Nei, det er ikke jeg som legger opp til det slik i tråden. Det er faktisk dere selv som forsvarer prisen på 1900kr ved og påtå at de som jobber for Webhuset har 500-1000kr per time og at "dem og skal ha betalt".
Nei. Les mitt innlegg en gang til. Jeg er enig i at 1900 kroner er for mye å betale for en IP-adresse. Men jeg er uenig i at dette er lureri og skjulte priser.
For en bedrift er noe av det mest essensielle å finne sin kjernevirksomhet. Kjernevirksomheten skal være deres konkuransefordel mot konkurentene. De henvender seg ofte til forskjellige segmenter i markedet, og vil tilpasse sin virksomhet rundt dette markedet. Webhuset AS forsvarer sine priser med at segmentet deres virksomhet sikter mot, ikke benytter seg av tjenesten du etterspør. Da vil det ikke være lønnsomt for dem å bygge opp en infrastruktur som skal gjøre det kostnadseffektivt å betjene det de omtaler som "en liten promilleandel av kundene". Det er helt fair.
Solidhost tilbyr denne tjenesten for et ubetydlig beløp. Men det betyr at de har lagt opp virksomheten deres på en måte som ikke er like kostnadseffektivt som Webhuset AS. Du klagde selv på prisene til Solidhost. Det er tydelig at de henvender seg til to forskjellige markeder.
For å sette det veldig på kanten:
Hvis jeg leier et privatfly for 50,000 kroner, vil det sannsynligvis ikke koste meg noe særlig ekstra å ta et ekstra stopp innom Flesland for å ta en kopp kaffe. Kjører jeg derfimot med et charterfly, vil de sannsynligvis ikke tilby meg denne tjenesten, og om de gjør det, vil det antageligvis koste mange ganger mer enn det jeg betalte for å leie et privatfly. Bedriftene henvender seg to vidt forskjellige segmenter av markedet, og har tilpasset sin virksomhet rundt dette.
Jeg bor for tiden i USA og ser man på flybransjen her, kommer dette spesielt godt fram. Flere av de billige flyselskapene tar seg vanvittig godt betalt for overlast av bagasje, ekstra kolli etc. De litt dyrere flyselskapene tilbyr ofte samme tjeneste uten ekstra kostnad. Jeg har flere ganger valgt å fly med et dyrere flyselskap fordi jeg vet jeg kommer til å ha med meg mye bagasje. Totalt sett blir det billigere for meg å velge et selskap med dyrere bilettpris.
I motsetning til flybransjen (hvor vi er fullstendig klar over begrensningene), er det ikke alltid like enkelt å avgjøre hva vi kan ta for gitt av en webhost. Men en tommelfingerregel er at kvalitet koster, og kvalitet handler ikke bare om garantert oppetid og hastighet på linjene. Det handler like mye om ekstrafunksjonalitet.
Moralen er ofte:
- Billig betyr kostnadseffektivt - noe som gir lite rom for tilpassing
- Dyrere betyr mer service og større mulighet for tilpassing
Nå som du er på utkikk etter en ny webhost så tenk nøye gjennom hvilke behov du har, og hvilke behov du tror du vil få i nærmeste fremtid.
Det er ofte dyrt å betale for lite.