Kjapp og trygg hosting for Wordpress

100 000 kun til markedsføring - nettbutikk

Rismoen

Medlem
Hvilket alternativ hadde du valgt om du skulle bruke 100k til markedsføring?

Du kan bare velge én kanal/et alternativ.

- Facebook?
- Adwords?
- Bruke 100k til å sample e-poster?
- Flyers?
- Eller noe helt annet?

Hva tror du hadde gitt best resultater? Jeg tenker på rent salg, ikke merkevarebygging e.l.
 

Rismoen

Medlem
Det er jo et helt meningsløst spørsmål, da markedsmixen er det som ofte er avgjørende.

Meningsløst for deg, nyttig for andre. Markedsmix, du er på det stadiet ja...

Jeg tenker mer generelt. Folk har vel noen formeninger om hva som funker best uavhengig av markedsmix og lignende fjolleri?
 
Hvis du da bare ønsker å høre hvilken markedskanal folk foretrekker så er vel ikke beløpet 100k relevant? Da er det jo vitterlig det samme om du bare har 10k eller 1k?

Hvilken kanal man bruker avhenger vel helt sikkert også hvilket produkt/hvilken tjeneste man ønsker å selge, flyers fra helikopter over Oslo med tilbud om flyttevask vil vel ikke akkurat treffe like godt som tilpasset Adwords eller FB-reklame?
 

Bjørnar

Gründer
Hæ? Fjolleri? Å putte alle eggene i en kurv? Du mener det er knallurt? For det er jo det du spør om. Gjøk.
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg syns ikke spørsmålet er dumt når man bare har en forholdsvis liten sum til rådighet (100.000 er bare 8000/mnd i ett år), da er det greit å legge alle egg i samme kurv.
Jeg har brukt kun Adwords til nå. Fordi jeg vet at det virker. Kunne jeg ha brukt andre kanaler også? Ja, men den tiden det tar å finne ut av hva annet som fungerer bruker jeg heller til andre ting som er like innbringende.

Nå skal jeg teste Facebook, men jeg betaler noen for å gjøre det for meg slik at jeg selv fortsatt kan gjøre det jeg kan best.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kan stille meg bak at det hadde vært en dårlig forespørsel å få, så jeg hadde nok ført argumentert for at vi skulle spredd investeringen over minst 2 kanaler - og da hadde valget mitt i de fleste tilfeller vært Adwords og Facebook.

Verdt å merke seg at det avhenger jo av hva man skal selge - i noen tilfeller er rett og slett Adwords for dyrt for en lite aktør som ikke klarer å matche på marginer og volum.
 

Rismoen

Medlem
Hvis du da bare ønsker å høre hvilken markedskanal folk foretrekker så er vel ikke beløpet 100k relevant? Da er det jo vitterlig det samme om du bare har 10k eller 1k?

Jo, det er så relevant som det kan få blitt!

Det tar veldig lang tid å sette opp en GOD Adwords kampanje, særlig om man er amatør. Jeg regner også med at proffene bruker noen timer på det, eller hva @Kenneth Dreyer?

Om man verdsetter sin egen tid så er det ikke lønnsomt å bruke flere timer på en kampanje når man bare har usle 1000 kroner å rutte med? 100 000 blir en helt annen sak.

Hæ? Fjolleri? Å putte alle eggene i en kurv? Du mener det er knallurt? For det er jo det du spør om. Gjøk.

Det er vel ingen fasit på om det er knalllurt å putte alle eggene i en kurv?

La meg sitere deg selv...

markedsmixen er det som ofte er avgjørende

Du sier det jo selv, det er ikke er noe fasit svar på det. Gjøk.
 

Morph

Svart belte i snoking
Umiddelbart ville jeg sagt AdWords, men kanskje sammen med SEO? Uansett, bruker man 100K på AdWords har man ofte et godt utgangspunkt og mye verdifull informasjon for å kunne jobbe fornuftig med nøkkelord og SEO på sikt.

Ettersom AdWords er trafikk man får "umiddelbart", er det også viktig å se på det hele som en prosess. Etter hvert som trafikken øker, ønsker man selvsagt at konverteringene skal øke i minst samme fart. Her kan man teste konverteringselementer og plasseringer underveis.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det tar veldig lang tid å sette opp en GOD Adwords kampanje, særlig om man er amatør. Jeg regner også med at proffene bruker noen timer på det, eller hva @Kenneth Dreyer?

Ja, det tar mye tid om du skal inn i en bransje med mye konkurranse. Som oftest betyr jo mye konkurranse at du møter konkurrenter som har leid inn andre byråer/konsulenter til å hjelpe seg og da blir det jo vanligvis tyngere å konkurrere. Men igjen så finnes det jo nisjer og om du har rettighetene på en merkevare blir jo også konkurransen mindre.

Kan forøvrig støtte meg bak @Morph sin kommentar - Adwords er et bra utgangspunkt om man går på nett for første gang. Man får umiddelbart trafikk inn og kan bruke denne som grunnlag for å analysere veien videre:

Kundereisen i enkelt format:
  • Finne kunder: Klarer du å treffe riktige segmenter i Adwords?
  • Konvertere kunder: Er tilbudet på nettsiden bra nok? Forstår de besøkende hvordan de skal bruke nettsiden?
  • Engasjere kunder: Hva skjer med de besøkende etter en konvertering?
Om man bedre kan svare på disse spørsmålene litt bedre etter å ha kjørt en Adwordskampanje har man et langt bedre grunnlag.

Men om totalpotten er 100.000 og deretter har man ikke en eneste krone til å ta av - vel da hadde jeg vært forsiktig med Adwords-kronene.

Et stalltips til om du kjører på med Adwords - selger du f.eks sykler - ikke by på ordet "sykkel". Lett etter den lange hale som er mest mulig relevant til ditt tilbud - f.eks "Nakamura Grade" som havner rett på kategori eller produktsiden din. Du vil heller ha lave volumer trafikk og høy relevans til en billig penge fremfor høye volumer og dårlig relevans til mye penger.
 

cg1990

Medlem
Spørs hvilke produkter du tenker å selge, men er dette produkter du kan spisse i en av segmentene Facebook har pr dags dato ville jeg valgt Facebook. Dette mener jeg fungerer optimalt for produkter som man egentlig ikke trenger, men som kan være nyttig å ha (feks gadgets og andre duppedingser). Jeg gikk selv fra å bruke kun adwords, til nå å bruke facebook til 85% av markedsføringen med budsjett på 30.000 i mnd. Jeg doblet omsetningen fra oktober til nå i Januar. Ellers er det mulighet for å bruke en del penger på profilering av instagramprofil og evt snapchat om kundegruppen din er unge folk. Dette tror jeg er veldig smart nå fremover da man vil nå mindre og mindre folk på Facebook uten å betale for det.. Har man feks 20.000 likes på facebook vil kun en brøkdel av disse se hva du legger ut.
 
Topp