Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Youtube video i markedsføring

river

Medlem
Visst jeg f.eks selger et produkt på en nettbutikk her i Norge har jeg da lov å bruke en youtube video fra en utenlansk konkurrent(en video som en konkurrenten har lagt ut selv) i min produktbeskrivelse ?

På forhånd takk for svar =)
 

picxx

Well-Known Member
Nei.
 

tulling99

Medlem
Jeg har ikke lest vilkårene til youtube, men jeg tipper de tilsier at dne som laster opp videoer midlertidig gir avkall på retten til å bestemme hvem som viser videoene. Noe annet ville jo umuliggjort delingsfunksjonen på Youtube.

Jeg ville nok bare gjort det, jeg!
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har ikke lest vilkårene til youtube, men jeg tipper de tilsier at dne som laster opp videoer midlertidig gir avkall på retten til å bestemme hvem som viser videoene. Noe annet ville jo umuliggjort delingsfunksjonen på Youtube.

Jeg ville nok bare gjort det, jeg!

Hvis du kjøper 3 gram hasj fra amsterdam, hvor det er lovlig å kjøpe hasj, vil du likevel bli straffet for å ha kjøpt narkotika i norge, etter norske narkotikalover.
Hva youtube sier har lite å si... lese den norske åndsverksloven og forholde seg til denne.
 
Sist redigert av en moderator:

Beergear.no

Medlem
Det må vel være lov å bygge inn videoen...
Hva er ellers vitsen med denne funksjonen?
Har gjort det på flere produkt beskrivelser.
Men har gjort det med produsentens video, ikke en konkurrent.
 

picxx

Well-Known Member
Det må vel være lov å bygge inn videoen...
Hva er ellers vitsen med denne funksjonen?

Det er youtube, ikke norges lover, som tilbyr denne funksjonen.
 

tulling99

Medlem
Det er youtube, ikke norges lover, som tilbyr denne funksjonen.

En kan selvsagt avtale seg bort fra sine opphavsrettigheter. Det er dette som skjer i praksis ved å laste opp videoer på youtube. Etter åndsverkloven er det bare ideelle opphavsrettigheter man ikke kan fraskrive seg, og dette er:

1. Krav på å bli navngitt.
2. Krav på at verket ikke blir gjengitt på en krenkende måte.

De andre rettighetene, som videredistribusjon etc. kan man fritt avtale seg bort fra.

Om du laster opp på tubern, så godtar du at videoen brukes slik youtube tilbyr, bl.a. ved "embedded player" på andre websteder. Du fraskriver deg disse rettighetene midlertidig.

For ordens skyld har jeg merket av de relevante punkter i Youtube sine vilkår, jfr. nedenfor.

4. General Use of the Service—Permissions and Restrictions

YouTube hereby grants you permission to access and use the Service as set forth in these Terms of Service, provided that:

You agree not to distribute in any medium any part of the Service or the Content without YouTube's prior written authorization, unless YouTube makes available the means for such distribution through functionality offered by the Service (such as the Embeddable Player).

6. Your Content and Conduct

As a YouTube account holder you may submit Content to the Service, including videos and user comments. You understand that YouTube does not guarantee any confidentiality with respect to any Content you submit.
You shall be solely responsible for your own Content and the consequences of submitting and publishing your Content on the Service. You affirm, represent, and warrant that you own or have the necessary licenses, rights, consents, and permissions to publish Content you submit; and you license to YouTube all patent, trademark, trade secret, copyright or other proprietary rights in and to such Content for publication on the Service pursuant to these Terms of Service.
For clarity, you retain all of your ownership rights in your Content. However, by submitting Content to YouTube, you hereby grant YouTube a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display, and perform the Content in connection with the Service and YouTube's (and its successors' and affiliates') business, including without limitation for promoting and redistributing part or all of the Service (and derivative works thereof) in any media formats and through any media channels. You also hereby grant each user of the Service a non-exclusive license to access your Content through the Service, and to use, reproduce, distribute, display and perform such Content as permitted through the functionality of the Service and under these Terms of Service. The above licenses granted by you in video Content you submit to the Service terminate within a commercially reasonable time after you remove or delete your videos from the Service. You understand and agree, however, that YouTube may retain, but not display, distribute, or perform, server copies of your videos that have been removed or deleted. The above licenses granted by you in user comments you submit are perpetual and irrevocable.
You further agree that Content you submit to the Service will not contain third party copyrighted material, or material that is subject to other third party proprietary rights, unless you have permission from the rightful owner of the material or you are otherwise legally entitled to post the material and to grant YouTube all of the license rights granted herein.
You further agree that you will not submit to the Service any Content or other material that is contrary to the YouTube Community Guidelines, currently found at YouTube - Broadcast Yourself., which may be updated from time to time, or contrary to applicable local, national, and international laws and regulations.
YouTube does not endorse any Content submitted to the Service by any user or other licensor, or any opinion, recommendation, or advice expressed therein, and YouTube expressly disclaims any and all liability in connection with Content. YouTube does not permit copyright infringing activities and infringement of intellectual property rights on the Service, and YouTube will remove all Content if properly notified that such Content infringes on another's intellectual property rights. YouTube reserves the right to remove Content without prior notice.
 

picxx

Well-Known Member
En kan selvsagt avtale seg bort fra sine opphavsrettigheter. Det er dette som skjer i praksis ved å laste opp videoer på youtube. Etter åndsverkloven er det bare ideelle opphavsrettigheter man ikke kan fraskrive seg, og dette er:

1. Krav på å bli navngitt.
2. Krav på at verket ikke blir gjengitt på en krenkende måte.

De andre rettighetene, som videredistribusjon etc. kan man fritt avtale seg bort fra.

Om du laster opp på tubern, så godtar du at videoen brukes slik youtube tilbyr, bl.a. ved "embedded player" på andre websteder. Du fraskriver deg disse rettighetene midlertidig.

Du blander også youtubes retningslinjer inn i en salig røre med opphavsretten/åndsverksloven. Man frasier seg ingen rettigheter ved å laste opp videoer til youtube, eller "gjøre det tilgjengelig for almenheten", som det heter.

Uansett vil det jo være svært dårlig skikk om man benytter andres verk for eget kommersielt formål. Jeg vet ihvertfall at jeg ville reagert sterkt på dette, uansett om det ble hentet fra youtube eller hotlinket fra min egen side.
 

Speca

Medlem
Ja, det har du lov til, så lenge det er en link for embedding på videoen. Er det ikke det, så har du ikke lov.

Kopierer du derimot videoen fra youtube og legger den ut som din egen, så er det ikke tillatt.
 

Speca

Medlem
lese den norske åndsverksloven og forholde seg til denne.

Iht. youtube så er det amerikansk lovgivning som gjelder. Når man embedder en video fra youtube, så er dette regnet som en link, og ikke som en selvstendig video. Dermed omgår man det amerikanske lovverket.
 

Speca

Medlem
Nei Speca, det blir for enkelt. Hvis et norsk firma viser en video i Norge som et annet firma har opphavsrettighetene på så gjelder ikke amerikanske lover. Da gjelder norske lover. Hverken USA eller YouTube kan overstyre nasjonale lover.

Jo, det gjør det. På youtube gjelder amerikanske lover. Du embedder fra en amerikansk server, og da kan Norsk lovgivning kysse seg baklengs inn i fuglekassa. Det er en senator i USA som ønsker at det skal bli forbudt, og som har en stor kampanje på dette. Men ved embedding så kan TONO, FONO, og fandens oldemor gi en god blaffen. Embedding er regnet som link, ikke en kopi av ett verk.

Jeg hadde selv immatriell rett som fag i 2010 (hvor jeg forøvrig fikk A), og vi kan ikke snakke om Norske lover i denne setting. Nå er dog ikke lover hvor IPR er innblandet spesielt forskjellig i forskjellige land, noe som understrekes at man i noen av fagene i Norge bruker en dansk bok, selvom den Norske som kom i 2010 er langt bedre.

USA og Youtube overstyrer den Norske loven fordi at man embedder fra en amerikansk server. Hadde Youtube hatt en server i hvert land, for de unike lands innhold, så hadde sannheten vært en helt annen, men det er ikke tilfellet. Vi embedder fra en amerikansk server, og da er det den amerikanske lovgivningen, samt Youtube's retningslinjer vi forholder oss til. Det kan man være så uenig i man vil, men per i dag, så er det den faktiske sannheten for oss som holder på med internet markedsføring.

Selv deler jeg alle mine videoer med Common Creatives for at om det skulle bli forbudt en gang i fremtiden, så trenger ingen å endre mine videoer.
 

picxx

Well-Known Member
Kom over et intressant blogginnlegg fra 2010 med denne problemstillingen og etter å ha lest gjennom noen av kommentarene der ser det nok ut som Speca langt på veg har rett omkring denne problemstillingen.
Brudd på åndsverksloven eller lureri? Om YouTube embedding og opphavsrett | Hans Petter Aalmo - blogg - blah blah

Om det er kommet opp andre saker etter at dette ble skrevet, som har annen presedens i det norske rettssystemet er jeg ukjent med, men da er vel saken i bunn og grunn grei. Man kan fritt bruke/embedde filmer fra youtube for egne kommersielle formål ... selv om det ikke er særlig kosher :D
 

Tonny Kluften

Administrator
Picxx, det er ikke noe i den bloggen som beviser noe som helst.

Fakta er at et nettsted viser en video på sitt nettsted, om de embedder denne ved hjelp av en tekststreng eller om de laster den fra egen server bør være underordnet. Det at videoen fysisk vises er det viktige her, og bør være hovedtema i en diskusjon.

Hannemyr kommer med påstander om at det er pga tekniske løsninger at man lovlig kan vise materiale som man ikke har opphavsretten til. Mulig det, men det er i beste fall å omgå intensjonen ang. opphavsrettigheter. Og omgåelse av loven gjøres ofte når man vil bryte loven. Og hvis det er mulig å omgå loven og gjøre noe som er i strid med intensjonen i loven bør loven endres.

Et annet element i saken er mer interessant syns jeg, nemlig det om man kan fraskrive seg opphavsretten ved å legge ut noe på YouTube. Om det blir på samme måte som at man lisensierer bort en sang man har laget til et plateselskap.
 
Topp