Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Angrer på språkvalg på blogg-hva nå?

metallian

Medlem
Jeg har tidligere i en tråd her fått litt innspill på dette med å ha to språk på en blogg. Bloggen det gjelder er www.beerangler.com og den-pr.d.d- engelskspråklig.

Bloggen har samme navn som instagramkontoen "Beerangler" og den opprinnelige tanken var egentlig en blogg med bilder av øl, korte ølanmeldelser osv.

Verdensherredømme var selvsagt intensjonen bak bloggen og da ble det engelsk ;-)

Etter ca 3mnd "drift" (70+ innlegg) har ser jeg at jeg har gjort en dårlig vurdering.....

* Det er omtrent null overføring av trafikk fra instagram til bloggen, selv med ok aktivitet på IG (innlegg får typisk 90-150 likes)
*Selv med 3mnd, litt innlinker, 70+ innlegg osv er googletrafikken lik null -joda, kort tid og dette kan bedres men dog....
*Jeg har en FB-side men her er det ikke så mange følgere, men de er vel 99% norske

Det som dog kanskje irriterer mest er at jeg ser det at det er mer fristende å skrive om ølrelaterte ting (ølpolitikk, bryggerier, ølfestivaler osv) enn bare ølanmeldelser- og da er det både lettere og ikke minst mer relevant å skrive om ting som skjer i Norge-og på norsk....


Jeg har derfor funnet ut at jeg ikke har noe valg-bloggen må bli "norsk" :)

1. Jeg beholder bloggen og domenet- beerangler.com er ikke optimalt men ser ikke på det som noen krise, og koblingen til IG er der fortsatt da

Jeg lurer litt på følgende:

1. jeg tenker å la eksisterende innlegg på engelsk bli liggende-er dette dumt?
2. Bør jeg lage nye kategorier med norsk navn-eller endre navn på de eksisterende? (Mange av kategoriene vil ha samme navn på norsk og engelsk og kan beholdes uansett)
3. Andre ting å tenke på?
 

Stoppet

Banned
Om du skal gjøre bloggen helnorsk så burde du etter min mening oversette alle innleggene til norsk og kategorisere dem i kategorier med norske navn.
 

ronorio

Active Member
Hva med å gjøre bloggen multispråkelig? Da kan du ha parallelt innhold, norsk og engelsk. De innleggene du føler kun treffer norske lesere, de kan du kjøre kun på den norske delen. Bare et forslag!

Om du ønsker å gjøre hele nettstedet norsk er du allerede litt skjevt ute med engelsk domene. Dette må du nesten føle på litt selv.
 

metallian

Medlem
Hva med å gjøre bloggen multispråkelig? Da kan du ha parallelt innhold, norsk og engelsk. De innleggene du føler kun treffer norske lesere, de kan du kjøre kun på den norske delen. Bare et forslag!

Om du ønsker å gjøre hele nettstedet norsk er du allerede litt skjevt ute med engelsk domene. Dette må du nesten føle på litt selv.
Jeg har vært inne på tanken:
https://www.webforumet.no/forum/threads/flere-språk-på-samme-nettside-blogg.30399/

Noen som har link til en side hvor dette er gjort og fungerer?
 

zapotek

Medlem
Jeg ville ha gjort det Rene foreslår ovenfor.

Oversett alle artikelene til norsk. Det er ikke sikkert at det er noen krise at URLene fortsatt har engelske navn (alternativt lag nye, og redirect fra de gamle URLene).
 

metallian

Medlem
Ja det er kanskje like greit å ta jobben..urlene er ikke det stor eproblemet tror jeg, de fleste postene heter jo noe ala " Halloween Stout Extra by Carlsberg " som på norsk ville vært akkurat det samme men "fra Carlsberg" så den biten er nokså grei. De få innleggene som vil få helt andre titler kan opprettes på ny og engelskutgaven slettes...gjelder bare 7-8 innlegg uansett

KAtegoriene er det vel greit å lage helt nye av dog, dvs de som ikke heter det samme som de vil hete på norsk?

India Pale Ale-kategorien er f.eks samme på begge språk, mens "Beer events" bør skrotes og erstattes med "Øl aktiviteter" eller noe sånn....
 

metallian

Medlem
Domenet syns jeg er helt greit-jeg vil uansett unngå domener med "ø" i og da er det så som så med muligheter med øl som tema :-D Oversettelsen går kjapt, de fleste innleggene er korte og jeg skriver norsk under det engelske og sletter, har tatt 10 siste timen nå :) Ettersom jeg slippe rlage nye innlegg siden overksift/url ikke endres går det ikke tid til å laste opp bilder etc på nytt så det går kjappt :)

Samt at jeg har kobling til navnet på IG (+endel andre media) noe jeg syns er greit.
 
Topp