Wordpress - faktura med personnummer

Dseller

Medlem
Heiheihello. har idag en "jalla" løsning på faktura der man bare trykker på faktura og ikke noe mer skjer..

det jeg ønsker er en enkel faktura betalingsmetode nesten samme som jeg har nå bare at det skal være et sted der du MÅ skrive inn personnummeret ditt.

Jeg skal bruke conta faktura til å lage og sende fakturaen, jeg kommer ikke til å ta kredittsjekk siden dette er så dyrt https://www.conta.no/kredittsjekk/

btw er det noen billigere kredittsjekk tjenester der ute på nett?

4disa.png

Hva tenker dere om å ikke ta kredrittsjekk? kommer jeg til å tape mye penger og ikke minst tid på dette?

Men tilbake til hovedspørsmålet:

Noen som vet hvordan jeg kan få til faktura der du må skrive inn personummer?

eplebiten

Medlem
Mener du personnummer eller fødselsnummer? Dette er ikke det samme, og når de fleste bruker begrepet personnummer så mener de egentlig fødselsnummer. I så fall vil du nok ikke kunne kreve å få oppgitt dette ettersom det er strenge krav for bruk av fødselsnummer.

pmb

Webutvikler
Det er da ganske vanlig å måtte oppgi personnummer (11 siffer) når man ønsker å betale med faktura? Store kjeder gjør det, men jeg må si at jeg kanskje hadde vært litt mer skeptisk hvis det er snakk om en liten nettbutikk.

eplebiten

Medlem
Årsaken for at større bedrifter gjør det er fordi de ofte foretar en kredittsjekk. TS sriver at hyn ikke ønsker å foreta en kredittsjekk.

Uregelmessig bruk av fødselsnummer er et punkt Datatilsynet slår ganske hardt ned på.

Dseller

Medlem
Årsaken for at større bedrifter gjør det er fordi de ofte foretar en kredittsjekk. TS sriver at hyn ikke ønsker å foreta en kredittsjekk.

Uregelmessig bruk av fødselsnummer er et punkt Datatilsynet slår ganske hardt ned på.

nettopp derfor jeg vil ha de fordi da tror folk jeg tar kredittsjekk, kommer sikkert til å gjøre det å iblandt men ikke i utgangspunktet.

Jeg syntes det virker mer seriøst om man må skrive in personnummer, men om datatilsynet ikke syntes det er greit at jeg får dette om jeg ikke tar kredittsjekk så er det greit.

men uansett så må jeg ha fødselsnr siden det er 18 år grense på faktura..

noen som vet om en plugin/extention som lar meg gjøre dette?

jonasali

Medlem
Hvis du skal ta kredittsjekk så må kunden samtykke i dette og informeres om at dette gjøres, og da gis valget om å avbryte handelen før dette gjøres.

At du ønsker å få kunden til å tro at det blir tatt sjekk er vel ikke nødvendig bruk av informasjonen. Derfor vil du nok ikke komme langt med det.

Topp