Såvidt jeg har forstått det ligger det slik an:
En harddisk gikk på en eller annen måte til blokksberg og skrev korrupt data til backupen som da også ble korrupt. Så ble det å finne fram en uke gammel backup og bruke den.
Så ble det litt brevveksling med meg og Solidhost og Thomas fikk satt inn igjen den korrupte harddisken i serveren for å prøve å redde noe. Det viste seg da at WF sin database fungerte og derfor har vi nå alle postene frem til søndag morgen intakte.
Men når det gjelder denne saken med kræsjet viser det at Solidhost har vært i etterkant og ikke føre var, det burde de ha vært, særlig siden de hadde en lignende totalkræsj for ca. 1 år siden hvor min VPS gikk til blokksberg og store mengde kundedata forsvant. Men igjen, de hadde de ingen forpliktelse til å ta backup da heller, slik er det, data er data og det utroligste kan skje, hostingselskaper kan ikke offisielt ta ansvar for tapt data. Hva de gjør i praksis er en annen sak og hva en kunde kan forvente er en annen sak, og jeg hadde forventet mye mindre krøll ved en harddiskkræsj. Jeg vurderer derfor å få en ny sponsor til WF, også fordi det har vært småkrøll med min VPS med jevne mellomrom, mulig jeg er kravstor, men ting må virke hele tiden.
NB! Når det gjelder offline kundesupport har jeg ikke sett lignende som Solidhost har, det peterandrej sier er virkelig sant, bedre får du ikke. Den eneste jeg vet om med lignende bra offline support er QT Systems
Vel, sikkert flere som jobber kl. 0600 på søndagsmorgenen for kundene sine hvis de må, men mange er det ikke.
Ang. avtalen med WF of Solidhost så er ikke det noen spesiell avtale, WF er på en vanlig shared hostingkonto og det som gjelder er de vanlige vilkårene til Solidhost, som jeg forøvrig ikke har lest fordi det er hva som skje i praksis som teller, ikke det som står i vikårene.
Videre vil det vistnok komme et nytt og knallbra backupsystem på Solidhost med muligheter som slår all annen shared hosting jeg har sett.
Ang. å ta egen backup; jeg er evig optimist og regner egentlig med at alt går bra hele tiden, derfor finnes det ikke privat backup av webforumet. Bjørnar oppsummerer bra egentlig, verden går ikke under selv om en ukes poster her på WF blir borte, det som kan være dumt er hvis viktige PM`er blir borte, folk kommuniserer en god del på PM her.