Virusangrep - vil backup inneholde virus etter reinstallasjon?

Marita

ordleker
Okei - så ble det Windows installasjon, etter masse krøll med Ubuntu-installasjon, med en cd som bestemte seg for at den hadde noe galt ved seg plutselig - etter at vi hadde slettet alt annet på maskina.

Uansett - nå har jeg satt opp programmene, (skal IKKE bruke IE lengre, har en mistanke om at litt bruk av den var grunnen til angrepet), installert avast, og tenkte å prøve Windows en stund. Mulig jeg installerer Ubuntu ved siden av om noen dager.

Men altså, nå skal jeg kopiere over filer fra den eksterne harddisken hvor all backupen min ligger.

Trenger jeg å skanne den med noen andre (gratis) programmer enn Avast? I en annen tråd ble jeg anbefalt et program som het Malware eller noe i den duren, og den oppdaget andre ting enn Avast.. hva med adaware, f.eks?

Marita

ordleker
Takk travellingman :)

Litt av problemet er jo at den eksterne harddisken starter opp automatisk når den kobles til, så eventuelle virus som er på den vil jo raskt kunne komme over..

Hm..

Marita

ordleker
Noen som har synspunkter her, i forhold til om det holder å skanne med malwarebytes og avast?

Og til det faktum at ekstern harddisk starter opp automatisk - og om det da uansett ikke vil nytte å skanne den om den inneholder virus?

Knut

Medlem
Jeg bruker http://www.microsoft.com/Security_Essentials/ og Spybot. Og så kjører jeg CCleaner iblant for å rydde litt i shiten. gikk fra Eset til Security Essentials før jul og er sålangt veldig fornøyd.

Mine eksterne harddisker starter automatisk. Er jo jeg selv som har lagt inn det som er der så da burde jeg merket det om det hadde fulgt med noe dit. Bruker aldri andre sine harddisker. Har du ett noenlkunde oppegående AV programm så vil det uansett ikke tillate virus på den eksterne heller.

Virus er vel også litt overdrevet. Det er nok større sjanse for å få inn trojanere og sånt shit.
Tror ikke jeg har sett snurten av virus siden dagene med nedlasting av dårlige filmer via FTP og gudvethva de het for 10 år siden :)

Sist redigert:

Marita

ordleker
Var 7-8 trojanske hester, og noe krøll med en .sys-fil..

Men da prøver jeg å starte opp den eksterne jeg da, og håper på det beste. Har blitt litt forfulgt siste uka av "ulykke" - først kræsja pcen, så 4-5 dager med krøll med å installere på nytt, så kræsja mobilen i går, så kødda tven i dag, så mistet jeg internett en time, så kom jeg ikke inn på mailen min.. Jadda :p

Topp