Jeg skriver dette kun som tips til deg.
Det virker som om du tar sorgene på forskudd. Hvis denne situasjonen påfører deg mye stress, så vet jeg ikke hvordan du vil takle virkelig tøffe situasjoner som kan oppstå i arbeidslivet eller som foretakseier.
Her må du få en viss avstand fra saken og så analysere den (og du kjenner selvfølgelig best til din egen sak, jeg bare synser her).
Sakens kjerne:
Du har ikke ønsket å ekspedere en kunde (av hvilken som helst grunn). Vedkommende har gått imot kjøpsvilkårene og sendt deg penger på en ulovlig måte uten å ha til grunn noen form for avtale mellom dere. Han har også sendt penger i en annen valuta enn du har oppgitt i din nettbutikk.
Faktum: Du har inget ansvar for pengene. Kjøper har heller inget bevis for å ha sendt deg disse pengene. Selv ikke rekommandert sending holder her, da det ikke kan garanteres for innholdet, kun at en pakke har ankommet. Han kunne like gjerne hevdet å ha sendt deg 10k som 1k, i praksis er det UMULIG for han å bevise noe som helst.
Min mening er at forliksrådet ikke ville akseptert denne saken, og heller ikke Tinghuset. Bevisbyrden ligger hos kjøperen i dette tilfelle, og det finnes ingen registrering for pengeoverføring og heller ingen kjøpsdokumenter.
DONE DEAL. Pengene donerer du til Redd Barna og natta med alt annet. Du har ikke svindlet noen. Du har derimot brukt mye tid og krefter på noe som ikke har verdi for deg, ditt firma eller folk rundt deg.