Virusangrep - vil backup inneholde virus etter reinstallasjon?

Marita

ordleker
Jeg tror jeg blir nødt til å re-installere pcen, vet ikke om det blir Windows eller Kubuntu enda, eller begge deler samtidig.

Avast har oppdaget flere trojanske hester - kjørte den en gang i går kveld før jeg la meg, den fant ingenting - og jeg kjører den nå etter natten når pcen har vært avslått, og den har allerede funnet to nye..

"Malwarebytes" fant H8SRTd.sys, som jeg har skjønt er et stygt virus..

Jeg har umistelige filer på pcen min (nesten 7000 bilder), hvor mesteparten av dem er backup på fra før på ekstern harddisk, bortsett fra siste års bilder.

Så jeg tenkte å ta en backup idag, både brenne cder og på ekstern harddisk, samt laste opp på web (er det siste forøvrig dumt, om den da vil angripe server?) - men det jeg lurer på, er om virus kan henge seg på filer, og når jeg da starter opp igjen etter ny installasjon og overfører, om virus vil følge med? Ikke bare bilder jeg trenger backup av, også noen tekstfiler (.doc), og helst mp3 og noen filmer.

Min übernerdevenn sa også at noen virus kan sette seg i bios, og at jeg da må slette alt på pcen først. Hvordan jeg går frem må jeg finne ut av - men hva er det lureste å gjøre her, uansett - i forhold til backup?

Jeg tror jeg blir å partisjonere disken, og installere både Kubuntu og Windows.

kongen

kongemedlem
Skaff deg et skikkelig antivirusprogram + brannmur og kjør et fullt systemsøk. Dette vil fjerne alle kjente trusler. Du kan også kjøre et søk på den eksterne harddisken.

Norton fra Symantec er av de beste på databeskyttelse for forbrukere.

Tonny Kluften

Administrator
Det skal gå greit å bare ta backup av alle filer du vil ta vare på og så installere operativsystem på nytt. Virus henger seg vanligvis ike på bilder m.m. Men for å være sikker så kan du bare virusscanne mappen med backup etter at du har installert operativsystemene på nytt, altså før du åpner noen av filene i backupmappen.

kongen

kongemedlem
Det er ikke nødvendig å installere operativsystemet på nytt, men det er nødvendig med ordentlig antivirusprogram.

Marita

ordleker
Vel, reinstallasjon blir det uansett, siden jeg vil prøve ut Kubuntu.

Ang. backup - kan jeg laste det opp på nett via ftp? Skjønner at jeg kan det, men er det dumt - av en eller annen grunn, f.eks pga virus? Snakk om rundt 70 gb.

webpiken

Medlem
Vel, reinstallasjon blir det uansett, siden jeg vil prøve ut Kubuntu.

Du trenger ikke å reinstallere for å installere (K)Ubuntu. Den vil oppdage at du allerede har en installasjon på maskinen, og spørre om hvordan du vil partisjonere disken.

Jeg har gjort dette på mange maskiner etterhvert, og det har aldri gått galt. Men uansett er det selvsagt aller best å ta backup av verdifulle data først.

Marita

ordleker
Sitter fra Ubuntu nå, og jobber med å overføre filer til ekstern harddisk. Vi har ikke installert ubuntu skikkelig enda (dvs. jeg og min ex übernerd som har hjulpet til over telefon), jeg skal først bli ferdig med backup.

Windowsen min er nok totalt vrak nå av virus og trojanske hester og alt mulig drit, for like etter at jeg skrev siste innlegg her, startet jeg den på nytt siden avast ville det - og da var det i minste oppløsning som fantes og med 4 farger! Prøvde å endre, men plutselig hadde visst driver for det forsvunnet.

Windows ut, ubuntu inn. Exen min har testet Kubuntu for en stund siden, og mente at Ubuntu var raskere. Den virker fin og grei til nå, men jeg har den jo ikke installert enda, bruker den kun til å ta backup nå.

For et styr!

Marita

ordleker
Takk for link Knut - men problemet mitt er at jeg ikke kan gå inn via windows lenger (og altså ikke via opera) - jeg kan bare gå inn i mappene fra her jeg er. Derfor hadde det vært kjekt å vite hvilken fil bokmerkene blir lagret i :)

Marita

ordleker
bookmarks.adr? Så enkelt? Ta backup av den og så importere når jeg er ferdig installert? Fint om noen kan bekrefte det her, siden jeg sikkert har 300+ bokmerker som hadde vært temmelig upraktisk å miste.. :)

Marita

ordleker
Hm, finner bare bookmarks.adr.. Til gjengeld ligger den flere steder, under \defaults og \locale\nb og andre mapper under \locale. Kan jo bare ta backup av alle forsåvidt, men det er denne jeg skal ha?

Topp