Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Vurderer å lage prissøk - tanker?

andre1

New Member
Hei!

Jeg driver å leker med tanken om å få laget en søkemotor som tar seg av produkter/priser fra norske nettbutikker.

Dette blir da i samme bane som bla Kelkoo, forruten at jeg ønsker å utvikle noe en ikke kan kjøpe seg opp i listene via. (De som betaler best kommer høyest opp i resultatene hos Kelkoo mener jeg)

Grovt sagt: En norsk søkemotor som fokuserer på prisene og ikke "alt annet".

Hva er deres tanker om det? Er det nok av slike i Norge i dag (kjenner bare til 3 selv), eller er det rom for litt mer konkurranse? :)
 

Alf

Medlem
Kelkoo ble jo i sin tid solgt for 4.000 millioner til yahoo som jeg tror solgte videre for 100 millioner.

Bare sett i gang. Det er verdt et forsøk:)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Kelkoo har vel egentlig fått en del pepper på dette med at de i sin markedsføring forteller at man enkelt finner ut hvor produktene er billigst, mens det langt inne i noen retningslinjer for bruk av tjenesten finnes informasjon om at det er annonsørene som betaler mest som kommer først i søkeresultatene. Jeg vet ikke altså, men den eneste grunnen til at akkurat Kelkoo er størst er vel mest fordi dem har brukt store summer på markedsføring av "dritten" dem tilbyr på nettsidene sine. Det er heller ikke lenge siden store nettbutikker som Mpx.no og Komplett.no gikk ut med at deres samarbeide med Kelkoo gikk bort, nettopp pga at brukerne av tjenesten fort kan føle seg lurt.

Min mening er så absolutt at Kelkoo har svært mange mangler, spesielt på biten med at de ikke behandler kundene sine (ikke brukerne, men annonsørene altså) slik dem skal.

Jeg ser for meg at en tjeneste slik som trådstarter beskriver fort kunne blitt meget bra, men det vil jo så klart ikke fungere å bare sette opp en side og forvente at alt sammen skal gå av seg selv. Det vil jo kreve mye jobb om det skal bli noe som helst "stort."

Det jeg selv må innrømme at jeg savner i slike pris-sammenligningstjenester er cashback. Bing (søkemotoren) har jo attpåtil fått inn cashback til brukerne som shopper gjennom deres søkemotor (kun i USA vil jeg tro) og det er jo ikke dumt. Hva med en søkemotor hvor man kan finne ut hvor produktene er billigst, og attpåtil (for de som oppretter en konto) tilby cashback i de forkjellige butikkene?

Det kan jo være at produktet er billigst hos CDON hvor det koster 3000kr, men hvorfor ikke heller handle hos Komplett hvor det koster 3200kr, når man får 300kr i cashback? Ja, det er ikke store summene om man bare skal handle en gang, men for folk som stadig handler på nett blir det fort store summer.
 

andre1

New Member
Takker for tilbakemeldinger! :)

Uten tvil at det vil bli mye jobb, men det er jo mye av morroa det. Ser for meg mye jobb med å få inn butikker, selv om selve overtalelsesbiten bør være grei. (Hvem sier vel nei takk til gratis reklame)

Cashback er jo derimot nok litt mer skeptisk til, spesielt med tanke på hvor liten margin mange nettbutikker i dag har på sortimentene sine. (Blant de som selger datautstyr er ikke <5% uvanlig)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
For å legge til en kommentar på akkurat den der, gjennom et affiliatenettverk er det gjerne normalt med <5% du vil få, men når du allikvel har direkte kontakt med butikkene, så vil du jo helt klart kunne få til egne avtaler direkte med dem også. Jeg regner jo med at en slik prisoversikt ikke kun skal inneholde nettbutikker fra Tradedoubler, Euroads osv.

Bare slik at det er nevnt altså. Jeg vet ikke hvor mye arbeid du vil legge i en slik tjeneste, jeg bare nevnte noe jeg selv savner på en slik tjeneste i Norge. I utlandet vil jeg tro (uten at jeg er sikker) at cashback er forholdsvis stort i forhold til her i landet.
 

andre1

New Member
Det blir jo litt som å finne opp hjulet på nytt. Prisguide.no er jo akkurat det du har tenkt å lage
Så i dine øyne er kelkoo, dinpris + teknofils prisoversikt alle en ren kopi av prisguide? Anbefaler å undersøke litt nøyere da.

Samtidig syns jeg det poenget blir litt feil, skal man følge "ikke finne opp hjulet på nytt" hadde det jo ikke blitt mer enn 1 av de overnevnte guidene, ei heller hadde dette forumet eller Google eksistert :)

Dinpris legges forøvrig ned til sommeren.


Mr Vest: Korrekt, målet mitt er at alle butikker som ønsker det skal kunne bli med, for å få kunne få best mulig oversikt. Noe igjen brukerene vil tjene på :)
 

metallian

Medlem
Det blir jo litt som å finne opp hjulet på nytt. Prisguide.no er jo akkurat det du har tenkt å lage

Tenk om noen hadde sagt det om biler når T-forden kom.... gode prosukter/tjenester lager sitt eget marked, sålenge det er kunder. Konkurranse er bra og jeg synes det høres spennende ut- potensiualet tror jeg er stort.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Det finnes et ordspråk som jeg bruker når jeg får en idè og ser at den tjenesten finnes,

Man kan gjøre alt bedre enn hva det er, så lenge man selv ikke er grunnen til at det er dårlig, for da er det ens egen feil at det ikke er bedre...

Så ja, sett igang... :)

Se litt på konkurentene, test ut funksjonene demmes og bli sint og irritert over ting som kunne vært annerledes og mye, mye bedre også lager du det selv, slik du synes det skal være :)

Lykke til og ja, blir det bra så skal jeg bruke din tjeneste i steden ;)
 
Topp