Jeg baserer min påstand på enkle prinsipper innen faget markedsføring, slik det blir undervist i på høyskole/universitet. Helt basic; ingen selgere kan selge "alt" til "alle" målgrupper med samme effektivitet, på samme måte som at bannerannonser ikke virker like godt på alle segmenter. F.eks vil jeg anta at verdens beste bilselger ikke ville gjort det særlig godt innen salg av gardiner og interiør
Spissing og forståelse for målgruppens behov er nøkkelord for effektivt salg. Siden ingen kan vite alt om alt, og siden ingen er så intenst gode skuespillere at de kan møte kunden på samme nivå uansett hvem kunden enn måtte være, er det noe vås at gode selgere er universelle.
NB! Jeg regner med at det finnes et halvt dusin selgere på verdensbasis med IQ på 250 som behersker åtti språk flytende og som kan Wikipedia på rams og kan sette seg inn i alle kunders behov og situasjon - men de kan umulig være særlig mange
PS! Personlig er jeg en helt middels selger, og dette har jeg til og med fått dokumentert, i og med at jeg har jobbet som telefonselger i min ungdom