Jeg jobber, tro det eller ei, som finansrådgiver, og jeg er forsåvidt enig med hva Chris M sier. Ikke risk kapitalen din på noe du er usikker på. Som småinvestor har du vel egentlig mulighet til å få gode råd og grei veiledning, men ikke en gang verdens beste forvalter vil kunne hjelpe deg til gull og grønne skoger, om markedet slår feil. Og 300.000,- er nok dessverre bare en småinvestering. Hadde det vært snakk om 30.000.000,- er det enklerer. Mye enklere å diversifisere, og større sjangs for å gå ut med en gevinst som er OK. (5% på 300.000 er bare 15.000, mens 5% på 30.000.000 er 1.500.000,-)
Du har noe som heter fastrenteinnskudd hvor du riktignok "binder" kapitalen din for x antall måneder, men så er du også garantert en rente på f.eks. 5.55% noe som stort sett er ganske bra. (Fungerer jo dårlig med lånte penger, ettersom lånerenta nå sjelden ligger under 5.75%, ved 60% belåning, med eksempelvis 2.000.000 i engasjement.) Men uansett er fastrenteinnskudd et mye bedre alternativ enn vanlig bankkonto som kanskje ville gitt deg 4-4.5%. En avkastning her er det uansett ikke snakk om hvis du inkluderer inflasjon +- 2.5% og formueskatt ca. 1.1% . Profitt på kanskje 1%, noe som tilsier 3000,- i året, eller 250,- i måneden
Hvis du uansett SKAL - og har bestemt deg for å investere i finansprodukter, så er mitt råd å enten kikke på produkter innen frakt, råvarer eller miljø. Det er ganske "bankers" produkter, men du må se for deg en horisont på 5-10 år minimum, og i tillegg ikke forvente deg en avkastning på mer enn 15-30% om du benytter deg av en fonds-løsning.
Det var ikke meninga å "Komme her og komme her..." men skjønte du var såpass seriøs med tanke på investeringen din, at jeg kanskje hadde noe å komme med. Men dine penger er og blir heldigvis ditt valg
Men nå er jobben ferdig for denne uka, så God Helg alle sammen