Ansvarlig selskap og grønn i regnskap!

KimWiig

New Member
Er en av to deltagere i et ANS og skal bokføre alle kontoutskriftene for 2012. Det dukket fort opp et par spørsmål.

1. bruker privat bil og har brukt firmakortet til bensin. hvordan skal det bokføres?
har ikke ført noen km.godtgjørelse eller kjørebok.

2. har også kjøpt mat og andre div ting på firmakortet. hvordan bokføres dette?
har ikke klart å spare på noe serlig kviteringer på dette, men har jo bankutskriften.

3. hvilke regler gjelder ved ansvarlige selskap? finner mest innfo om enk og as.

er det noen som kan oppklare litt rundt dette?

hansson

Langveisfarende
1. Tror ikke DA kan betale bensin for private biler. Da må i tilfelle bilen regnskapslignes og kjøpes av firmaet. Privat bil skal føres med km-satsen 4,05 kroner per km, og der ligger bensin innbakt. Ingen reelle kostnader kan fradragsføres. Hvordan dere skal gjøre det nå når skjeden er skadd eh, vet jeg rett og slett ikke. Det sikreste er nok at privatpersonen(e) som har brukt bilen betaler tilbake til firmaet.

2. Mat er vanligvis ikke fradragsberettiget, bortsett fra hvis det gjelder overtidsmat etter faste regler og fast makssum, eller representasjon (kundemøte, kurs, feiring av jubilant på jobben...). Dette bør også betales tilbake fra privat til firma.

3. Ansvarlige firma er egentlig en litt tullete form for liksom-selskap (jeg har hatt et ANS), der hver av deltakerne blir lignet som en enkeltperson og man kan ikke bygge opp kapital ved å salte det ned i firmaet slik man kan med et AS. Man skatter mer eller mindre som om man hadde hvert sitt enkeltpersonforetak, altså. Alt overskudd deles i 2 og utløser personskatt på direkten. Vet ikke hva du egentlig vil vite?

Steve Cash

Medlem
3. Veldig stort spørsmål, det krever et manus på minst 20 sider å svare det ganske åpne spørsmålet "hvilke regler gjelder". Veldig mange regler, men hvis det handler om regnskap, så start med å lese rettledningen til selskapsoppgaven Skatteetaten - Selskapsoppgave for deltakerliknet selskap

Selskapsloven på lovdata.no kan også være grei å kikke gjennom.

En ting som er karakteristisk for deltakerlignede selskap, som er samlebetegnelse for DA og ANS, er at de ser ut som et selskap helt til en kommer til resultat og beskatning, dette forgår på eierens hånd. Deltakerlignet selskap er altså ikke eget skattesubjekt, slik om f.eks. AS og SA.

Det er derimot ikke riktig at en ikke kan "bygge opp kapital ved å salte det ned i firmaet slik man kan med et AS" som hansson forumlerer det. Så lenge en ikke tar pengene ut av selskapet beskattes de med 28 %, men det er altså likevel deltakeren som betaler skatten. Når en tar pengene ut er det enten uttak av innskutt kapital, som er skattefritt, utdeling som gir 28 % skatt hos deltakeren og ikke fradrag i selskapet, eller så er det arbeidsgodtgjørelse, som er kostnad i selskapet og inntekt hos den som går det. Det siste gir personinntekt og full beskatning hos mottakeren, men dermed også pensjons- og sykepengerettigheter. Arbeidsgodtgjørelse regnes om totalt mest gunstig, i alle fall opp til nivået for toppskatt. En står relativt fritt til å velge selv hva en vil kalle uttaket, men arbeidsgodtgjørelse forutsetter at en faktisk har lagt ned en arbeidsinnsats i firmaet.

ANS/DA er ikke den enkleste selskapsformen å føre regnskap for, jeg har sett mange som har gått totalt på trynet. Men det går som regel bra hvis en kommer riktig i gang, bl.a. ved å klare å skille innskutt fra opptjent egenkapital. Likevel, hvis du ikke har peiling, få tak i en regnskapfører som kan dette.

A

aabbcc

Guest
Steve Cash - er det noen situasjoner hvor det er en fordel å ha DA/ANS i dag? I dag er det veldig billig å starte AS, så jeg klarer ikke å se grunnen til at det skal finnes noe mellom ENK og as, men det kan være jeg missforstår noe?

Beklager om jeg går litt utfor emnet til trådstarter.

KimWiig

New Member
Ok. takk for god info, men er det noen måte å føre alle (bedriftskort) transaksjonene på eller må det føres som lønn?
vi har også lånt private midler til firmaet. Kan det evt føres som tilbakebetaling av lån fra deltagere? og er det skattefritt å utbetale?

må jeg da lage meg en kjørebok for all bruk av privatbil, er det noen grense for antall km og satser?

skal lese litt på rettledningen til selskapsoppgaven. Vil gjerne lære å gjøre dette selv.. i allefall bokføringene..

Steve Cash

Medlem
Jeg skal finne ut om jeg vet svaret på disse to spørsmålene før jeg legger meg i kveld, men akkurat nå må jeg få unna noe på jobben. Svar kommer forhåpentligvis, hvis ingen vet svaret i mellomtiden.

Steve Cash

Medlem
Ok. takk for god info, men er det noen måte å føre alle (bedriftskort) transaksjonene på eller må det føres som lønn?
vi har også lånt private midler til firmaet. Kan det evt føres som tilbakebetaling av lån fra deltagere? og er det skattefritt å utbetale?

må jeg da lage meg en kjørebok for all bruk av privatbil, er det noen grense for antall km og satser?

Lignings-ABC har litt om bruk av privatbil i deltakerlignet selskap: Bil - bilgodtgjørelse
1.3 Deltaker i deltakerlignet selskap

Mottar deltaker i deltakerlignet selskap reell utgiftsgodtgjørelse fra selskapet for bruk av egen bil for selskapet, behandles kostnaden som leiekostnad for selskapet, jf. sktl.§ 10-45. Deltaker tar med bilgodtgjørelsen ved beregning av overskudd/underskudd på bilholdet. Deltakeren kan ikke bruke forenklet overskuddsberegning hvis yrkeskjøringen er 6000 km eller mer i året. Ved kjøring under 6000 km gis fradrag etter satsen for bruk av egen bil i yrket.
Grensen er altså 6000 kilometer hvis du ikke skal regnskapsligne bilen på din egen hånd. For 2012 er kilomtersatsen ved forenklet overskuddsberegning kr 3,90. Økt til kr. 4,05 i 2013. I Tromsø gis 10 øre ekstra pr. kilometer. En er ikke forpliktet til å føre kjørebok, men det vil styrke skattyters sak i en eventuell diskusjon med skattekontoret.

Angående tilbakebetaling av lån: Jeg antar du mener at hvis selskapet har betalt mer for bensin til privat bil enn du kan forsvare som bilgodtgjørelse, så vil du føre resten som avdrag på lån deltaker har gitt selskapet. Det skulle det ikke være noe i veien for, tilbakebetaling av lån er skattefritt. Det vil uansett aldri bli snakk om lønn hvis det er en av deltakerne det dreier seg om, men det kan føres som uttak eller arbeidsgodtgjørelse, se innlegg lenger opp om dette.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Steve Cash - er det noen situasjoner hvor det er en fordel å ha DA/ANS i dag? I dag er det veldig billig å starte AS, så jeg klarer ikke å se grunnen til at det skal finnes noe mellom ENK og as, men det kan være jeg missforstår noe?

Tja, det kommer an på hva en legger vekt på, men jeg kan nevne noen momenter, uten at opplisten nødvendigvis er uttømmende:

1. Deltakerlignet selskap har ingen krav til innskutt kapital i det hele tatt, noen kan jo syns det er en fordel. Men på den annen side så trenger jo de fleste foretak en viss driftskapital i starten.

2. Når en skal registrere AS må revisor fortsatt bekrefte åpningsbalansen, det koster litt, i deltakerlignet selskap er det ingen slike krav.

3. Hvis selskapet faller under visse grenser som er angitt i regnskapsloven § 1-2 har en kun bokføringsplikt, ikke årsregsnkapsplikt. Har en ikke årsregnskapsplikt får en heller ikke revisjonsplikt, men der er det jo også unntak for de minste aksjeselskapene.
selskap som ikke er partrederi og som i året har hatt mindre enn fem millioner kroner i salgsinntekt og et gjennomsnittlig antall ansatte færre enn fem årsverk dersom antallet deltakere ikke overstiger fem og ingen av deltakerne er juridisk person med begrenset ansvar

4. Hvis en driver jordbruk får en jordbruksfradrag som deltaker i deltakerlignet selskap, men ikke som aksjeeier.

5. Det er omtrent halvparten så dyrt å registrere deltakerlignet selskap som AS i Foretaksregistret, men noen veldig stor besparelse er det uansett ikke snakk om.

6. Det anbefales generelt å starte med å "lav" eller enkel foretaksform en kan, og heller omdanne senere hvis det er ønskelig. En kan omdanne "oppover", men ikke "nedover". ANS/DA kan altså omdannes til aksjeselskap, men ikke omvendt.

Den store, og potensielt farlige, ulempen med deltakerlignet selskap er at en er helt eller delvis ansvarlig for selskapets gjeld. I ANS er en solidarisk ansvarlig, i DA i prinsippet bare for sin del, selv om banker gjerne forlanger solidarisk ansvar hvis en skal ta opp gjeld. I AS kan en som kjent i utgangspunktet bare tape det en har skutt inn som askjekapital. Unntak kan være at en har heftet for gjeld overfor banken, eller har opptrått grovt uaktsomt.

Sist redigert:

KimWiig

New Member
Grensen er altså 6000 kilometer hvis du ikke skal regnskapsligne bilen på din egen hånd. For 2012 er kilomtersatsen ved forenklet overskuddsberegning kr 3,90. Økt til kr. 4,05 i 2013. I Tromsø gis 10 øre ekstra pr. kilometer. En er ikke forpliktet til å føre kjørebok, men det vil styrke skattyters sak i en eventuell diskusjon med skattekontoret.
Så her er reglene de samme som i enk altså. Snakket med skatteetaten i går, men de viste ikke selv reglene for deltagende selskap og bilgodtgjørelse. Jeg skulle bli oppringt av en seniorkonsulent ila påsken. om kjørebok de sa at det uansett var krav til å dokumentere kjøring. holder det da og ha utskrift fra f.eks bomringen? kjører fra østfold til oslo og der er det jo tre bomstasjoner som dokumenterer min reisevei..

Skriver man forresten km for hjemreise?

hvordan blir korekt bokføring hvis jeg fører alle disse transaksjonene som utbetaling av kmgodtgjørelse?
Eks.
kredit 600 på 1920 - Bankinnskudd
debet 480 på 7100 - Bilgodtgjørelse (uten arb.giv.avg.)
debet 120 på 2710 - Inngående merverdiavgift, standard sats

Angående tilbakebetaling av lån: Jeg antar du mener at hvis selskapet har betalt mer for bensin til privat bil enn du kan forsvare som bilgodtgjørelse, så vil du føre resten som avdrag på lån deltaker har gitt selskapet. Det skulle det ikke være noe i veien for, tilbakebetaling av lån er skattefritt. Det vil uansett aldri bli snakk om lønn hvis det er en av deltakerne det dreier seg om, men det kan føres som uttak eller arbeidsgodtgjørelse, se innlegg lenger opp om dette.
hadde i 2012 ca 5500km så jeg er ikke over, men har uansett en del penger tilgode.
hvordan kan man føre evt godtgjørelse som ikke er utbetalt i 2012?

kreditt kortsiktig gjeld deltagere
debet bilgodtgjørelse???

Steve Cash

Medlem
Så her er reglene de samme som i enk altså. Snakket med skatteetaten i går, men de viste ikke selv reglene for deltagende selskap og bilgodtgjørelse. Jeg skulle bli oppringt av en seniorkonsulent ila påsken. om kjørebok de sa at det uansett var krav til å dokumentere kjøring. holder det da og ha utskrift fra f.eks bomringen? kjører fra østfold til oslo og der er det jo tre bomstasjoner som dokumenterer min reisevei..
Skriver man forresten km for hjemreise?
En skriver også kilometergodtgjørelse på hjemreise ja. Lignings-ABC sier at det ikke er et krav å skrive kjørebok, så mener jeg det skal gjelde
6.2 Kjørebok

Skattyteren har ikke plikt til å føre kjørebok. Ligningsmyndighetene kan heller ikke pålegge skattyteren dette, men en nøyaktig ført kjørebok vil for skattyteren oftest være en avgjørende dokumentasjon for yrkeskjøringen.
Jeg mener det også går fram av Lignings-ABC at reglene for din beskatning av kjøring blir som i enkeltpersonforetak, men det er uansett lurt å høre hva konsultenten som skal ringe deg sier. Det er uansett mer autoriatativt enn det jeg skriver her.

Hvordan blir korekt bokføring hvis jeg fører alle disse transaksjonene som utbetaling av kmgodtgjørelse?
Eks.
kredit 600 på 1920 - Bankinnskudd
debet 480 på 7100 - Bilgodtgjørelse (uten arb.giv.avg.)
debet 120 på 2710 - Inngående merverdiavgift, standard sats
Det er aldri fradrag for mva på bilgodtgjørelse utbetalt for bruk av privatbil.

hadde i 2012 ca 5500km så jeg er ikke over, men har uansett en del penger tilgode.
hvordan kan man føre evt godtgjørelse som ikke er utbetalt i 2012?

kreditt kortsiktig gjeld deltagere
debet bilgodtgjørelse???
Ja, hvis han som ringer fra etaten godtar at det utbetales kjøregodtgjørelse per kilometer, så må det bli slik. Så fremt dette dekker reell kjøring innenfor de nevnte 5500 km selvfølgelig.

Du skriver at du kjører mellom Østfold og Oslo. Merk at hvis dette er kjøring mellom bolig og arbeidssted, f.eks. at du bor i Østfold og firmaet holder til i Oslo eller omvendt, så er det ikke yrkeskjøring, og firmaet kan ikke betale skattefri kjøregodtgjørelse for det. Da må du bare trekke fra reise hjem-arbeid i selvangivelsen. Og de pengene det er kjøpt drivstoff for blir skattepliktig uttak (eller du må betale dem tilbake). Hvis derimot firmaet ligger i Østfold og du besøker kunder i Oslo er det yrkesskjøring.

KimWiig

New Member
ok. da fører jeg km godtgjørelse med:
kredit 1920 og debet 7100.

er det nødvendig å registrere/bokføre antall godtgjørelse som ikke er utbetalt enda? feks ved årslutt kredit 2910 gjeld deltagere, og debet 7100??

Steve Cash

Medlem
Hvis kjøringen faktisk allerede er gjort i 2012, så er det riktig å føre den i 2012. Dessuten får selskapet fradraget allerede det året, i stedet for 2013.

Topp