100% forskudd
Hei,
På ordinære abonnementstjenester og andre småfakturaer bruker jeg 10 dager. Men på prosjekter bruker jeg en metode som sikrer så godt som 100% forskuddsbetaling. Jeg pleier å gjøre følgende:
Factoringselskap gjør kredittsjekk av kunden det er snakk om. Hvis han er godkjent, forskuddsfakturerer jeg selv 50% ut til kunde, og når det er betalt fakturerer jeg de resterende 50% gjennom factoring selskapet. Kunden får 30 dager å betale den siste fakturaen på og jeg får pengene neste dag, minus kostnadene.
Dersom ikke kunden består kredittsjekken krever jeg 100% på forskudd med samme forklaring til kunden "Beklager, du bestod ikke kredittsjekk, da kan jeg heller ikke gi kreditt". Hvis kunden ikke kan gå med på dette så vil jeg heller ikke ha vedkommende som kunde, fordi det da er så og si garantert at de kommer til å slurve med betalingen.
Denne modellen har jeg begynt med etter vonde erfaringer med fryktelig trege kunder, slit med inkassosaker og lang ventetid på for meg store penger. Jeg ser det i grunnen slik at jeg jobber med webutvikling, ikke i bank. Så det er ikke min jobb å låne penger til kundene mine. På denne måten har jeg snudd et kreditt-onde til positiv og trygg cashflow