Virus på mac

appelsin

Medlem
Jeg tror jeg har fått virus på min mac. Jeg var innom en nettside, og plutselig lastet den ned en tvilsom pakke med "nødvendig programvare", som jeg slettet umiddelbart. Da jeg restartet pc-en ble jeg bedt om passord, hvilket jeg ikke har behøvd før, og oppstarten var helt annerledes.

Nå har mac-en begynt å bråke og jobbe mye og den blir varm. Dessuten når jeg bruker et statistikkprogram som heter Stata, så gjør plutselig datamaskinen som den vil. Ødelegger data, menyen fungerer ikke som den skal etc. Den kan plutselig begynne å arbeide på egenhånd, og alt stopper opp.

Har prøvd å installere et virusprogram for mac, men den finner ingenting.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hvis du husker hvilken nettside det var så kan du - tenker jeg - ta kontakt med teknisk avdeling hos Apple Norge? Regner med at de ville vært interessert i å få vite om sånt..
Men det høres merkelig ut.

clinton4

Medlem
Jeg reinstallerer alltid maskinen hvis jeg mistenker virus, selv om antivirus programmet hevder å ha fjernet det.

zapotek

Medlem
Er det rart det blir virus?

922.gif

Nutz

Med lem
Skal bli spennende å høre fortsettelsen Appelsin.

@Zapo, Virusutviklere har sett seg lei på hvor "selvsikre" folk med Mac har blitt, tror det er motivasjonen. -Dessuten blir man "sløv" av å ikke være på vakt, og ha dette i bakhodet.

Sjefskoder

Sjefskoder
kongen skrev:

Dag Frogner skrev:

Dette må være verdens beste svar... NOT!

Hva hjelper det om gutten kjøper PC og i tillegg går for å bruke Windows som sikkert dere gjør :p
Enda værre det ;)

Nei, har du ikke backup så er du tapt, samme om du bruker Mac eller PC, Windows eller Linux..
Ta alltid backup... alltid..

Selv om jeg er Linux-bruker så tar jeg backup daglig av mine harddisker, SELV om det sies at det er så godt som umulig å få virus på en Linux..
Men, man vet aldrig..plutselig er det en eller annen idiot som lager et sykt virus som går på linux'n og ;)

For en dag skjer dette med deg og å da er det like greit å reinstallere alt i hopp...

/S

TorsteinO

Art Director & grunder
ja, backup er den eneste 100%-løsningen, og da helst på to forskjellige fysiske steder, jeg har en på kontoret, og en hjemme, kjører time machine på begge via nettverket så jeg ikke trenger å tenke noe mer på det

men - det eneste jeg fant av virus og malware på mac'en min, etter å ha flyttet ALLE filer med meg siden tiger (altså i 2005), og kun oppgradert, ikke kjørt clean install bortsett fra når jeg kjøpte ny maskin høsten 08, og da flytta jeg over alt av filer fra den gamle, var windows-virus-filer som hadde blitt sendt til meg fra diverse windowsbrukere, og som hadde fulgt med diverse downloads. Disse fant jeg ganske mye av, men det gjør jo ingenting siden de ikke kan kjøre på macen, og trojanere unngår man enkelt ved å bruke hodet.

appelsin

Medlem
Vel, pr i dag finnes det såvidt jeg vet ikke noe reelt virus til mac, det finnes derimot selvsagt en del trojanere og malware, men disse er ting du MÅ installere aktivt selv, så om appelsin har fått et virus på macen sin bare av å besøke en nettside er det i såfall bortimot sensasjon.

Her står litt mer, Apple lover trojaner-oppdatering i Mac OS X • mac1

Atomet: Takk det var akkurat den her som dukket opp (Macdefender-linken). Jeg skjønte jo selvfølgelig at dette var lureri, og installerte ingenting. Jeg skrudde av mac-en, og ble for første gang spurt om passord da jeg startet pc-en Jeg regner med at noen idioter da fikk tilgang på passordet mitt, så jeg byttet det umiddelbart etterpå. Likevel oppfører mac-en seg merkelig. Den er varm, bråker, kjører hele tiden, og i programmet Stata skjer det tull med datasettet mitt som aldri før.

Topp