Ansette en person i enkeltmanforetak

AnneB

Medlem
Jeg har 3 deltidsansatte og synes at det ikke er så mye styr som noen andre her opplever. Det verste var å sette seg inn i alle regler, men selve administrasjonen av dette er egentlig ganske enkelt og greit. Tror jeg bruker ca 1-2 timer hver måned på lønninger, arbeidsgiveravgift m.m. Forsikring, OTP osv er det jo ikke månedlig oppfølging på - så det får en gjennomgang 1 gang pr. år.

Uten ansatte til å hjelpe meg hadde jeg jo jobbet døgnet rundt - og DET hadde vært mer slitsomt enn å få hjelp, så trenger du mer arbeidskraft er det absolutt verdt innsatsen å sette seg inn i reglene.

Husk at du kan ha 6 måneders prøvetid, så hvis du ansetter noen som ikke fungerer i jobben er det mulig å avslutte dette i prøvetiden - forutsatt at du følger reglene for dette.

hansson

Langveisfarende
Edit. Dette var svar til Aabbcc:

Nå er det jo ikke forbudt å hyre inn frilansere med eget firma. Det er jo flere hundre tusen ENK i landet, så hvis dette var tilfelle ville det jo være sensasjonelt. Det er ingen her som har sagt at det er umulig for Vaffelmart å hyre inn en frilanser på oppdragsbasis.

Det jeg skriver er på bakgrunn av at vi i denne tråden snakket om ansettelser i utgangspunktet. Det kom fram ting som tydet på at noen ikke var klar over at det er ulovlig å hyre inn ENK som om de var fast ansatte, bortsett fra at man ikke betaler lønn, men honorar. Conta har selvfølgelig brukt frilansere, men forskjellen på de vi har brukt, og en fast ansatt, er:

1. De har ikke sittet på samme sted som oss, de har holdt seg med egne arbeidslokaler i andre byer/land
2. De har kunnet velge når på døgnet de ville gjøre jobben
3. De har holdt sitt eget data- og kontormateriell
4. De har kunnet ha andre oppdragsgivere ved siden av oss
5. De kunne i teorien ha outsourcet jobben til noen andre eller ansatt noen andre til å gjøre jobben, vi hadde ikke brydd oss så lenge vi fikk det vi betalte for.

Det er ikke snakk om å utnytte/ikke utnytte folka man hyrer, slik du nevner aabbcc. Selv innenfor rammene av en etisk, norsk 7,5 timers arbeidsdag er det fullt mulig å gå over streken. Jeg tenker da på om vi f.eks. skulle stilt kontorplass på Orkanger til disposisjon på årsbasis til en frilanser, utstyrt ham med ei datamaskin, gitt ham nok jobb til å kunne fylle 100% av arbeidstida, men likevel bedt ham om å fakturere oss for timer. Det ville være ulovlig. Vi ville da snytt både den "ansatte" for mange goder, og staten for avgift.

Det er ikke alltid det er svart-hvitt, og det viser saken om kinoreklameselgeren du lenker til. Det er derfor man bør sjekke med skattekontoret på hjemstedet sitt, siden det er de som er ansvarlig for å bedømme slike saker. Spør man de til råds tidlig slipper man søksmål fra frilanseren (slik selgeren i Kristiansand kom med) eller et større krav fra staten om ubetalt avgift.

Topp