Kjapp og trygg hosting for Wordpress

14 eller 30 dager ?

Helge

Profesjonell Googlesøker
Når dere fakturerer kunder, bruker dere da 14 dager eller 30 dagers betalingsfrist?


Og hvorfor bruker dere det dere har valgt ?
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg bruker 14 dager på alle fakturaer bortsett fra til det offentlige. Hvorfor? Fordi jeg vil ha pengene så fort som mulig.
 

Ståle

Medlem
14 dager hvis ikke annet er avtalt. Fortere pengene er på konto desto bedre. (Renter, sikkerhet etc...)
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
aha, jeg er vandt med å sende ut med 30 dager i 8-4 jobben min, derfor har jeg brukt det i firmaet mitt også.. Men da får jeg kutte ned til 14 da:D Takk for svar ;) Ryktepoeng er gitt ;)
 

zapotek

Medlem
Folk er sløve, og setter du 30 dager så tenker de "dette er jo lenge til jeg må betale!!" og stapper fakturaen nederst i skuffa. Kjør 10 eller 14 og følg kjapt opp med purrenota om den ikke er betalt innen fristen. Folk liker å "glemme" regninger, så da er jobben din å minne dem på det.
 

quicktech

Medlem
100% forskudd

Hei,

På ordinære abonnementstjenester og andre småfakturaer bruker jeg 10 dager. Men på prosjekter bruker jeg en metode som sikrer så godt som 100% forskuddsbetaling. Jeg pleier å gjøre følgende:

Factoringselskap gjør kredittsjekk av kunden det er snakk om. Hvis han er godkjent, forskuddsfakturerer jeg selv 50% ut til kunde, og når det er betalt fakturerer jeg de resterende 50% gjennom factoring selskapet. Kunden får 30 dager å betale den siste fakturaen på og jeg får pengene neste dag, minus kostnadene.

Dersom ikke kunden består kredittsjekken krever jeg 100% på forskudd med samme forklaring til kunden "Beklager, du bestod ikke kredittsjekk, da kan jeg heller ikke gi kreditt". Hvis kunden ikke kan gå med på dette så vil jeg heller ikke ha vedkommende som kunde, fordi det da er så og si garantert at de kommer til å slurve med betalingen.

Denne modellen har jeg begynt med etter vonde erfaringer med fryktelig trege kunder, slit med inkassosaker og lang ventetid på for meg store penger. Jeg ser det i grunnen slik at jeg jobber med webutvikling, ikke i bank. Så det er ikke min jobb å låne penger til kundene mine. På denne måten har jeg snudd et kreditt-onde til positiv og trygg cashflow :)
 
Sist redigert:

quicktech

Medlem
Amfafinans.no Du må ut med 3600 i året i faste avgifter og 5% av fakturasum. Mange vil nok argumentere med at factoring er dyrt, men i dette tilfellet skal man huske på at det er I praksis 2,5% av prosjektsum siden du fakturerer første halvpart til kunden selv. Og så er det også slik at det koster penger å drive inn penger uansett om man vil det eller ikke - fordi kunder ofte er så trege som de er og mange da må betale renter på kassakreditt for å vente på pengene...

Hils gjerne fra hawkbay om du skulle finne på å gjøre dette selv, så drypper det en liten oppmerksomhet på meg :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg bruker litt forskjellig. Er faktisk helt nede i 7 dager forfall på noen kunder. Og, andre kan man komme helt opp i 30 dager.

Når det gjelder factoring så er dette smart hvis man jobber med ting som krever kapital og da hugger kraftig inn på en kassakreditt. På tjenester kan jeg nesten ikke se den helt store vitsen hvis man ikke har store tap på utestående fordringer.
 
Topp