Kjapp og trygg hosting for Wordpress

1880.no ?

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Nummere frigis som domenenavn hvert øyeblikk.

Fikk følgende mail fra domeneshop i dag:

"Når det gjelder domenene 1880.no og 1881.no, så gjør vi oppmerksom
på at du i søknaden har signert på følgende:

"Søkerorganisasjonen erklærer herved at registrering og/eller bruk av navnet som søkes registrert etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet."

Vi ber om en bekreftelse på at du forstår at du ikke blir fritatt for et
evt. betalingsansvar for registreringen av domenenavnene, og at
domenenavnene kan bli slettet i hht. Norids navnepolitikk for .no-domener
dersom det skulle vise seg at registreringene bryter med overnevnte punkt.
Vennligst bekreft/avkreft om du fortsatt ønsker å registrere disse
domenenavnene".





Har "1881 opplysningen" noen som helst rett til nummeret 1881 og dermed 1881.no ?

Randulf Småfix
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
1881 Opplysningen har jo allerede nr 1881, så da trenger de vel ikke noen rettigheter eller noe som helst for å benytte det nummeret..

Angående denne mailen du fikk fra domeneshop så ble hvertfall jeg litt overrasket..
Av flere grunner.
Den ene grunnen er i utgangspunktet at ikke det skulle åpne for nummerdomener før den 13. Juni i år. (I morgen) Etter artikkel på Itavisen.no

Det andre er vel at jeg ikke på noen måte kan forstå at Opplysningen 1881 har rett på domenet 1881.no...
Syns egentlig det er veldig rart.

Jeg hadde selv planer om å søke på domenet, men bare for å tjene noen kroner..
Trodde reglene var ganske vanlige, og at 1881 i ettertid måtte ha kjøpt det hos meg om jeg hadde kjøpt det selv...


Norid: Åpner for nummerdomener

Nå begynner nesten jeg å lure litt :s
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
1880 + 1881 er et varemerke, og kan, om du kjøper det, bli krevd solgt til den som sitter med varemerket.
Å kjøpe domener med varemerker er uansett bortkastet tid.
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
"Opplysningen 1881®" er et registrert varemerke. 1881 er ikke noe registrert varemerke og er dermed fritt vilt.

F.eks vil man kunne ha en nettside som omhandler årstallet 1881, som var et særdeles viktig år, og la grunnlaget for parlamentarismen, som kom 3 år senere i Norge.

Bommerten man som domenehai evt. kan gjøre, er å bruke domenet sammen med noe som helst av nummeropplysning. Da blir det forsøk på å utnytte et allerede etablert som del av en merkevare.

Se også Opplysningen 1881 sitt høringsbrev til norid i sin tid

Randulf Småfix
 
Sist redigert:

Knut

Medlem
Om nå Opplysningen 1881 har rett til domenet, burde ikke da de hos Norid tenke litt selv og ikke la andre få det? Samme med andre domener som "tilhører" andre. Ved å gi de til andre så ber de jo om å overtid på klagekontoret.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Randulf: hvis du kan bevise at du liksom har "krav" på domenet, som for eksempel å lage en side om årstallet 1881, så kan opplysningen1881 bare drite å dra faktisk.

Men, lager du en nummeropplysning derimot...

Det heter domenekonflikter på fagspråket til Norid.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om nå Opplysningen 1881 har rett til domenet, burde ikke da de hos Norid tenke litt selv og ikke la andre få det? Samme med andre domener som "tilhører" andre. Ved å gi de til andre så ber de jo om å overtid på klagekontoret.

Så det å sette seg ned å "tenke seg til" hvilke domener som tilhører hvem vil ikke føre til overtid? Da tror jeg det er lettere for norid å la folk kjøre løpet sitt, og heller overlate kranglingen til respektive firmaer og deres advokater! Dem hadde vel forresten forhåndsregistrering?
 

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Dem hadde vel forresten forhåndsregistrering?

Ingen forhåndsregistrering nei. Her er det første mann til mølla, så lenge man lover å ikke tråkke på noen andres varemerker.

1881 kan være et innarbeidet varemerke for nummeropplysning, men hva da med Cerrutti 1881 ? De har vært med i klokke bransjen siden 1881, har ekspandert til fyllepenner og annet snobbe-stæsj, og trenger en norsk nettbutikk, og burde dermed ha like mye rett til dette nummeret, så lenge de ikke går inn på hverandres "områder". 1881 fikk vel telefonnummeret sitt tildelt for bare noen år siden?

I min sosietetsforening bruker alle klokker, fyllepenner, smykker og parfyme fra Cerrutti 1881 :)


Randulf Småfix
 
Sist redigert:
J

Jiberish

Guest
1880.no

Kan ikke se at det kun er varemerker som er beskyttet. Dette signerer du på når du registrerer et domene:

Søkerorganisasjonen erklærer herved at registrering og/eller bruk av navnet/-ene som søkes registrert

- etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet.



Er vel lite sannsynlig at du ikke kjente til 1881 før du registrerte domenet (hvis du får det)?
 
Sist redigert av en moderator:

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Uregistrerte rettigheter forbundet til 1881 og telefonopplysning ja, men 1881 og klokker tror jeg ikke noe på at 1881 opplysningen har noen rettigheter til.

Dermed vil det være innholdet på et slikt domene som vil være avgjørende for om det er å utnytte et annet varemerke eller ikke.

Tror du Statoil har rett til 123.no ? (automat stasjonene deres), eller kun rettigheter knyttet til 123 og bensinstasjoner?

Altså at jeg kan registrere 123.no og selge for eksempel 1-2-3 oppblåsbare tunneltelt uten å tråkke statoil på tærne?

Hva med 24, er dette forbeholdt TV2 som sender denne TV-serien? eller vil "bank24", julenissen og kanal24 også ha rett til å bruke domenet, innenfor sine områder, hvis de vinner loddtrekningen?

Vi får vente og se, dette blir helt klart en sak for domeneklagenemda, da det her alltid vil være noen som føler seg tråkket på og innklage en eller annen vinner av trekkningen.

Randulf Småfix
 
Topp