Video | Bryr Google seg om privatlivet vårt?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har sett denne filmen fra Youtube ganske manger ganger nå.. Ikke sånn at jeg har sitti og sett på den i hele natt liksom, men rett og slett har den kommet foran ansiktet mitt mange ganger de siste månedene.

Selv syns jeg filmen er knallbra, og jeg blir også utrolig inspirert av hvordan hele greia er laget på. Hvordan liker dere den? Uenig i dette som blir sagt? Enig? :)

YouTube - google master plan

Gaasehud

Medlem
Microsoft må nesten søke om tillatelse for å gå på dass og drite, mens Google kjøper og tar over hva dem vil uten at "the US" så mye som gir dem en tanke i det offentlige.

Haha, du tok det på kornet, Kenneth! :) Har lenge hørt at Google lagrer informasjon om enhver, men disse filmene illustrerer det jo veldig godt! Blir utrolig lei av snakket om Microsoft for tiden; det høres ut som de har gjort noe ulovlig, bare fordi de er noen av de få som virkelig har fått suksess gjennom deres OS.

Jaja, jeg sletter daglig cookies, logg og alt annet crap med CCleaner. Et fint program som sletter all dritt, så du ikke må gjøre hver ting "manuelt". :) Alikevel finner de vel info, må jo innrømme at jeg bruker Google som søkemotor. Huff, huff. Den dagen Google kjøper opp Microsoft går jeg over til Mac. ;)

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Google prøvde jo å kjøpe Facebook. Det hadde for min del vært dråpen som hadde fått det til å rene over, for da kunne dem koblet google kontoene opp mot facebook og virkelig fått all informasjonen dem trenger om dem.

hadde ikke hjulpet om du ikke skrev noe på profilen, da hadde dem bare bygget en profil om deg utifra venneflokken din.

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, google begynner jo ihvertfall helt klart å komme i samme størrelsesorden som MS, selv om de ikke har *helt* samme dominans over sitt hovedmarked helt enda. Windows i forskjellige varianter brukes vel på 90% eller så av alle lap/desktop-systemer i verden vil jeg anta (har sett noen tall en gang i tiden, men husker ikke helt i farta, og dessuten har vel både linux og mac blitt en del større i det siste - linux pga enklere installasjon/brukervennlighet++, mac pga byttet til intel+ipod-effekten)

Dessuten har vel MS fremdeles en voldsom dominans innen office-varianter?

Forskjellen er at det virker som Google er mer framtidsrettet enn MS:
Google kommer stadig med nye innovative produkter/tjenester, som virkelig virker, og stort sett uten unntak blir elsket, og er gratis for sluttbrukeren, mens MS i mye større grad klamrer seg fast til sin gamle forretningsmodell, mye på samme måte som plateselskapene, og har jo ganske aktivt prøvd å gjøre det vanskelig for brukerne å bytte bort fra MS-produkter vha proprietære filformater kombinert med den voldsomme dominansen de allerede har.

Så, på en måte syns jeg det er viktigere at MS blir holdt litt i nakken enn google, men ja - det er bra at ikke google fikk kjøpt opp facebook også, selv om de helt sikkert har lagra så mye som mulig av informasjonen derfra også samme hva... Selv om google ikke har samme dominans som MS, og ikke "tvinger" brukerne til å bli værende på samme måte, så har de helt klart muligheten til å gjøre det, og kan raskt bli et nytt MS hvis de vil.

Gaasehud

Medlem
Det som er med Microsoft er at de har hatt og fortsatt har ganske så monopol på hardware og særlig programvare. Derfor synes jeg de kanskje ikke skulle ligge å dra seg så stort lenger. Hadde de hatt en skikkelig konkurent (de har jo forsåvidt Google) ville sikkert den tekniske verdenen utvikle seg enda raskere enn den gjør nå.

Jeg elsker egentlig MS av hele mitt hjerte, men mulig de må skjerpe seg litt nå. Før de vet ordet av det har de flere konkurenter og Windows er gammelt og kjedelig. Jeg synes ikke Vista var det helt store, men nå er det ikke så altfor lenge til Windows 7 kommer hvor touch-skjerm og blueray sikkert blir standard. Det gleder jeg meg til.

Men av og til lurer jeg på om Windows snart blir brukt opp? Leste en artikkel på digi.no (finner den ikke for øyeblikket) hvor MS har tenkt på dette og snakker om et nytt OS i samarbeid med et annet stort firma.

webmoney

Søkemotoroptimist
Hadde [Microsoft] hatt en skikkelig konkurent (de har jo forsåvidt Google) ville sikkert den tekniske verdenen utvikle seg enda raskere enn den gjør nå.

Microsoft har ikke alltid dominert de ulike bransjene innenfor dataverdenen. Microsoft har engang vært The Underdog som gikk laus på, og vant over, markedsledere innenfor breie markeder.

Jeg tenker spesielt på Lotus 1-2-3 (som ble slått av MS Excel) og Word Perfect (som ble slått av MS Word).

Apple Macintosh var også det regjerende grafiske grensesnittet (og hadde vært det siden 1983) da Microsoft lanserte Windows 1.0 i 1987 og endelig fikk gjennomslag med Windows 3.1 i 1991.

(Jeg vil ikke trekke samme sammenligningen mellom CP/M og PC-DOS/ MS-DOS, da CP/M som kjent ble kjøpt opp av Microsoft fra Digital omtrent samtidig som IBM lanserte sin aller første PC-DOS-baserte PC i 1981. Før det var det vel knapt noe som kan kalles et felles operativsystem for mikromaskiner.)

Sist redigert:
Topp