal ikke ta ut lønn før om tre år på grunn av
arbeidsavklaringspenger.

Er det du er? I min verden er det svindel.

Ok, det du skisserer er jo selvsagt ulovlig. Bedriften Lars starter må være en del av tiltaksplan for å få Lars ut i arbeid. Og for svært mange uføre er egen bedrift faktisk løsningen på problemene med stå i en normal jobb. Fleksibilitet for arbeidstid er f.eks ofte en forutsetning for å kunne opprettholde en jobb over tid,

Jeg er f.eks 100% ufør, men hever kun uføretrygd på 60% fordi jeg har bygget opp min egen lille bedrift som jeg da driver i litt under halv stilling. Alternativet til dette hadde vært 100% uføretrygd. Er 100% uføretrygd et bedre alternativ, synes du?
 

seher

Medlem
Jeg ser at min mening er i mindre tall eller så hadde det ikke vært sånn at folk som
er 60 % syke kan drive en bedrift.

Sånn jeg ser det betaler vi andre for at de kan gå rundt og nyte et system som etter min mening er feil. Hvorfor skal de som er syke/ufør ha rett på samme inntekt som en frisk person i arbeid.?
 

adeneo

Medlem
Jeg ser at min mening er i mindre tall eller så hadde det ikke vært sånn at folk som
er 60 % syke kan drive en bedrift.

Sånn jeg ser det betaler vi andre for at de kan gå rundt og nyte et system som etter min mening er feil. Hvorfor skal de som er syke/ufør ha rett på samme inntekt som en frisk person i arbeid.?

Dette mener du fordi du selv ikke har opplevd noe lignende.
Den dagen du selv trenger folketrygden for å komme deg etter en skade eller sykdom, og i verste fall for å ha til salt i såret dersom arbeidsevnen tapes helt, så får sannsynligvis pipa en annen lyd.

Uføre har ikke rett på samme lønn som om man var i arbeid, normalt vil det ligge betydelig lavere, og i gjennomsnitt er det vel rundt 60% av lønnsinntekt.

Dersom man er født med en skade eller lyte, eller blir skadet eller får en sykdom som gjør at man er ikke er stand til å arbeide i en vanlig stilling, det være seg på grunn av varierende helsetilstand i alt fra de forskjellige tidene på dagen, til at man har en god eller dårlig uke, så mener du at det bør være helt utelukket at man får hjelp til å starte sitt eget selskap, og slik som i Peter Andre sitt tilfelle kunne arbeide 40% med dette ettersom den fleksibiliteten ved å kunne bestemme egne arbeidsoppgaver og arbeidstid gjør at han er i stand til dette, noe som ikke ville vært mulig i en fast stilling et annet sted ?

Jeg er enig at det er enkelte som utnytter systemet, men de aller fleste uføre er uføre av en grunn, og det har normalt ingenting med nytelse å gjøre.
 

annettelode

Medlem
Hørte fra et sted at det er lov a tjene 1G altså 79 216 kroner i året selv om du går på arbeidsavklaringspenger.Det eneste du må huske på er å betale skatt av beløpet.
 
Topp