Ville ha velferdsretter – fikk portal

peterandrej

pensjonert moderator
Mye fornuftig i det PA skriver, men denne setningen fikk meg til å tenke at det også er fravær av konsekvenser for de valg politikerne gjør: ingen holder de til ansvar.
Er jo vanskelig når det er ideer og ikke mål man kommuniserer.

Det er i prinsippet velgerne som avsetter og velger politikere, slik at de valg politikere gjør har konsekvenser. Dette er egentlig ikke så veldig bra i mange tilfeller, fordi velgernes ønsker jo selvfølgelig kan være feil. Et enkelt eksempel på dette kan være at politikere som ønsker å blidgjøre "sine" velgere gjør "mer" for dem enn det samfunnet tjener på. Ny bru til steder der ingen trodde at noen kunne bo, osv. Det er problematisk.

Et lignende problem er at politikerne, av frykt for å ikke bli gjenvalgt, ikke gjennomfører upopulære tiltak selv om samfunnet som helhet tjener på dem. Klimapolitikk er et typisk område der alle politikere vil gjøre "noe", men siden ingen tør gjøre noe som irriterer velgerne blir ingenting gjort (annet enn å bygge portaler på nett).

picxx

WF 09
Synes det er sjæmpekoslig jeg at grundere kan få en nettside hvor de finner informasjon.
Kanskje de kan implentere en chat åsså? Åsså sånne sjæmpetøffe spill de har på facebook. Sånn farmkoslig og sånn. Så kan jo grunderbønner lære sæ å drive bondegård på den flotte internættsida.

zapotek

Medlem
Det virkelig tragikomiske i denne saken er: Vet Navarsete at staten allerede har laget en portal som dekker alle disse emnene på Altinn.no (tidligere Bedin.no)? Jeg er neimen ikke sikker!

cec1973

Medlem
Dette er jo bare helt SINNSYKT tragisk... Jeg er en av dem som måtte legge ned en suksessbedrift fordi jeg ble syk. Heldigvis hadde jeg forsikring. Dere som ikke har det, ring til NAV og få papirene i orden. Forsikringen med full lønn fra 17. dag koster ikke så mye og er virkelig verdt det den dagen dere ligger. (Det blir selvfølgelig mye styr på NAV-kontoret om du må bruke forsikringen for da faller du mellom to stoler hele tiden, men pengene får du!)

Jeg er veldig enig med deg Peterandrej. Mange funksjonshemmede og kronisk syke kunne brukt restarbeidsevnen sin som selvstendig næringsdrivende om de i det minste kunne fått litt veiledning, hjelp og forståelse fra NAV, men NAV vet nada niks og ingenting om det å være selvstendig næringsdrivende. Hehe, jeg tror egentlig ikke de vet så mye om det å være kronisk syk heller, men det er en annen sak...:)

Topp