100 gode tips for å drive nettbutikk

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hadde vært morro om vi når fram til 100 tips i denne tråden, så jeg får prøve å fortsette litt da:

67. Om nettbutikken har støtte for lagerbeholdning, bruk den flittig. På den måten får kunden beskjed på forhånd om varen er utsolgt og kan være forberedt på lengre leveringstid.

66. Ha gjerne flere produktbilder. På mange produkter kan det være relevant å ha med et ekstraobjekt for å demonstrere størrelsen på produktet i forhold til dette objektet.

65. Ønskelistefunksjon for registere brukere. Det kan fort være at noen lager en ønskeliste og sender til venner og familie.

64. Delingsfunksjoner som "Send til en venn", "del på facebook" osv.
 

Altberger

Medlem
63. Gjør det til en lek.
Gi kunden mulighet for selv å sette sammen sin produktgruppe.
For eks; Selger du klær lar du kunden selv kunne kle på en figur med ulike plagg (drag and drop). Bytte genser, bukse, osv. Nesten som et spill.
Mange synes slikt er morsomt og det vil gi mersalg.
 
Sist redigert:

picxx

WF 09
62. Lag gode titler!
Det er mye større sjanse for at du trigger kunden med "Holdbare kvalitetsbiler fra playmobil" enn om du bruker "lekebil".
 

Kassimaja

Geocacher
62. Tenk deg at nettbutikken din kan være aktuell både for privatpersoner og bedrifter, ikke sett deg fast i bare en kundegruppe.
 

Gomlers

Member
60. Utfør testordre på din egen butikk hvor du tar med alle fraktvalg, alle betalingsmetoder osv.. Luk ut ALLE feil, deriblant skriveleifer, php-errors, design-feil i html, osv..

59. Forklar ALT, og fortell hva kunden skal gjøre.. "Velg den fargen du ønsker, og klikk på 'Kjøp Nå'" istedet for "Velg farge her:"

58. Oppdater forsiden hyppig. La kunden se at butikken lever.

57. Følg opp DIREKTE etter ordre med en personlig melding: "Hei, vi holder nå på med ordren din. Du vil få beskjed når vi har sendt den" -> "Hei $navn, nå har vi sendt ordren din, sporingsnummer på pakken din er...., si ifra om du har spørsmål, mvh. Fornavn Etternavn fra Butikken.no

56. Overlever (Overdeliver) gjerne. Hvis det i produktteksten ikke står noe om at batterier følger med, så sørg for guds skyld for at batterier følger med..! Informer om ALT ang. produktet. Det værste er å komme hjem å skulle fly RC helikopter - også er det ikke med batterier..

55. Tilby gjerne kunden noe annet enn bare produkter og produktbeskrivelser... f.eks. artikler som står i forhold til produktene.. Dette hjelper kunden til å forstå at han/hun handler av noen som har greie på "det"!

54. Triks og miks med farger, plasseringer, bilder, og test to forskjellige ting samtidig. F.eks. halve sortementet med blå kjøp knapper, og halve med oransje. Neste uke byttes det om, og så sammelignes hvilket produkter som det ble kjøpt flest av de to ukene, og dermed kan det sjekkes om det finnes noen sammenheng. Når blå farge vant, så ta neste uke å bytt oransje ut med grønn, og se om grønn selger mer enn blå osv. osv..

53. Et telefonnummer i headeren, -> TYDELIG, øker ofte salget enormt på små nettbutikker som fremdeles er ukjente.. Alt handler om kundens relasjon. Husk at en kunde ofte er innom 4-7 ganger før han/hun handler. Visshet om at du er "Ekte" er viktig. (Tall fra søk på google..., men har lært av egne erfaringer)

52. Komprimer bildene slik at de er så små som mulig, men fortsatt har grei kvalitet. Nok til å se detaljer.. siden må lastes kjapt! En side bør aldri laste mer enn 3 sekunder før alt er synlig!
 

Knut

Medlem
50. Elkjøpmetoden fungerer for de så hvorfor ikke for andre. Sette ett lite antall varer ned til spottpris og lede kjøperen til de dyrere varene.
 
Sist redigert av en moderator:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
48. Ha en blogg for nettbutikken din. Ikke inkluder den i designet (da blir det vanskeligere å få linkbaits). Overdriv heller ikke med produktlenker, da vil ikke folk ta bloggen seriøst.
 

Altberger

Medlem
La de få noe gratis på kjøpet

47. Om de får noe gratis (som selvsagt er billig) vil de lettere betale for det du vil de skal kjøpe.

Happy Meal på McDonalds? få en leke osv.
Alle med barn skjønner hva jeg snakker om :)
 

Røyrås

Medlem
Video

46. Legg ut en video som viser produktet i bruk. Utrolig effektivt om du selger RC eller liknende. Legg videoen ut på youtube eller tilsvarende og link til den fra butikken, da får du en god link inn også;)
 

jagarock

Information Research & Analytics
Fin tråd det her-

45. Hvis du laster eksternt innhold, som facebook, javascripts og livechats, last det inn etter siden din har lastet! (lazy load) Hvis disse tjenestene skulle feile, ha treg responstid osv, kan de blokkere hele siden din fra å laste.

et eksempel på hvordan laste inn facebook-likeboksen etter at siden din har lastet:

<div id="facebook_iframe"></div>
..
$(document).ready(function() {
document.getElementById("facebook_iframe").innerHTML = '<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?blablabla"></iframe>';
});

44. Test siden din i alle browsere etter alle endringer, spesielt endringer i css, og spesielt pikseltuning, da alle browsere tolker sånt forskjellig. Ikke gjør som meg, som bugga til kjøpeknappen for IE og ikke merka det før det hadde gått 2 uker. (folk bytta faktisk til andre browsere for å kjøpe, men det er jo ikke helt.. ja)

43. Send ut mail etter kjøp og tilby rabatter og gratis stuff hvis de sender inn eget materiale til nettsiden din, fks videoer, bilder og produktkommentarer.

42. Vurder hva slags kommentarfelt du skal ha. Facebook sin skaper trygghet og kan gi salg fra facebook om den som kommenterer velger å vise innlegget på facebook. Om du har din egen løsning kan du være uetisk og lage masse fake kommentarer, som får kunden til å tro at produktet er genialt når det egentlig bare er meh.

41. Vis sist solgte ting, folk er nyskjerrige og flokkdyr og kjøper ofte det andre har kjøpt.
 
Topp