Ansette en person i enkeltmanforetak

Martin R

Medlem
Hei,

Jeg har et spørsmål om enkeltmansforetak:
Hvor mye koster det å ansette en person i firmaet?
Er det en pris for det?, eller er det bare å ansette en person også får han lønninger og noe ferie penger og sånt?

Tenkte det var greit og skrive her, tilfelle hvis noen lurer på det samme.

A

aabbcc

Guest
Hvis det er snakk om en ansatt så ville jeg vurdert å spørre den personen om å registrere eget enkeltpersonforetak så slipper du alt styret med ansettelser.

Det er ikke veldig mye, men pensjon, aa-register, arbeidsgiveravgift. Det er vel egentlig også et krav om HMS-kurs. Alt det hadde jeg ikke giddi for en ansatt. Hvis du har planer om å ansette flere så ville jeg nok ha vurdert å opprette AS.

aabbcc

Ole Avranden

utvandret
Som Hansson sier er svindel med arbeidsgiveravgift en av grunnene.

Andre grunner er urettmessige fradrag som næringsgivende når man faktisk er ansatt (familiens bredbåndslinje, pc, mobiltelefoner osv osv blir utgiftsført på et fiktivt firma).
Dårligere sosiale ytelser for den ansatte.
Dårligere rettssikkerhet som næringsdrivende kontra ansatt.
Og så videre...

Johan

Medlem
Hvis det er snakk om en ansatt så ville jeg vurdert å spørre den personen om å registrere eget enkeltpersonforetak så slipper du alt styret med ansettelser.

aabbcc

Da må vedkommende ha flere oppdragsgivere.

A

aabbcc

Guest
Det kunne nok missforstås det jeg skrev, men jeg er ganske sikker på at trådstarter kan klare å bruke en konsulent fremfor ansatt innenfor lovverket.

I mange tilfeller går det helt fint å ha selvstendige konsulenter som jobber for en oppdragsgiver over perioder uten at det er brudd på loven. Vanlig praksis i veldig mange store selskaper som statoil, aker solutions ol.

Men det må jo drives som et selskap selvfølgelig - altså må man ta risiko - for eksempel ved at man kun får betalt for timer man faktisk arbeider, ikke fast månedslønn altså. Man bør kanskje stå for eget datautstyr ol også.
Denne artikkelen er ganske god egentlig: Vurdering - selvstendig næringsdrivende eller lønnsmottaker? - NHH

aabbcc

Litt på siden, men jeg mener at det å påstå at man svindler for arbeidsgiveravgift blir feil - arbeidsgiveravgiften skal dekke kostnader knyttet til trygd, sykepenger ol. En del av disse rettighetene mister man når man er selvstendig, og derfor kan jeg ikke se at felleskapet eller staten totalt sett taper noe på det. Det er en risiko man tar som selvstendig næringsdrivende, og som man selvfølgelig må passe på å få betalt for å ta.

hansson

Langveisfarende
At jeg nevner svindel med arbeidsgiveravgift gjelder selvfølgelig bare for de tilfellene der "konsulenten" uten tvil skulle vært ansatt som lønnstaker. Det er mange eksempler på tilfeller der arbeidsgiver krever at ansatt skal si opp, for så å hyre samme person i samme jobb (men nå som "oppdrag") via hans eget enkeltpersonforetak. For eksempel tømreren som har eget firma men som jobber under ledelse av et entreprenørfirma, som om han var vanlig ansatt. Han kan ikke sende en polakk på jobb for seg selv, han påtar seg oppdraget i kraft av at han er en god tømrer, og hvis han plutselig finner ut at han skal snekre litt ekstra på kveldstid for å bli ferdig med jobben før "deadline" så blir det sannsynligvis bråk med pseudo-arbeidsgiveren.

I slike tilfeller er det ikke tvil om at staten svindles for arbeidsgiveravgift, og den næringsdrivende svindles for rettigheter til dagpenger, lønnsgaranti, osv. Hvis han ikke får høy nok timebetaling som næringsdrivende til å betale alle utgiftene svindles han dessuten for mulighetene til å ha samme timelønn som før og samtidig kjøpe seg pensjonsordning og sykepengeforsikring, og betale seg selv feriepenger... osv. Jeg tipper at svært mange ikke går opp i realinntekt når de går fra å være fast ansatte til å være næringsdrivende konsulenter. De går ned. Og da er det bare oppdragsgiveren som vinner på det. Og i tillegg kanskje svindler staten for penger.

Du nevner offshorebransjen. Der er det kun upersonlige firma (AS) som gjelder, pga. ansvarsforsikringer, sikkerhetskrav, osv. Det er ikke mange ENK på kontinentalsokkelen. AS kan gjøre som de vil og leie seg ut hvor de vil uten problemer. For der er jo eieren vanligvis ansatt i sitt eget AS, og dermed betaler han arbeidsgiveravgift ifbm. jobben som gjøres. Det er altså ENK som er problemet her, fordi de opptrer som privatpersoner og ikke selvstendige juridiske enheter.

hansson

Langveisfarende
Bla litt nedover her så ser du hva du som selvstendig næringsdrivende mister av goder. Skal du dekke alt dette selv blir det raskt dyrt. Arbeidsgivere er nok glade for å slippe å dekke det de er pålagt å dekke, og derfor er det fristende å hyre folk inn som konsulenter i det som fortoner seg som en vanlig jobb: Skatteetaten - Arbeidstaker eller næringsdrivende? - Rettigheter og plikter som næringsdrivende

Det er Folketrygdloven som regulerer hvem som skal/bør være ansatte vs. selvstendige næringsdrivende:

§ 1-10. Selvstendig næringsdrivende
Med selvstendig næringsdrivende menes i denne loven enhver som for egen regning og risiko driver en vedvarende virksomhet som er egnet til å gi nettoinntekt.
Ved avgjørelsen av om en person skal regnes som selvstendig næringsdrivende, legges det blant annet vekt på
- om virksomheten har et visst omfang,
- om vedkommende har ansvaret for resultatet av virksomheten,
- om vedkommende har arbeidstakere i sin tjeneste eller nytter frilansere,
- om vedkommende driver virksomheten fra et fast forretningssted (kontor, verksted e.l.),
- om vedkommende har den økonomiske risikoen for virksomheten,
- om vedkommende bruker egne driftsmidler.

peterandrej

pensjonert moderator
Hei,

Jeg har et spørsmål om enkeltmansforetak:
Hvor mye koster det å ansette en person i firmaet?
Er det en pris for det?, eller er det bare å ansette en person også får han lønninger og noe ferie penger og sånt?

Tenkte det var greit og skrive her, tilfelle hvis noen lurer på det samme.

I mitt AS finnes det faktisk kun én ansatt (selvfølgelig en latsabb) i 40% stilling. Jeg som arbeidsgiver trodde at dette var grei skuring, men det er masse, masse styr. Det er registre her og registre der, avgifter opp og i mente. OTP har jeg som arbeidsgiver bedt latsabben om å bare glemme (fordi det er frivillig). Men i denne uken ringte Tryg forsikring. Nå har den late ******* fått yrkesskadeforsikring (hva skal han med det, egentlig?) bare fordi det er pålagt ved lov. HMS har jeg orket å tenke på ennå. Vi får se hvordan det går på julebordet først. Ved mye mobbing må jeg vel gjøre noe også her. Sukk.

Så, ja - ansatte: det er myyyyyye styr. Og har du ikke regnskapsfører som kan gjøre det meste av arbeidsgivertingene så kommer du til å bli gærn.

A

aabbcc

Guest
Jeg er helt enig at man å utnytte ENK for å frarøve ansatte sine rettigheter er feil, og jeg vil aldri oppfordre til det. Men å gå derfra til å si at det er umulig for Vaffelmart å inngå en avtale med en konsulent blir å dra det litt langt mener jeg. Jeg antar at Vaffelmart er en redelig kar og at han vil sørge for en gjensidig god avtale.

Angående Statoil og Aker Solutions som jeg nevnte så er det bare en liten andel som jobber offshore - jeg kjenner flere som jobber innen oljebransjen innen engineering og commissioning som er leid inn som ENK, på eget ønske.

Så lenge man ikke utnytter arbeidstakerne/underleverandørene så tror jeg man er på trygg grunn egentlig.

Her er et eksempel på noe som ble tatt til rettsak: Advokatfirmaet DA NorJus | Ansatt eller selvstendig næringsdrivende, rettssak
Denne saken synes jeg faktisk at er i grenseland - det virker ufint av kommunen å behandle noen på denne måten, men dommen er allikevel ganske tydelig.

Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige, men nettforum er en merkelig form for kommunikasjon..

(Det virker jo som conta også bruker freelance-utviklere: https://www.webforumet.no/forum/job...vikler-s-kes-frilans-eller-fast-stilling.html )

Topp