Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wordpress admin i Domeneshop.

Tore Andre

New Member
Jeg har faktisk nøyaktig samme problem hos host1 (wordpress på vanlig webhotell).
Jeg ser at CPU måleren i cpanel viser 100% når jeg feks lagrer ei side jeg holder på med i wordpress backend.

Har veldig få plugins aktivert og kan ikke se noen umiddelbare feil, men det kan ta opptil 5-6 sekunder å lagre en side.

Du kan jo spørre etter litt detaljerte logger fra webhosten om du ikke allerede har tilgang.
 
Sist redigert:

Bjørnar

Gründer
Dette har vært et tema før, jeg er på mobil så klarer ikke søke frem allverdens, men det er noen som har opplevd dette før.
 

Tonny Kluften

Administrator
Webhotell hos Domeneshop er ikke som andre webhoteller... Ikke har de backup av nettsider/databaser, WP admin er ofte treg, de har noe rart cacheopplegg som fører til at WP oppdateringer kan feile. Det er, kort sagt, for mye som er feil.
Men domener er de heldigvis perfekte på, er vel derfor det fortsatt heter Domeneshop :)
 

asleo

Member
Det som generelt er viktig dersom du har WordPress hos Domeneshop, er at du deaktiverer kjøring av wp-cron i wp-config.php og setter opp en skikkelig cron-jobb i stedet. Dette fordi WordPress hos Domeneshop vil laste veldig tregt når kjøring av wp-cron trigges (ja, det er dårlig av Domeneshop, det er fordi oppsett av PHP og servere hos dem dessverre ikke er så kjapt), men selv opplever jeg at WordPress lastes kjapt nok dersom wp-cron er deaktivert. Men hvis du ikke deaktiverer wp-cron, så er min erfaring at nettsidene blir trege å laste minst 40% av gangene du besøker dem. Slik gjøres dette hos Domeneshop:

Logg på shell via putty (login.domeneshop.no) og skriv inn:

crontab -e

Velg deretter nano-editoren

Bruk piltastene til å bla ned til bunnen av fila.

Kopier og lim inn følgende (du limer inn ved å høyreklikke), husk å endre først ved å legge inn ditt domenenenavn:

MAILTO="din@epost.her"
50 * * * * wget -q -O - https://dittdomene.tld/wp-cron.php?doing_wp_cron >/dev/null 2>&1

Lag tre eller flere tomme linjeskift etter ovenstående du limte inn ved å trykke flere ganger på Enter

Trykk ctrl og x for å lagre
Trykk Y for å bekrefte
Bekreft igjen ved å trykke Enter

Du er nå ferdig i shell/putty.

Rediger fila wp-config.php og legg inn følgende for å deaktivere kjøring av wp-cron:
define('DISABLE_WP_CRON', true);

Min opplevelse av WordPress-sider hos Domeneshop med/uten deaktivering av wp-cron, er som natt og dag. Veldig tregt og dårlig 40% av gangene jeg besøker nettsidene dersom wp-cron ikke er deaktivert, men med den deaktivert, så er det greit nok.

Ovenstående cron-jobb vil kjøre én gang i timen, hvert 50. minutt.

@Thor Erik Just Olsen, jeg vil anbefale at du forsøke å gjøre ovenstående. Jeg vil anta at det er store sjanser for at admin-biten hos deg blir kjapp etter deaktivering av wp-cron. Jeg vil gjette på at én eller flere av utvidelsene du bruker er laget slik at de trigger kjøring av wp-cron ved hver eneste sidevisning i admin-panelet (ja, det er i så fall idiotisk av utviklerene, men jeg har ofte sett tilfeller hvor utvidelser er laget slik), og da vil dette være veldig tregt hos Domeneshop. Du kan veldig kjapt teste om dette løser problemet ved KUN å lime inn ovenstående nevnte linje i wp-config.php for å deaktivere wp-cron, og dersom du merker at det løste tregheten i adminpanelet, så kan du bruke shell/putty til å legge til en skikkelig cron-jobb i stedet. Dersom det ikke løste problemet, så bare fjern linja du la til i wp-cron igjen.
 
Det som generelt er viktig dersom du har WordPress hos Domeneshop, er at du deaktiverer kjøring av wp-cron i wp-config.php og setter opp en skikkelig cron-jobb i stedet. Dette fordi WordPress hos Domeneshop vil laste veldig tregt når kjøring av wp-cron trigges (ja, det er dårlig av Domeneshop, det er fordi oppsett av PHP og servere hos dem dessverre ikke er så kjapt), men selv opplever jeg at WordPress lastes kjapt nok dersom wp-cron er deaktivert. Men hvis du ikke deaktiverer wp-cron, så er min erfaring at nettsidene blir trege å laste minst 40% av gangene du besøker dem. Slik gjøres dette hos Domeneshop:

Logg på shell via putty (login.domeneshop.no) og skriv inn:

crontab -e

Velg deretter nano-editoren

Bruk piltastene til å bla ned til bunnen av fila.

Kopier og lim inn følgende (du limer inn ved å høyreklikke), husk å endre først ved å legge inn ditt domenenenavn:

MAILTO="din@epost.her"
50 * * * * wget -q -O - https://dittdomene.tld/wp-cron.php?doing_wp_cron >/dev/null 2>&1

Lag tre eller flere tomme linjeskift etter ovenstående du limte inn ved å trykke flere ganger på Enter

Trykk ctrl og x for å lagre
Trykk Y for å bekrefte
Bekreft igjen ved å trykke Enter

Du er nå ferdig i shell/putty.

Rediger fila wp-config.php og legg inn følgende for å deaktivere kjøring av wp-cron:
define('DISABLE_WP_CRON', true);

Min opplevelse av WordPress-sider hos Domeneshop med/uten deaktivering av wp-cron, er som natt og dag. Veldig tregt og dårlig 40% av gangene jeg besøker nettsidene dersom wp-cron ikke er deaktivert, men med den deaktivert, så er det greit nok.

Ovenstående cron-jobb vil kjøre én gang i timen, hvert 50. minutt.

@Thor Erik Just Olsen, jeg vil anbefale at du forsøke å gjøre ovenstående. Jeg vil anta at det er store sjanser for at admin-biten hos deg blir kjapp etter deaktivering av wp-cron. Jeg vil gjette på at én eller flere av utvidelsene du bruker er laget slik at de trigger kjøring av wp-cron ved hver eneste sidevisning i admin-panelet (ja, det er i så fall idiotisk av utviklerene, men jeg har ofte sett tilfeller hvor utvidelser er laget slik), og da vil dette være veldig tregt hos Domeneshop. Du kan veldig kjapt teste om dette løser problemet ved KUN å lime inn ovenstående nevnte linje i wp-config.php for å deaktivere wp-cron, og dersom du merker at det løste tregheten i adminpanelet, så kan du bruke shell/putty til å legge til en skikkelig cron-jobb i stedet. Dersom det ikke løste problemet, så bare fjern linja du la til i wp-cron igjen.

Tusen takk for et meget godt svar. 5 Stjerner!
 

ronorio

Active Member
Jeg er veldig fornøyd med alt som omhandler domener hos Domeneshop. Det er enkelt og bra, har aldri opplevd noen overraskelser i forbindelse med pris, fornyelse, flytting osv.

Webhotell derimot, er de ikke så bra på.

Har gjort mange mindre oppdrag for diverse kunder som kjører WordPress hos Domeneshop. Det som har vært felles for de alle er at serverne oppleves trege, og noen ganger dukker det opp feil ved enkle administrative oppgaver som oppdateringer, sikkerhetskopier etc.

Som @asleo sier vil wp-cron.php ofte gi lengre lastetider, og ved å kjøre den i faste intervaller via crontab løser du trolig noe av denne problematikken.

Du kan bruke wget som i eksempelet ovenfor eller php (noen konservative servere har ikke wget, usikker på Domeneshop).

Kode:
MAILTO="epost@eksempel.no"
# Example of job definition:
# .---------------- minute (0 - 59)
# |  .------------- hour (0 - 23)
# |  |  .---------- day of month (1 - 31)
# |  |  |  .------- month (1 - 12) OR jan,feb,mar,apr ...
# |  |  |  |  .---- day of week (0 - 6) (Sunday=0 or 7) OR sun,mon,tue,wed,thu,fri,sat
# |  |  |  |  |
# *  *  *  *  * user-name  command to be executed

# WordPress
30 * * * * php ~/public_html/wp-cron.php > /dev/null 2>&1

Redigering av crontab krever at du har SSH -tilgang. Hvis du ikke har det, kan du legge til cron fra kontrollpanelet hos leverandøren.

Noen utvidelser til eks. cache og sikkerhetskopier vil klage dersom du kjører wp-cron.php for sjeldent.
 
Topp