187,50

Det er lite jeg synes er så gøy som når noen bestemmer seg for å utnytte svakheter i systemet ved å stupdykke gjennom smutthull i høy hastighet, for å deretter brenne seg kraftig på konsekvensene av dette, så denne bare nevnes her inne som tirsdagshumor.

De fleste har sikkert fått med seg at Karl-Oskar Fosshaug & Co mistet en rekke domenenavn i sommer. Fosshaugs framgangsmåte er enkel: Han registrerer hundrevis av bedrifter (i første omgang var det foreninger, i siste omgang har han registrert en rekke DA der han sitter på 50-95 % av ansvaret), og deretter registrerer han tjue domenenavn på hver av disse bedriftene. I sommer gikk Norid nok en gang lei og slettet de 3000 domenenavnene han hadde registrert. Han mente at dette var et overtramp, og sendte saken til Trondheim Tingrett med håp om å få midlertidig forføyning.

Hele saken ligger her, og selvsagt fikk han ikke rettens medhold, men min favorittdel av dette rettsreferatet er (min utheving):

Saksøker har anført i begjæringen at Norids avgjørelse påfører selskapene et økonomisk tap på ca. kroner 33.000,- per måned fra og med juni 2009 da domenene ble sperret for bruk. Et inntektstap på 33.000,- fordelt på 176 selskaper innebærer imidlertid kun et tap på kr. 187,50 per saksøker. Dette kvalifiserer etter rettens oppfatning ikke til vesentlig skade eller ulempe, noe som gjelder selv om retten foretar en samlet vurdering av det selskapenes totale tap. [sic]

Gliste høyt da jeg leste dette.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe, den var litt sånn småbra den der altså, men det er jo faktisk tilfellet også. Om saksøker faktisk hadde lest litt om hva som er realistisk å kreve i erstatning kunne han jo faktisk ha vunnet frem.

Derimot, om saksøker hadde krevd f.eks 1033NOK per foretak / mnd ville han jo hatt tilstrekkelig tap for å kreve erstatning, men da måtte han vel muligens også lagt frem papirer på at han faktisk har hatt denne inntekt i disse mnd.

Ellers er det jo moro og se at slike domenehai-dudes får som fortjent. Absolutt vakkert! :)

picxx

WF 09
Skjønner ikke helt at .no domener skal være så "eksklusive" og flotte at norid ser seg nødt til å slette domener om man kjøper litt for mange. På internasjonalt plan er jo 3000 domener fra samme tld svært lite.

En måte å stanse .no domener fra å bli ettertraktet er jo bl.a. å oppføre seg slik som dette.
Akkurat det at noen operer som domenehaier synes jeg ikke er værre enn at noen operer som bolighaier eller andre som tilegner seg fast eller flytende eiendom i store kvanta.

Norid har mistet all min respekt for lenge siden.

Topp