jeg synes universell utforming er feil term å dra inn i denne diskusjonen.
Det har du helt rett i! Men jeg fant det virkelig ikke bryet verdt å gå tilbake og redigere, siden poenget mitt var vel forhåpentligvis mulig å forstå, samme hvilken term som ble brukt regner jeg med...? Og det passer jo nesten, hvis man legger litt godvilje til
Ser ellers at det virker å være bred enighet om å "drite i" brukere som har slått av Javascript, eller på andre måter sitter med utstyr som ikke er godt nok. Og jeg skjønner tankegangen, for all del, kostnadseffektivitet og alt det styret der. Men å ta hensyn til alle trenger ikke bli så dyrt eller tidkrevende dersom man tenker på dette fra starten av, og bygger nettstedet fra bunnen og opp, altså først sørge for basis-funksjonalitet, at folk faktisk får gjort det nødvendigste nettstedet er der for. Så kan man pøse på med Javascript og andre ting for å forbedre/utvide funksjonaliteten. Buzz words ble nevnt tidligere. Progressive enhancement er et fint ett.
Kommer jo selvsagt også an på hva slags nettsted som skal bygges, men ofte (oftest?) syns jeg man bør la være å la nødvendig funksjonalitet være avhengig av Javascript. Det samme gjelder mye av CSS3, animasjoner ble nevnt. Bruk det, for all del, men da som en forbedring, ikke en nødvendighet.