Vista tilbake til start

xdex

Medlem
Mange produsenter har jo recovery verktøy, har du ikke tilgang til dette? (noen ganger cd, andre ganger en boot option) .. selv formaterte jeg den ene laptopen min nylig, la bare inn Windows technical preview (Windows 10) fungerer som en drøm. Må helt sikkert slette denne når den endelige versjonen kommer, men gøy å prøve uansett :)

Tonny Kluften

Administrator
Har ikke noen cd, finner ikke noe ang. recovery eller boot valg heller. Husker bare at når jeg kjøpte denne rundt 2007 så måtte jeg tilbake til butikken med den fordi første gangs oppstart feilet, så det tyder på at jeg ikke har muligheten selv.
Ender vel at jeg kjøper enny til 1999 kroner, det er moren min som skal på facebook og i nettbanken, og litt internettsørfing.

Steve Cash

Medlem
OK, bare ikke gjør som meg og kjøp 15,6 tommer med skjermoppløsning 1366*768, i alle fall ikke uten å være veldig sikker på at din mor syns det er ok. Jeg kjøpte en slik til litt under 2000 kroner i romjula. 16 GB minne og 1 TB disk virker jo bra til den prisen, men jeg glemte å sjekke skjermen nærmere. Den er sikkert grei hvis en er veldig nærsynt, det blir jo store bokstaver, men oppløsningen blir selvfølgelig dårlig på bilder. En ser bare litt av en normal webside om gangen og må scrolle hele tiden. Jeg skulle ha en superbillig laptop for å eksperimentere med Linux, og det fikk jeg, men det var egentlig et bomkjøp.

Steve Cash

Medlem
I 2007 var det ikke alle maskiner som hadde innebygd recovery-område, det fulgte som regel med en cd/dvd. Men jeg anbefaler likevel at du googler litt eller ser på bruksanvisningen som du helt sikkert finner på produsentens web-side. Det kan jo hende at det står noe om å trykke F8 eller F10 etc. under oppstart for å gå i recoverymode. Eller bruke utforsker å se om det er et eget område for gjenoppretting. (Men alt dette har du antakelig skjønt og gjort allerede.)

Jeg ser at en får kjøpt får kjøpt Windows 7 home premium norsk til en tusenlapp, men det er kanskje ikke interessant på en så gammel maskin. Et bedre alternativ kan være å legge inn Ubuntu/Lubunt/Xubuntu/Linux Mint, alt ettersom hvor kraftig maskinen er, men drar den Vista så drar den antakelig disse også. Ubuntu-familien er bra, jeg testet flere distribusjoner i jula, jf. forrige innlegg. Hvis ikke din mor trenger Word/Excel eller noe annet fra Microsoft så funerer dette veldig bra. Ubuntu og muligens Xubuntu har litt sært menysystem, men Lubuntu og Linux Mint er gjenkjennelig for en Windows-bruker.

Topp