Frode
Medlem
Jeg merker også minimalt med ytelsesforskjell nå kontra da mac'en var ny, noe man ikke kan si om pc'er...
Jepp
Jeg merker også minimalt med ytelsesforskjell nå kontra da mac'en var ny, noe man ikke kan si om pc'er...
Har ikke sagt at man skal sette det økonomiske til side. Det jeg sier er at vi ikke nødvendigvis snakker om bærbare maskiner til 3000,-. Dette mer for å få nyansene i det som finnes der ute Hvis du leser den setningen en gang til, vil du se hva jeg mener (håper jeg)Hvis du setter det økonomiske perspetivet til side, så er det vel bare å kjøre på med det beste som kan oppdrives?
Og du kan jo for eksempel handle en mac på elkjøp og prøve i 30 dager og levere tilbake hvis det ikke er noe for deg?
Det er vel nesten umulig å diskutere hva som er "best" av vanlig pc og mac. Har man prøve begge og valgt sin favoritt så er man vel "fanboy"? Og da vil du ikke ha dennes meninger?
Det er nettopp det. Det må ikke handle om pris. Ikke fordi man skal ha det beste og dyreste, men heller ikke fordi man skal ha det billigste. Det er mer snakk om hvor man tenker at ting skal ligge. Kjenner webutviklere som kjøper det dyreste av det dyre innen MAC, men som ikke kan svare på hvorfor. Kjenner også de som har kjøpt pc til 3000,- og sitter å irriterer seg over at ting ikke går raskere på pcen en det gjør. Så en nyanse. Som jeg skrev: - Hvis vi legger tanker om veldig nøkterne økonomiske forutsetninger til side, og snakker om hva som kan være det riktige å bruke av utstyr som webutvikler. Hva ender vi opp med da? - Ingen ting her som snakker om at man ikke skal tenke økonomi, men det handler om hva som er riktig å bruke. Sammen med hva man tenker er fordeler og ulemper i de forskjellige situasjonene.Det må jo på en eller annen måte handle om pris. Er du webutvikler fungerer det fint med en laptop til tre tusen kroner. Liten vits å kjøpe Mac Pro til førti tusen kroner da, selvom det er bedre. Eller ønsker du å diskutere mer rundt hva som er best av disse to løsningene?
Jeg har tidligere hørt argument som: Man skal bruke MAC som webutvikler og utvikler fordi det er nærmere Linux baserte systemer som ofte servere bruker. Samt databaser. Er det noe hold i dette?
Hva tenker folk om hvilke spesifikasjoner på hardware som trengs for å kunne gjøre en jobb (kan jo gjøres på nesten alt av utstyr) og samtidig faktisk ikke bli oppgitt hvis ting går for tregt, eller bli oppgitt fordi det tar tid å åpne større dokumenter da disken ikke er rask nok. Hva er det idelle arbeidsverktøyet satt sammen?
Verktøyet som er i Kali Linux kan du fint få til i Ubuntu, Fedora osv. Ikke noe problem
Jeg har tidligere hørt argument som: Man skal bruke MAC som webutvikler og utvikler fordi det er nærmere Linux baserte systemer som ofte servere bruker. Samt databaser. Er det noe hold i dette
Hva tenker folk om hvilke spesifikasjoner på hardware som trengs for å kunne gjøre en jobb (kan jo gjøres på nesten alt av utstyr) og samtidig faktisk ikke bli oppgitt hvis ting går for tregt, eller bli oppgitt fordi det tar tid å åpne større dokumenter da disken ikke er rask nok. Hva er det idelle arbeidsverktøyet satt sammen?
Jeg bruker mac den dag i dag og kona, som aldri gadd å bruke laptopen fordi det var så mye tull med den, bruker sin macbook daglig nå.
Det er dønn stabilt og det har ihvertfall spart meg for masse frustrasjon og tapt arbeidstid fordi det enten mangler en driver, maskinen må formatteres et par ganger i året fordi den er for treg, man har fått virus osv osv...
Tror man er mest effektiv som webutvikler når man har stasjonær PC med mus og 3 skjermer, mindre viktig om maskina er kraftig. Og skjermene må være riktig plassert. Å jobbe på en liten bærbar som står på bordet er alt for slitsomt, og går ofte ut over effektiviteten.