Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Visual Basic-nettside - rettigheter?

pmb

Webutvikler
Hei,

Er godt igang med en nettside for hjelp/guider/tips og alt til innenfor Visual Basic.
Enda et godt stykke unna lansering, men har registrert et domene jeg planlegger å bruke.

Domenet er visualbasic.no, og i etterkant har jeg tenkt litt på om dette vil føre til reaksjoner fra Microsoft.
Ettersom nettstedets mål er å øke interessen rundt VB, komme med hjelp samt skape et norsk miljø, er spørsmålet følgende:

Er domenenavnet i grensene til ulovlig, og hva vil eventuelle konsekvenser være?

Takker for svar :)
 

JoachimO

Medlem
Så lenge siden dreier seg om VB og ikke har som mål å promotere konkurrenter tror jeg nok ikke du skal være så alt for bekymret.

I absolutt verste fall kan MS gå rettens vei å kreve at du overleverer domenet til dem.
 

pmb

Webutvikler
Var i de baner jeg tenkte også. I så fall er det ikke verre enn at man gir fra seg domenenavnet "frivillig"?
 

pmb

Webutvikler
Var også innom den tanken. Men vil ikke konsekvensen være å måtte gi fra seg domenenavnet? Innholdet vil neppe være i strid med noe, slik at man eventuelt kan finne seg et nytt navn?
 

hansson

Langveisfarende
Ja, de kan vel ikke akkurat kreve innholdet slettet fra jordens overflate, men det er ikke nødvendigvis enkelt å bytte domenenavn. Det kommer an på hvordan du har tenkt å bygge opp nettstedet. Det spørs hvor mange lenker du må redigere manuelt, og hvilke andre problemer som kan oppstå ved å bytte. Hadde du eid det gamle domenenavnet kunne et script håndtert omdirigering til ny plassering av hver underside, men det går da altså ikke. Skulle du f.eks. ha et forum ville det kanskje vært ganske omfattende å flytte det, og du ville kanskje mistet mange av brukerne på grunn av omstokkingen på alt (folk er vanedyr). Men alt er mulig å få til med tid/penger/arbeid, så det er sikkert dumt av meg å stikke imaginære kjepper i hjulene på deg før du i det hele tatt har begynt. Du bør ellers kanskje sjekke med Patentstyret om visual basic er et registrert varemerke i Norge. Personlig tror ikke de vil gidde å bry seg. Da hadde de sikkert allerede eid dette domenet.
 
Sist redigert:

pmb

Webutvikler
Takk for innspillene, får bruke litt tid på å bestemme hva jeg gjør. Er forsåvidt også enig i det du skriver til slutt :)
 

paalh

Medlem
Husker dere han som hadde google.no? Han solgte de "googleste solbrillene man kan få tak i".

Tipper de kjøpte han ut.

Samme med Jon Bing, som eide bing.no. Importøren (som jeg glemte navnet på) som hadde playstation.no og harrypotter.no.

Det verste som kan skje er at du må gi domenet videre og overføre brukere til vbcommunity.no eller lignende...
 
Topp