Det er også viktig å følge med og logge inn jevnlig. Har opplevd mye rart siste året med Freelancer, de har jo gått gjennom oppkjøp. Jeg ventet på en designer hos Freelancer skulle levere noe han hadde utviklet. Det var ingen hast for min del, så jeg lot han holde på. Han ba om forlenget frist med flere måneder og det fikk han. I en periode på to uker i sommer logget jeg ikke inn, utvikleren sendte inn en klage for å få utbetalt pengene sine. Siden Freelancer ikke sendte noe på e-post og varslet meg, så oppdaget jeg det ikke før klageren hadde fått utbetalt hele summen. Jeg fikk aldri produktet han utviklet.
Det har vært samme sak med to andre prosjekt jeg har ventet på, som ikke er blitt fullført og ingen levering av arbeid har skjedd. En av disse var en konkurranse, med garantert premie. Utvikleren som var tildelt oppdraget, som ikke leverte, endte opp å dele prispremien med alle de andre i konkurransen - uten at jeg fikk overlevert noe materiale eller hadde noe å si i saken. Begge disse to sakene skjedde samtidig og trolig har de kjørt en rutine som "lukker" alle gamle prosjekter over tid, uavhengig av grunn.
Moralen er å ikke godta forlengelser uten videre. Send heller inn forespørsel om å trekke tilbake oppdraget om man ikke fullfører på opprinnelig avtalt tid. Jeg liker ikke denne policyen, men ser ut som det er eneste løsning.