100 gode tips for å drive nettbutikk

Keanu

Geek
86. Tilby "tilbudsvarer" for eksempel hver uke for å få kunder til å returnere til siden ofte.

Selv er jeg innom komplett.no ukentlig bare for å se om det er noe interessant tilbud, og selv om jeg ikke er i "shopping-modus", kan det hende jeg plukker ut noen varer.
 

picxx

WF 09
85. Ha en tilfredsstillende søkefunksjon på siden. Om kunden søker etter et produkt som ikke finnes i shoppen, vær sikker på at han blir anbefalt et 'like bra' eller 'bedre' tilfredsstillende produkt.

84. Installer en 'siste sjanse' mulighet på siden. Om den besøkende klikker seg ut fra butikken, popp et 'ekstremtilbud' som en siste sjanse for salg.

83. Stavefeil er stort no! no! på enhver nettside, og spesielt på produktbeskrivelser. Om du ikke føler deg 100 prosent sikker selv, kjør stavekontroll og evt. få noen til å 'proof read' teksten før den legges ut.
 

picxx

WF 09
82. Affiliate program. Du skal operere med ekstremt lite avanse om du ikke har råd til å innstallere et affiliate program.

81. Referral program. Gi ut bonuser eller gaver til folk som anbefaler butikken til venner. (Omtrent som affiliate program, men mere rettet mot brukerne av butikken)

80. Gavekort er alltid en flott ting å tilby. Om du har gode produkter, vil gavekort fra butikken fort bli en hit.
 

lpride

Medlem
78. Ha nyhetsbrev hvor du informerer om nye produkter og tilbud (pass på å ikke overdriv hyppigheten! Maks. ukentlig). Nye brukere kan gjerne settes på mottakerlista automatisk, men det må være opp til brukerne å bestemme om de ønsker å motta fremtidige nyhetsbrev.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
74. Hold brukerene oppdatert under bestillingen. Send ut en epost når varen er sendt. Om pakken har et sporingsnummer send med det også, men en kort forklaring (eller henvisning til en side med forklaring) på hvordan dem kan spore pakken sin.
 

Adrian

New Member
73. Send varene så fort som mulig. Ha alle varer på lager, og når de er utsolgt, ikke la folk kjøpe de. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å vente på varene.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
72. Oppfølging. Vent 1-2 uker etter at varen er sendt til kunder, så følger du opp med en epost og spør om kunden er fornøyd med varen og prosessen. Kanskje du også kan utnyte sjansen til å spørre om kunden vil svare på en kundeundersøkelse?

PS: Viktig at man ikke automatiserer dette for mye. Om en kunde har bestilt 3 ganger i løpet av kort tid blir det fort upersonlig om kunden får 3 mailer om det samme.
 

Lucas Locke

http://p2part.com
71. Ta en titt på arngren.no og gjør det stikk motsatte av hva som er gjort der. En ryddig og oversiktlig side er et stikkord her.
 

Lucas Locke

http://p2part.com
70. Ha en tilfredsstillende "informasjonsside". Her forteller du kunden hvordan man handler i nettbutikken, man informerer om sikker betaling og tilbyr ulike finansieringsformer. I tillegg er det viktig å informere om frakt, levering og support og retur. Komplett.no har et godt eksempel på dette.
 

Web2000

Medlem
68. Henvender du deg også til Danmark, Sverige, England? Da bør kunden ha mulighet for å lese teksten i webbutikken på sitt språk. Skriv også da at du kan sende varen til de ulike landene, og hva dette koster i frakt. Henvender du deg til land utfor lille Norge vil du antakeligvis selge mye mer.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp