Takk for svar, alle!
NilsF - Det tenker jeg og, men da tror jeg ikke det blir mye penger igjen. Tror bare selve overføringen til utlandet koster flere hundre. Hvis jeg skal regne inn ekspedisjonsgebyr etc, blir det iallfall ikke mye igjen. Og så har jeg ikke så lyst på disse kontantene hans heller, da.
Kassimaja og Pong - Tanken har slått meg òg fordi det vil bli så mye pes å returnere kontantene, ikke fordi jeg har lyst på pengene hans. Det er euro uansett, så da må jeg til å veksle og greier (nettbutikken min aksepterer ikke euro, altså, så han har bare tatt seg til rette med å sende en omtrentlig sum - hva han tror det blir. Kanskje han tror euro er gangbart overalt?).
Men begynte jeg å lure på om ikke slik passivitet fra min side kan konstrueres som stilltiende aksept av hans forslag? Passivitet er jo en liten rakker i avtale- og kjøpsretten, som sier at dersom du ikke godtar et forslag, skal du si NEI høyt og tydelig for å slippe unna hvis den andre parten tror du har akseptert. Denne fyren har jo etter min mening ikke bakkekontakt, så det kan godt hende han nå tror jeg har akseptert. Har ikke svart ham ennå og aner ikke hva jeg skal svare.
Verdipost finnes ikke lenger i Norge, så jeg må antagelig til med bankoverføring hvis jeg skal få returnert pengene på lovlig vis. Da trenger jeg både at han samarbeider og forstår hva iBAN og BIC er, i tillegg til at jeg blir sittende igjen med de ubrukelige kontantene hans.
zapotek - Jeg lukter en problemkunde lang vei og har ikke lyst til å selge noe til ham. Tipper det bare blir klaging og mas etterpå fordi han tror han har kjøpt noe annet enn det han har kjøpt osv. Jeg har også tidligere skrevet til ham at jeg ikke kan hjelpe ham, så han er egentlig klar over det. Det er bare han som har nektet å godta det.
Men selv om jeg skulle ha lyst til å ekspedere ham og ta imot kontantene hans, så tror jeg det blir en kjempejobb å få ham til å forstå omregning og veksling av valuta og sånn. Og så er det vel ikke så lurt å oppfordre ham til å sende enda flere kontanter i posten, heller? Hva om neste konvolutt kommer bort underveis etter at jeg har oppfordret ham til å sende de pengene? Da må jeg vel iallefall ansees å ha akseptert forslaget hans, og må få ham til å sende enda mer penger - kanskje han ikke tror på at jeg ikke har mottatt dem osv. Virker som å be om mer trøbbel.
I går var jeg på nippet til å sende ham en ryddig epost hvor jeg tilbød ham å sende pengene tilbake rekommandert, eller å holde på dem i 6 mnd for at han kunne komme og hente dem selv, eller sende dem i vanlig post mot at han skriftlig godtar at jeg fraskriver meg alt ansvar.
Men i dag tenker jeg at det helt sikkert bare blir masse mas uten at han forstår noen ting, og så blir jeg fastlåst av at jeg har påtatt meg å passe på disse pengene hans.
Så for øyeblikket heller jeg mest mot å bare returnere pengene i vanlig post sammen med en post-it lapp om at jeg ikke godtar betalingen hans, og så bare la være å svare på ytterligere eposter fra ham. Hvis han begynner å etterlyse produktet eller pengene i retur, kan jeg jo bare spille dum og si at jeg ikke har sett noen penger. Og hvis han innrømmer å ha fått dem i retur, så er vel problemet løst?
Ka dokk trur?