Steve Cash - er det noen situasjoner hvor det er en fordel å ha DA/ANS i dag? I dag er det veldig billig å starte AS, så jeg klarer ikke å se grunnen til at det skal finnes noe mellom ENK og as, men det kan være jeg missforstår noe?
Tja, det kommer an på hva en legger vekt på, men jeg kan nevne noen momenter, uten at opplisten nødvendigvis er uttømmende:
1. Deltakerlignet selskap har ingen krav til innskutt kapital i det hele tatt, noen kan jo syns det er en fordel. Men på den annen side så trenger jo de fleste foretak en viss driftskapital i starten.
2. Når en skal registrere AS må revisor fortsatt bekrefte åpningsbalansen, det koster litt, i deltakerlignet selskap er det ingen slike krav.
3. Hvis selskapet faller under visse grenser som er angitt i
regnskapsloven § 1-2 har en kun bokføringsplikt, ikke årsregsnkapsplikt. Har en ikke årsregnskapsplikt får en heller ikke revisjonsplikt, men der er det jo også unntak for de minste aksjeselskapene.
selskap som ikke er partrederi og som i året har hatt mindre enn fem millioner kroner i salgsinntekt og et gjennomsnittlig antall ansatte færre enn fem årsverk dersom antallet deltakere ikke overstiger fem og ingen av deltakerne er juridisk person med begrenset ansvar
4. Hvis en driver jordbruk får en jordbruksfradrag som deltaker i deltakerlignet selskap, men ikke som aksjeeier.
5. Det er omtrent halvparten så dyrt å registrere deltakerlignet selskap som AS i Foretaksregistret, men noen veldig stor besparelse er det uansett ikke snakk om.
6. Det anbefales generelt å starte med å "lav" eller enkel foretaksform en kan, og heller omdanne senere hvis det er ønskelig. En kan omdanne "oppover", men ikke "nedover". ANS/DA kan altså omdannes til aksjeselskap, men ikke omvendt.
Den store, og potensielt farlige, ulempen med deltakerlignet selskap er at en er helt eller delvis ansvarlig for selskapets gjeld. I ANS er en solidarisk ansvarlig, i DA i prinsippet bare for sin del, selv om banker gjerne forlanger solidarisk ansvar hvis en skal ta opp gjeld. I AS kan en som kjent i utgangspunktet bare tape det en har skutt inn som askjekapital. Unntak kan være at en har heftet for gjeld overfor banken, eller har opptrått grovt uaktsomt.