Så hvordan går man fram for å få disse avisene til å skrive om seg?
Tja, alle redaksjoner elsker å få "mer eller mindre ferdig" innhold, ting de bare kan måke gjennom kverna, men du må selvsagt ha noe som ihvertfall til en viss grad er "nyhetsverdig"... og det kan være et lite prosjekt i seg selv.
Men - har du noe som virkelig kan være verdt å skrive om, så skriv rett og slett en god pressemelding, dvs ikke en som er full av selvskryt, men en litt mer nøytral en, og send den ut til alt mulig som på noen som helst måte kan være relevant, så skal du se at det sikkert er en og annen lat journalist som biter på agnet.
Vi har et prosjekt hvert år på skolen, tidligere har det vært i andre klasse, nå er det i første klasse, som kun går ut på å skaffe medieomtale. Dvs PR ved å lure media til å omtale et påfunn som kun eksisterer for å få omtale. Det er rett og slett om å gjøre å få så mye omtale som mulig. Er ikke helt sikker på hva førstissene i år har gjort (hm, det er vel kanskje omtrent nå det skjer...?), men det har vært en del ting jeg nok tror dere har sett i fjor og tidligere år.
I fjor f.ex:
- Snømenn som protesterte mot global oppvarming
- Aksjonen mot offentlig nakenhet sensurerte alle kjønnsorganer i vigelandsparken
- "Voldtektsfare"-skilt på grunerløkka
- Billettstafett hos Oslo Sporveier (gi bort en billett som har tid igjen)
Etterhvert er redaksjonene hos ymse aviser, radiostasjoner++ klar over at det på denne tiden av året er mye PR-stunt fra Westerdalselever, og de er derfor litt mer obs på ting som virker veldig snålt men fristende å fortelle om.
Evt kan man jo selvsagt også dra en Aylar, og ta nakenbilder på Stortorget
Men, utenom offentlig sex og sånt, så er det en skikkelig vitenskap å skaffe PR og medieomtale for kommersielle prosjekter . Det er f.ex. derfor Apple fordeler produktlanseringene sine utover i tid, istedet for å lansere mer på en gang, så de som selskap vil være så mye som mulig i media.